FRF nu luptă împotriva rasismului, ci îl recompensează prin comisiile sale
miercuri, 29 aprilie 2009, 9:32
FRF nu luptă împotriva rasismului, ci îl recompensează prin comisiile sale
Laşitate e prea puţin. Comisiile de la Casa Fotbalului sînt fricoase, dar mai ales manipulate strategic şi orientate spre interesul celui tare.
Consecinţa? FRF se poate lăuda cu prima Comisie de Disciplină din Europa care recompensează rasismul! Se statuează astfel frica în calitate de element component al fotbalului. Frica de a avea o anume culoare a pielii, dezgustul că asta te poate costa insulte publice şi obligaţia de a juca un meci în condiţiile în care eşti discriminat în văzul tuturor.
După ce o parte a fanilor dinamovişti au afişat pe 15 aprilie bannere discriminatoare la adresa Rapidului, Dinamo a fost pedepsit formal cu închiderea tribunelor la meciul de Cupă de aseară de la Cluj, acolo unde, din motive geografice, fanii săi ar fi fost în inferioritate faţă de cei timişoreni.
Bannere afişate la Dinamo – Rapid
„Nu toţi ţiganii sunt rapidişti, dar toţi rapidiştii sunt ţigani”
„Din nou pe stadion miroase a esenţă de rom”
„Suntem români, asta e esenţa care face diferenţa”
Potopul de dincolo de propriul gard
Laşii sînt şi în altă parte. Laşi sînt conducătorii lui Dinamo, cei care tolerează această presiune rasistă şi o teoretizează la televiziuni cu o energie de Goebbels reîncarnat în personaj de telenovele.
Cînd siguranţa familiilor lor era pusă în pericol, cînd gardurile caselor erau pictate cu ameninţări, ei au intervenit decis şi legitim ca să-i convingă pe fani să înceteze.
Cînd acelaşi gen de violenţă, vopsită diferit, e propagată la adresa unor competitori din teren, Turcu şi Borcea devin avocaţii extremismului.
Eroarea iniţială a rapidiştilor
Suporterii lui Dinamo aveau dreptul să fie furioşi. Rapidiştii au insultat prin scandări memoria lui Cătălin Hîldan. Într-o ţară în care mormintele se surpă sub privirile noastre, cultul celor dispăruţi merită preţuit. Iar recunoştinţa pe care fanii roş-albi i-o poartă peste ani lui Cătălin este una dintre emoţiile autentice ale fotbalului nostru.
A existat o parte a suporterilor dinamovişti care şi-a premeditat şi organizat furia. Bannerele au fost create dinainte de meci, introduse pe stadion şi apoi fluturate în mod repetat.
Omerta
Numai observatorul Hacic Garabet pretinde că „nu le-am văzut”. Nu-i nimic! Aşa cum DNA anchetează observatori şi arbitri în faţa fărădelegilor cărora FRF a închis ochii, vor urma observatorii şi comisiile care îşi bat joc de regulamente şi, în final, de competiţie.
Dacă sportul nu e în stare să-şi facă ordine şi să ia măsuri din timp, greşelile devin interes explicit sau pur şi simplu mită şi intră în penal.
Misiunea UEFA şi tăcerea FRF
În acest caz, indignarea lui George Copos este justificată. Nu discutăm aici acrobaţiile sale financiare din fotbal. Ele i-au asigurat următorul deceniu de viaţă palpitantă prin tribunale. Dar, în cazul bannerelor, reacţia lui de revoltă este reacţia unui om care observă că lucrurile se repetă şi nimeni nu ia măsuri.
„Misiunea noastră e să luptăm împotriva rasismului”, spunea acum cîteva zile Michel Platini. Fleoşc! Spune-i asta şi lui Mircea Sandu! Spune asta Federaţiei care organizează Cupa României Timişoreana, competiţie ce poartă numele unui sponsor care se vede asociat, fără voia sa şi împotriva oricărui cod etic corporatist, cu asemenea evenimente.
Preşedintele UEFA, Michel Platini, a cerut ca în cazul scandărilor sau afişajelor rasiste meciurile să fie întrerupte 10 minute şi, apoi, suspendate
Exemplul lui Thuram
„Toţi ne naştem cu prejudecăţi. Am fost în multe şcoli”, povesteşte Thuram, legenda fotbalului francez şi mondial şi unul dintre partenerii FARE (Football Against Racism in Europe).
„Am găsit copii care spun că oamenii de culoare cîntă frumos şi fug repede. E o prejudecată inocentă, dar tot o prejudecată. Le-am explicat că am întîlnit o groază de fotbalişti albi care au alergat mai repede ca mine şi m-au driblat de nu m-am văzut! Pe teren, culoarea pielii nu contează”.
„Cluburile spun acelaşi lucru. Că nu pot face nimic, că e treaba suporterilor. E nevoie de curaj să recunoşti rasismul, e nevoie de curaj să lupţi cu el”
Lilian Thuram
Cuvintele lipsă
Dacă fotbalul e metaforă a vieţii, asta să decidă Comisia de Disciplină, Hacic Garabet, Florin Prunea şi convorbirile sale eterice plus Mircea Sandu, care a declarat că se ocupă cu lucrurile înalte.
Dar fotbalul e, cu siguranţă, o variantă concretă, trasă la traforaj, a democraţiei. Jocul acesta este despre egalitate, respect şi luptă cu prejudecăţile. Rapidistul Costin Lazăr şi dinamovistul Blay sînt doar doi bărbaţi faţă în faţă şi orice separare prin rasă, religie sau orice altă formă discriminatorie n-are ce căuta aici.
Pentru asta, pentru ca fotbalul să includă, şi nu să excludă, pentru ca să vorbească, deopotrivă, limba celor bogaţi şi a celor săraci, a tinerilor şi a bătrînilor, a emigranţilor şi a minoritarilor, e însă nevoie de curaj, de competenţă şi de obiectivitate. Acum, FRF livrează frică.
Nechifor • 29 aprilie 2009, 9:43
In sfarsit un jurnalist care semnaleaza,una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntam cu totii RASISMUL.
De ce oare trebuie sa ne uram atata intre noi, ca pana la urma este doar un joc de fotbal, care bineinteles ca ar trebui sa se joace numai pe teren.
Oare chiar nu vede nimeni de la FIFA ce se intampla pe meleaguri romanesti,sau si cei de acolo inchid ochii?
Bravo Cataline tine-o tot asa!!!!!!!!!
zlatneanu’ • 29 aprilie 2009, 9:51
Felicitari pt.articol dnu.Tolontan,dar stiti ca doar noi cititorii si suporterii il apreciemrii
nico • 29 aprilie 2009, 9:54
Domnule Tolontan,
Nu stiu cine te-a amagit ca esti talentat la gandire si scriere. Eu nu spun ca ceea ce spui nu e corect, dar trebuie sa aibe cursivitate, adica povestea pe care o prezinti cititorului trebuie sa se lege.
t-bag • 29 aprilie 2009, 9:55
una sunt negrii si alta sunt ****** …sunt 2 lucruri total diferite
la meciul respectiv nu au fost injurati in mod special jucatorii de culoare
de la rapid (cum s*a intamplat in italia cu baloteli)
la rapid e o situatie mai speciala … ****** e un fel de porecla pt ei
si in olanda ajax cand joaca in deplasare sunt facuti de suporterii gazda
„evrei” … si nu se mai supara nimeni
Horea • 29 aprilie 2009, 9:57
Excelent articol!
bogdan-m • 29 aprilie 2009, 10:02
Pentru mine este de neinteles tendinta de a avea manifestari rasiste ale fanilor dinamovisti, mai ales ca au in lot jucatori de culoare, fapt ce ar trebui sa ajute la estomparea unor tendinte rasiste. Totusi nu este prima manifestare de acest fel si imi aduc aminte momente jenante cand fani dinamovisti au aruncat la un antrenament al echipei cu banane in Daouda.
In decursul timpului fanii dinamovisti s-au dedat la mai multe acte huliganice si parerea mea este ca acest lucru a fost si este posibil pentru ca ei sunt protejati de persoane influiente.
Ca viitor, consider ca asa cum DNA-ul si sanctiunile fotbalistice „ocolest” clubul dinamovist, asa se va intampla si cu suporterii echipei, urmand a fi penalizati „suporterii de serviciu ai comisiilor”: craiovenii, rapidistii, timisorenii, clujenii…
chelbea • 29 aprilie 2009, 10:08
Tolo, de ce nu traduci in engleza si pui pozele si le trimiti la FIFA si UEFA
Pe voi presa va asculta si sunt sensibili la asa ceva ..
Asa noi citim si ramanem doar cu cititul
Bogdan Lebu • 29 aprilie 2009, 10:11
uefa stie ca federatia de raspandire a fricii nu da doi bani pe misiunea ei?
i-a spus rapid? i-a spus vre-un jurnalist? sa-i spun eu?
Adrian • 29 aprilie 2009, 10:11
Articolul contine o sumedenie de argumente valide, dar porneste de la o premiza gresita, si anume ca rapidistii, in bloc, trebuiau sa se simta discriminati. Sunt rapidist, si i-am facut de ras pe multi ***** stelisti si dinamovisti care emiteau **** „rapidistii sunt *****”, rugandu-i pur si simplu sa-si aseze mana langa a mea, sa vedem a cui e mai alba. Mai mult decat atat, Rapidul este, la baza, echipa muncitorilor de la atelierele Grivita, printre care aproape ca nu existau tigani. Stadionul a fost construit pe cealalta parte a sinelor, in ceea ce era, in perioada interbelica, o mahala extrem de saraca, strict din motive economice.
Problema nu e ca rapidistii trebuiau sa se simta discriminati (chiar nu este cazul), ci, pur si simplu, ca o galerie a afisat niste baneere rasiste. Asta trebuia sa fie arhisuficient pentru niste sanctiuni drastice. Mai ales ca e destul de clar ce simt si alde Danciulescu sau Claudiu Niculescu cand vad ce bannere afiseaza ***** din galeria lor.
al3xa • 29 aprilie 2009, 10:19
cred k dvs(d-ule catalin tolontan)sunteti printre putini ziaristi din romania jre
kre pot realiza un articol q atata profesionalism!si in plus n cred k v poateacuza cineva
acuza cineva de subiectivitate,knd toti fanii fotbalului din romania vad k rasis
sismul incepe s atinga niste limite p care nimeni din federatia romana(implic
it aceasta comisie ce s-a infiintat pt combaterea rasismului)nu par s fie constienti k exista
stienti k exista,mai mult acestia par a o sustine:((atunci n intrebam c putem faca
face in momentul in care scandarile rasiste,scandalurile c acapareaza fotbalul
l si incapacitatea FRF-ului de a aplica regulamentele internatiomale si in romania
mania,inlocuiesc sspectacolul fotbalistic?????pacat k n mai putem privi un meci d
ci de fotbal fara s n gandim si l multe alte influente,care n sunt neaparat pozitive
ozitive…………..sper k acest articol s fie un prim semn de alarma pt FRF
fanFOTBAL • 29 aprilie 2009, 10:23
pentru „nico”, „t-bag” si alte specimene ca ei : mai baieti daca aveti
nemultumiri si refulari lasati-le acasa si nu vi le mai expuneti in public.
Nimeni nu este obligat sa va suporte ***** pe care o afisati!
Rasismul este, din pacate, o evidenta a zilelor noastre desi nu ar avea ce
sa caute la nici un nivel intr-o societate, dapai intr-un joc sportiv…
Stiti macar ce inseamna acest cuvant : discriminare?! Nu cred…
Bravo dle Tolontan, demonstrati cu varf si indesat inteligenta sclipitoare,
integritate si competenta jurnalistica, este o placere sa va citesc de
fiecare data! Bas le chapeau!
Matei • 29 aprilie 2009, 10:23
Domnule Tolontan, ceea ce am vazut la meciul cu Rapid nu este rasism, este o forma de a jigni adversarul. Galeria Dinamovista nu are comportament rasist, dovada cea mai buna este atitudinea fata de fotbalistii de culoare care au evoluat de-a lungul timpului – cei care au demonstrat ceva au devenit idolii tribunei. La fel si in cazul Stelei, echipa la care cel mai simpatizat jucator este Banel, ***** veritabil. Si daca este vorba despre jigniri, si nu rasism, si daca Dinamo a primit o etapa de suspendare, atunci cite etape trebuia sa primeasca Rapidul, care a insultat memoria lui Hildan si a lui Marian Cosma? Cei care au scandat asa ceva sunt suboameni, nu exista o pedeapsa suficienta pentru ei, provoaca dezgustul oricarui om sanatos la cap.
carcotasul • 29 aprilie 2009, 10:30
Sunt de acord cu TOLO dar asta este o chestiune minora din societatea noastra.Discriminam SARACII,CEI DE ALTA CULOARE POLITICA,ALTA RELIGIE,ALTA CULOARE DE OCHII,FEMEI,BATRANI CARE NU MAI AU DREPT DE VIATA,tot ce nu tine de „CAMASA DE PE MINE”.
CEAUSESCU a fost condamnat pentru SUBMINAREA EC NAT si GENOCID,dupa mine TOTII CONDUCATORII DUPA 1990 ar trebuii condamnti pentru aceste fapte.
tic_tac • 29 aprilie 2009, 10:32
Eram ingrijorat ca articolul va aparea doar in editia tiparita. Nu pot decat
sa te felicit ca si noi cei ce afara putem sa ne delectam cu articolele tale.
Boo • 29 aprilie 2009, 10:38
Chiar asa e tolo!!! De ce nu traduci pozele si le trimit la uefa?
sigur le va citi cineva. Si nu poti spune c a nu e treaba ta, e treaba noastra, a tuturor, care suntem indignati de cum joaca federatia.
Merci, si transmitei lu’ bogdan s. fortza dinamo 😀
ziareviste • 29 aprilie 2009, 10:46
foarte bun jocul de cuvinte!!!
geo • 29 aprilie 2009, 10:50
e o abordare gresita Cataline, nu e vorba de culoarea pielii aici, cum este cazul rasismului real, e vorba de o porecla. Si „caterinca” la adresa oltenilor, a moldovenilor, etc, are aceeasi logica ca si jignirile aduse ******, nu e vorba de rasism, e un obicei impamantenit in fotbalul romanesc, caini…ceausei..******….si nu bannerele sun relevante, rapidul este „jignit” asa pe toate stadioanele tarii, de ce „jignirea” verbala este mai putin periculoasa decat bannerul afisat afisat!!!???
Razvanica • 29 aprilie 2009, 10:55
Domnule Tolontan, nu credeti ca se merge cam departe cu „corectitudinea politica”? Sunt total de acord cu domnia voastra cand afirmati ca nu ar trebui sa fim judecati dupa culoarea pielii sau dupa nationalitate. Dar in ziua de azi daca spui despre cineva ca este negru, musulman sau **** esti considerat rasist. In schimb daca ii zici ca este crestin, american sau chinez e ok. Sincer va spun ca mie mesajele afisate de dinamovisti nu mi se par jignitoare, faptul ca suporterii rapidisti sunt considerati ***** nu este o insulta. Sau este o insulta doar in capul celor pentru care e rusinos sa fii *****. Daca ar fi spus ceva de genul „Toti ****** sunt hoti”, sau „Vrem sa moara toti *****” atunci da, ar fi fost rasism. Si au fost si cazuri din astea, nu zic nu. De multe ori s-a scandat „pro-Antonescu” pe stadioane si atunci ar fi fost intr-adevar cazul sa se aplice masuri drastice. De multe ori un jucator a fost huiduit si injurat din cauza culorii de piele. Dar sincer mesajele pe care le-ati prezentat nu mi se par deloc rasiste. Daca intr-adevar suporterii Rapidului sunt *****, ar trebui sa isi asume aceasta particularitate. Daca nu sunt, nu vad de ce i-ar deranja o un banner mincinos.
Deja chestia asta cu rasismul incepe sa semene cu discriminarea sexuala, unde corectitudinea politica presupune mai nou ca femeile si barbatii sunt la fel, desi e evident ca difera din punct de vedere biologic si psihic.
traian • 29 aprilie 2009, 10:59
pt t-bag.
prietene discriminarea sau rasismul nu se refera doar la negrii. asta pt cultura ta generala. dar dupa cum i-ti functioneaza neuronu’ cred ca esti tatal rasistilor
Barclay • 29 aprilie 2009, 11:01
Probabil ca oamenii si-au pierdut deprinderea de a gandi, pentru ca altfel nimic nu mai este explicabil; Ortega y Gasset spune undeva ca, pe la inceputurile declinului Imperiul Roman – un fel de UE din antichitate- oamenii devenisera, inexplicabil, foarte prosti, astfel incat aproape nimeni nu mai era in stare sa scrie sau sa emita verbal un text decent si corect dpdv gramatical nici macar in latina vulgara.
Tatii si bunicii nostri discriminau spontan intre alb si negru, iar asta era pentru ei o proba elementara de sanatate mintala, nu stiau, saracii, ca fii si nepotii lor, mult mai inteligenti si mai liberali decat ei, ii vor acuza in bloc de rasism, ca ii vor considera niste brute neandertaliene, ca se vor simti mai apropiati de niste legiferari ridicole si rauvoitoare, concepute aiurea si importate cu entuziasm tembel, decat de cei care le-au dat viata.
Sunt barbat alb, roman, dinamovist si sunt mandru de asta, de diferenta mea specifica fata de nemti, *****, africani, asiatici etc. Si n-am venit cu satra in tara asta, am in urma mea, pe pamantul tarii mele, mai multe morminte de stramosi decat pot numara si decat pot injura rapidistii.
cezar • 29 aprilie 2009, 11:01
Omule, „esenta” e urmatoarea: a fost pedepsita Timisoara nu gruparea care
promoveaza rasismul. Federatia e in cardasie cu „militienii” prin personajele
la varf Lupescu si Prunea. Folsind orice chichita din regulament si avand
drept catalizator ranchiuna lui Sandu contra banatenilor s-a reusit o noua
marsavie „imbogatind” palmaresul detinut de FRF. Va veni intr-o buna zi si
„pay day”, iar liota de ***** va poposi unde e locul la puscaria
infractorilor!
Deci • 29 aprilie 2009, 11:01
Dinamo ar trebui depunctata si stadionul suspendat cateva etape la rand. Pedeapsa care s-a dat a fost la misto, cam cum intzelege „geo” rasismul.
mircea • 29 aprilie 2009, 11:14
foarte corect,dar daca era steaua era acuma desfintata de frf.
asta e marea problema:aplicarea regulamentului in functie de unde vine mita sau de simpatiile sau antipatiile celor din frf.
[D][S][N] • 29 aprilie 2009, 11:27
FRF are cu totul alte indeletniciri si preocupari decat fotbalul.
speedy • 29 aprilie 2009, 11:29
cezar> mare dreptate ai.
Dupa meciul de aseara, daca dinamo castiga meciul de campionat, astept sa se autosesizeze careva si sa vad ambele cluburi macar anchetate, daca nu penalizate.
Punem pariu ca nu va fi nici o ancheta? si ca dinamo va castiga?
alex • 29 aprilie 2009, 11:31
catalin, regret sa vad ca faci parte din curentul de opinie format din cei care nu inteleg ca o norma, fie ea juridica, sportiva sau de alta natura nu reprezinta decat un artificiu menit sa sanctioneze incalcarea unei norme de conduita considerata de societate la un moment dat ca fiind echitabila, morala, corecta etc. iar forta unei astfel de norme menita sa sanctioneze devierile vine din gradul de conformare voluntara a publicului cu valorile protejate. la randul sau, gradul de conformare a publicului cu valorile protejate prin norma, deci forta normei, provine din aplicarea ferma si NEDISCRIMINATORIE a respectivei norme. cata vreme nimeni nu isi pune problema despre o eventuala sanctionare a rapidului pentru scandarile absolut scandaloase la adresa fostilor sportivi cozma si haldan insa toti clameaza faptul ca rasismul trebuie condamnat nu vom progresa in niciun fel, pentru ca perceptia publicului este accea ca normele se aplica in mod selectiv si ca deci exista sanse sa incalcam diverse norme de conduita fara sa fim sanctionati. ma cutremur cand vad ca nu ai nicio reactie atunci cand memoria mortilor este terfelita si este vehement impotriva comportamentelor rasiste. pun pariu ca nici in cazul becali nu te-a scandalizat in niciun fel faptul ca hotii nu au fost arestati ca deh, erau rromi. probabil ca acum acuzi instantele judecatoresti de rasism pentru arestarile de azi dimineata…
Valeriu Nicolae • 29 aprilie 2009, 11:37
Excelent articol – felicitari.
UEFA stie – am fost si eu prezent la conferinta FARE. S-au facut pasi importanti inainte in a combate rasismul pe stadioane si presa a avut un rol tare important in asta. Din pacate stam mult mai bine in fotbal decat in viata de zi cu zi si desi se pot face mult mai multe FRF-ul a facut totusi cateva lucruri bune si macar judeca cazurile de rasism iar conducatorii fotbalului si fotbalistii sunt in marea lor majoritate clar impotriva. Din pacate politicienii nostrii ca si o buna parte a formatorilor de opinie sunt fie tacuti fie ambigui cand vine vorba de rasism preferand sa il justifice mai degraba decat a il pedepsi.
William Gaillard directorul de comunicare al UEFA va veni la Bucuresti anul acesta pentru a discuta si despre ce se poate face in plus pe rasism. Experienta mea CU FRF-ul este ca atat Mircea Sandu cat si Ionut Lupescu si Didi Prodan sunt foarte deschisi in a se alatura initiativelor impotriva rasismului.Problema ramane cu zdrobitoarea majoritate a celor din subordinea lor care fie mimetizeaza comportamentul politicianului de rand sau ale celor din Romania Mare.
cezar • 29 aprilie 2009, 11:39
@alex La „cestiune stimabile”, de ce a fost pedepsita Timisoara, de ce n-au
suspendat pe Dinamo in campionat?
MareleRapid • 29 aprilie 2009, 11:48
Rapid a fost o echipa respectata inainte de razboi, cand Romania avea democratie autentica. insultele la adresa Rapidului au fost raspandite de comunisti, ca sa reduca popularitatea echipei.
ex. • 29 aprilie 2009, 11:50
La fel cu multi dintre cei ce au scris aici,vin si eu si zic ca in majoritatea lor romanii nu sunt rasisti si ca in cazul Rapidului e mai degraba vorba de o porecla.Dar s-ar putea ca sa fie vorba de unele frustrari ale presei noastre(gen Caragiale-„Sa avem si noi falitii(rasistii) nostri…”).E ragretabil ca,din cauza primitivusmului care caracterizeaza marea masa de suporteri,se ajunge la asa ceva,dar e ingrijorator madul in care frf a gasit cu cale sa- pedepseasca pe suporterii ……timisoreni.Sa fie oare de la scandarile la adresa lui Banel Nicolita de acum citiva ani?(Banel,un domn fata de toti cei ce se ocupa cu asa ceva).
fotbal • 29 aprilie 2009, 11:52
f bun! am citit articolul ca pe o prognoza sociala.
stadionul poate fi focar de violenta, iar criza economica alimenteaza
rasismul si intoleranta.
stelica • 29 aprilie 2009, 11:59
Peste drum de casa mea s-a deschis un bar cu terasa.Intrucat in apropiere exista o localitate formata preponderent din cetateni romani de etnie roma, acestia stau in numar foarte mare pe terasa, consuma bauturi alcoolice, dupa care devin mai agresivi decat de obicei.Am incercat odata sa cumpar o paine(e singurul local de pe o raza de 2 km) dar nu am putut scapa de copii persoanelor respective care-mi crerau bani de paine in timp ce parintii lor consumau a zecea bere.In plus, din cauza mirosului, am ramas cu o stare de greata si am aruncat painea cainilor.De atunci, nu am mai intrat in barul respectiv.
Cataline, ar trebui oare cetatenii respectivi sa se simta discriminati fiindca-i evit?Stie cineva, sunt rasist?
fanFOTBAL • 29 aprilie 2009, 12:03
@alex: esenta, stimabile, este totusi aceea ca alte echipe – vezi cazul
Timisoarei de exemplu – au fost sanctionate mai mult decat exemplar, in timp
ce Dinamo a primit o ‘pedeapsa’ simbolica… Nu ti se pare asta ca fiind
chiar o forma de aplicare „in mod selectiv a normelor” ca sa te citez?! Sau,
probabil, ca Dinamo nu ar trebui sanctionata in niciun fel! Similitudinea pe
care o evoci cu cazurile Becali si arestarile interlopilor nu face decat
sa-ti tradeze subiectivitatea pro-dinamovista. Un singur lucru este adevarat
stimabile, acela cva normele ar trebui aplicate tuturora indiferent de nume
si, mai ales, de sustinerea din culise… Conform normei bunului simt
discriminarea de orice fel nu-si gaseste locul nicaieri, daramite pe
stadioane sau in sport in general! Cum bine spune Cezar de mai sus, „la cestiune stimabile” nu mai bate campii subiectivitatii. Chiar asa, de ce da pentru Timisoara iar pentru
Dinamo ba?! Gandeste obiectiv si la bunul simt daca poti…
lol • 29 aprilie 2009, 12:08
Eu as dori sa mi se explice in ce fel sunt:
“Din nou pe stadion miroase a esenţă de rom” si “Suntem români,
asta e esenţa care face diferenţa” mesaje rasiste. Sincer. Nu inteleg. UNDE
e rasismul? Care cuvant, care asociatie de cuvinte, care subintelesuri,
care subtilitati le fac rasiste? Cum opereaza discriminarea din aceste mesaje?
Eu cred ca in societatea romaneasca ar trebui facuta o discutie publica
pe tema rasismului si a discriminarii. Fiindca sunt convins ca nici macar
cei care se revolta ipocrit pe bloguri nu stiu ce inseamna discriminarea.
Cat despre Thuram, deja ajungem la aberatii. Si mergem intins spre si
mai mari aberatii. Copilul ala nu spusese ca oamenii de culoare alearga
CEL MAI REPEDE de pe teren. Doar ca alearga repede. Faptul ca un alb,
la un moment dat, l-a depasit la fuga pe Thuram, nu demonstreaza nimic.
Si nici nu il face pe bietul copil un discriminator. E JENANT. Daca asta e
discriminare, nu stiu ce le mai putem spune copiilor nostri. De Mos Craciun,
in niciun caz. Despre povestea cu barza, nici atat. Eu ma gandesc cu TEROARE
la clipa in care copilul meu nenascut va vedea un barbat de culoare pe
strada si ma va intreba de ce e maro, iar el e roz. Nu as sti sa-i dau un
raspuns nediscrminator. Ce sa-i spun? Ca-i din Africa si in Africa bate mai
mult timp soarele? Si daca omul s-a nascut la Stockholm? Sunt derutat. Va
trebui ca in scurt timp sa rescriem manualul de zoologie, dupa ce l-am rescris
de atatea ori pe cel de istorie. Nu vom mai avea DREPTUL sa spunem ca barza
e o pasare alba cu 2 picioare si 2 aripi, doar fiindca am vazut undeva, la tara,
o barza rosie cu un singur picior si cu o aripa.
In scurt timp, lumea in care traim nu se va mai baza pe CERTITUDINI, fiindca
certitudinile inseamna prejudecati. Vom trai cu frica in suflet, teama ca,
undeva, in lume, se naste un animal sau o planta diferita de cele din familia
ei, si care ne va face sa ne schimbam parerea nu despre EA, ca exemplar, ci
despre intreaga ei familie.
geo • 29 aprilie 2009, 12:10
Deci Says
k inteleg gresit rasismul, dar esti de acord atunci sa se toate inregistrarile doar de sezonul asta, pe toate stadioanele unde a jucat raoid sa vedem de cate ori auzim scandarea „….”. De ce Dinamo?, doar pt ca s-au folosit bannere, deci totul era in regula daca era numai la nivel verbal nu?
kiry_rapid • 29 aprilie 2009, 12:13
felicitari dl tolontan,sincer nu mna ast la un articol din partea prsei care sa ne sustina si pe noi si mai ales din partea dvs.eu sunt rapidist de mic tatal meu rapidist,bunici mei rapidisti(cfr-sti cechi)si cu toate astea mai am un frate care este dinamovist dar lui nu i se pare chiar asa mare problema ca suntem facuti *****,ptr mine este ptr ca stiu ca nu este adevarat si nu-mi place cand ma face lumea ***** si cand vad ca vine un nu stiu care obsvervator si sp ca n-a vazut nimic,cand federatia le da o suspendare la misto cand dinu si rednic ies si spun tampeni chiar e dureros ptr noi rapidisti,chiar vreau sa va multumesc ptr acest articol ,nimeni din presa romana n-a condamnat acest lucru,pai ce sa mai zicem de federatie,probabil daca lua o masura mai drastiga sarea toata presa in capul federatie,sper din tot sufletul sa se faca curateni si in fotbalul romanesc si sa se ia deciziile corecte fara simpatii si influente…inca odata felicitari ptr articol
paul S • 29 aprilie 2009, 12:14
Este ilogic!
Pe stadioane sunt numai *****, pe blogul lui Tolontan numai deontologi.
Este o ruptura undeva pe care nu reusesc sa mi-o explic. Nici un dinamovist nu a raspuns?
Nici o injuratura la adresa autorului sau macar o ironie in urma acestei dizertatii deontologice?
Totul pare extrem de fals, artificial si lipsit de credibilitate!
Ciudat, foarte ciudat!
****
blondu • 29 aprilie 2009, 12:17
„porecla” (de fapt, instigare la rasism in toata regula) a fost scornita in laboratoarele Securitatii inca de pe vremea cand Rapid avea cei mai multi suporteri, eclipsand de departe protejatele regimului, Steaua si Dinamo. UEFA trebuie sesizata si sa ia masuri urgent, altfel trompetele securistilor vor continua sa strige sloganuri si sa afiseze bannere rasiste. @alex, vezi ca legea condamna rasismul, dar nu si remarcile la adresa persoanelor decedate (in acest caz, ar fi interzis sa spui ceva de Hitler, Stalin sau Ceausescu, de exemplu).
george • 29 aprilie 2009, 12:19
Dle Tolontan, in repetate randuri dl Becali, referindu-se la CFR Cluj, vorbea pe posturile tv despre faptul ca este „echipa ungureasca” sugerand astfel faptul ca este ceva strain Romaniei si plecand de aici putem mai mult, dar nu vreau sa plictisesc pe nimeni, desi discursul a fost repetat sub diferite forme la diferite posturi tv, radio etc. A luat cineva atitudine din FRF sau nu inteleg eu bine despre ce e vorba? Sau oare declaratiile dansului se inscriau in contextul propagandei electorale sau cum e? Nici macar dl Adalbert Kassai nu s-a sesizat oficial! Consider ca astfel de afirmatii trebuie sanctionate intr-un fel, cel putin printr-o declaratie de presa a forului respectiv.
Gambeta • 29 aprilie 2009, 12:19
Acest articol are o mare hiba. Nu contine „dictionar explicativ”. De aceea,nici conducatorii si nici suporterii lui Dinamo nu-l inteleg. Ei cred ca articolul se refera la ceva ce ei nu au facut si nu se refera la conduita lor incalificabila.
Florin • 29 aprilie 2009, 12:23
Corect este ca acesti asa zisi suporteri sa fie exclusi din stadioane.Imi amintesc cum pe vremuri pe Republicii- mai ales la cuplaje -vedeai stadionul plin cu fete frumoase,
galeriile isi sustineau favoritii prin incurajari, fara injuraturi, eventual se mai facea ..misto..
sandmann • 29 aprilie 2009, 12:32
tolontane, stii ce nu intelegi tu si toata clica asta de „etica profesionala” din mass-media?
– ca nu e rasism atunci cand unui ungur ii spui „ungur” unui turc ii spui turc, unui grec ii spui grec si unui coreean ii spui „bai coreeanule”.Chiar daca toti astia unguru , turcu , grecu ,sunt cetateni romani ei din punct de vedere etnic apartin in continuare etniei lor , de care probabil sunt foarte mandri, si bravo lor
Deci daca tu te simti discriminat ca ti se spune roman e problema ta.
Ok , bun, nu sunt de acord ca toti rapidistii sunt ******, asta e o tampenie, dar daca unui ****** i se spune pe strada bah ****** si asta e rasism , sau unui nigerian i se spune ( nu negru-asta da e rasism) bah somalezule ( din greseala ) si e tot rasism atunci pacat de cartile pe care le-ai citit si anii pe care i-ai petrecut in scoala in care bietii discriminati arunca dispretuitor cu pietre si ****
coral • 29 aprilie 2009, 12:35
mai grav pentru modul partinitor cum frf conduce fotbalul romanesc, in favoarea lui dinamo mi se pare faptul ca rapidului nu i s-a permis in 2 meciuri sa joace in echipament complet alb contra unui echipament tarcat, rosu-alb al dinamovistilor, pecand farului i s-a permis. se trage concluzia ca ori observatorul de la meciul farul-dinamo a gresit si trebuie sanctionat ori observatorii de meciurile rapidului cu dinamo au gresit si trebuie penalizati. cat priveste bannerele primul este cel putin ***** si ii caracterizeaza pe dinamovisti. in ceeace ma priveste sunt rapidist nu sunt ***** si lozincile ***** nu ma ating cu nimic ci numai ii caracterizeaza pe autori. rapidul ramane singurul club din prima liga care are traditie si performante.
west • 29 aprilie 2009, 12:39
Sunt doua probleme: rasismul si lipsa de educatie a celor de la DI-rectia NA-bliudenia MO-lodesti ( DI-NA-MO) si marlania si lipsa de caracter a celor din conducerea acestui monstru comunisto-securisto-sovietic. Daca acei lasi gen Turcu, Borcea, Badea si restul ***** din conducerea monstrului ar avea minte si caracter, nu ar permite unor asemenea asa zis fani sa se manifeste asrfel. Dar lor, probabil, li se pare totul normal. In fond, ce ar pierde? O mana de dani, cat are DI-NA-MO? Oricum, fanii lor sunt fani de televizor in mare majoritate, de pe la Alba Iulia, Galati, Satu Mare, Jibou, Giurgiu si alte fundaturi, care nu au de ales decat intre Steaua si DI-NA-MO, ca doar asta vad mereu la televizor. Solutia: desfiintarea monstrului DI-rectia NA-bliudenia MO-lodesti.
gabi nico • 29 aprilie 2009, 12:49
din pacate ptr. ei, sunt mai multi tzigani in galeria dinamovista decat in cea
Rapidista! este o discutie legata de nivelul intelectual al galeriilor si, in primul rand, de modul in care se judeca, diferit si-n mod repetat, cazurile la toate comisiile ligii si federatiei! ptr. george copos n-a cotizat, Rapidul sufera de ani! asta-i esentza! in rest va uram campionate castigate cu valize, brichete si alti rednici-vrednici de o cauza mai buna!
VP • 29 aprilie 2009, 12:54
cred ca cel mai tare articol pe care l-am citit scris de dumneata
rwe • 29 aprilie 2009, 12:56
Am o singura observatie Catalin. Rapid n-a fost sanctionata pentru o scandare cu tenta rasista la adresa dinamovistilor in care au folosit un termen peiorativ : „Galerie de JIDANI/ Strigati numai pt bani”! Nici p’asta n-a auzit-o dl Garabet ! Dar spre deosebire de bannerele si scandarile dinamoviste care trebuiau neaparat sanctionate, presa n-ati insistat deloc asupra acestei scandari cu un clar continut antisemit, nu de alta dar asta ar fi dat foarte rau, nu-i asa? Nu sunt dinamovist, n-am fost pe stadion, dar cu scandarea asta se laudau rapidistii pe fzr!
@george, ciobanul se crede nationalist dar nu face decat sa-si demonstreze limitele…pe de alta parte, nu stiu ce varsta ai, dar echipei din Gruia i se spunea dupa razboi Vasas(cand echipa se numea Ferrar) si din experienta proprie iti spun ca la mijlocul anilor 80 cand echipa era in C iar U in A, in tribune se vorbea aproape exclusiv maghiara(se poate sa fi fost doar o intamplare in ziua in care am fost desi nu prea cred pt ca in divizia C raman doar cei mai fideli fani).
niku_elektriku • 29 aprilie 2009, 13:02
bai, oameni buni !
rasismul este asumat de dinamo chiar de la nivel de emblema !
ce ***** inseamna sintagma de „ciinii rosii”, dincolo de explicatziile
abracadabrante ale lu’ conu’ dinu, altceva decit invocarea marelui
„ciine rosu”
pre numele lui ion antonescu, exterminatorul de ***** (si evrei printre
picaturi), personaj istoric ptr. care numitul dinu are un adevarat cult
(lasind la parte faptu’ ca nici ceilaltzi „turci” de la dinamo nu sint
tocmai arieni)…
andrey • 29 aprilie 2009, 13:07
fifa oare nu are oameni care urmaresc buna desfasurare a activitatilor din
tarile care fac parte . Oare acei oameni nu ar trebui sa raspunda daca se
intampla ceva sau nu in acea tara. Oare acei oameni nu se numesc Mircea Sandu
sau Lupescu care sunt in Romania. Daca FRF nu ia masuri atunci nu vad de ce
Rapidul (sau orice formatie de fotbal )nu se poate sesiza la UEFA si la FIFA.
Trebuie facuta doar o cerere de respectare a regulamentului asa cum se
respecta in toate tarile un care are influenta de decidere FIFA.
Doar FIFA si UEFA mai poate salva fotbalul romanesc de ticalosi si hoti care
se tem de echipele mari. Doar echipele mici sunt sanctionate (ex . Rapid =
bricheta. Timisoara etc ) antrenori suspendati sunt la toate echipele numai
Lacatus este sfant si nu numai ca paraseste spatiul acordat antrenorului
dar si mai injura . Aste sunt trecute cu vederea … ca vorba ai „traim in
Romania unde domneste lasitatea , frica si banul „
freegizi • 29 aprilie 2009, 13:10
Eu nu cred in rasismul „romanesc”! Pentru ca nu exista!
Conform unui studiu, Romania este tara in care etnia rroma nu este
discriminata.
Cei mai multi vin pe stadion doar cu dorinta de a-si jigni adversarul.
Ce ne lipseste este EDUCATIA!
Din pacate educatia se primeste in Familie si la Scoala, doua „institutii” ce
sunt in suferinta in zilele noastre.
Pentru multi, fotbalul nu mai este o competitie sportiva.
E un mod de a refula, de a scoate din noi toate rautatile acumulate in
timpul unei saptamani.