România văzută de un înalt oficial şi de un patron de firmă

Investigaţie realizată de Mirela Neag, Radu Bichiş, Dan Brie, Marius Mărgărit, Ionuţ Petrişor şi Cătălin Tolontan

[tab:Capitolul 1]

joi, 8 aprilie 2010, 12:56

Investigaţie realizată de Mirela Neag, Radu Bichiş, Dan Brie, Marius Mărgărit, Ionuţ Petrişor şi Cătălin Tolontan

[tab:Capitolul 1]


La o sală de sport de 1 milion de euro, 500.000 dispar! Sistemul e astfel conceput încît succesul e aproape imposibil fără „să pătrunzi într-o reţea”

»» Interviu cu un constructor de patinoare şi săli: „Ne înecăm cu mîna noastră!”

A vrut să vorbească din proprie iniţiativă. Cu condiţia de a nu-i dezvălui identitatea. Nu e indignat sau îngreţoşat, ci mai degrabă convins că „în România, lumea s-a obişnuit să trăiască alături de corupţie. Aşa cum avem noi cutia asta de Cola pe masă, aşa stă şpaga în contractele cu statul şi firmele nu mai au puterea să protesteze. Participă şi pierd, intră în jocul murdar şi cîştigă pentru a împărţi apoi banii sau speră că se va schimba ceva”. Îl întreb în ce situaţie din cele trei e firma lui. „În toate!’.

Jumătate din bani pleacă undeva!
– Ştiaţi de patinoarele cu gheaţă artificială?
– Da.

– Şi cum vi se pare preţul de 150.000 de euro pe patinoar?
– Foarte mare, se poate verifica uşor comparînd cu preţurile din străinătate. Şi dacă le faci la 75.000 îţi rămîne 30% profit.

– Şi de ce nu licitează nimeni mai puţin ca să cîştige?
– Aţi prezentat un caz la Călăraşi. Li s-a rîs în nas şi au fost descalificaţi.

„Pe vremea lui Năstase, guvernul era plin de băieţi gelaţi care vorbeau la telefon ca brokerii şi-şi făceau business-urile. N-am crezut că ne vom întoarce aici!”

„Zic că dau la partid, dar păstrează şi pentru ei!”
– Sugeraţi că jumătate din bani sînt cheltuiţi aiurea? Şi la sălile de sport e la fel? S-au făcut 160 de săli în 2009.
– Nu sugerez, sînt sigur! Dacă vrei să cîştigi, trebuie să aderi la o combinaţie. Numiţi-o un grup de interese care manevrează lucrurile. Ştiţi a plătit statul pe sălile de sport? Cam un milion de euro pentru fiecare. 500.000 de euro îi dai acestor oameni care ţi-au făcut legătura. Din jumătate care rămîne, sala costă cam 350.000, 150.000 e teoretic profitul tău, numai că trebuie să împarţi altora… factori locali… controale…

– Şi cei 500.000 unde se duc?
– Ţi-i iau sub pretextul că ajung la partid. De fapt, cred că mulţi rămîn în buzunarele lor. Se bagă şi în campaniile electorale, dar nu atît de mult. Gîndiţi-vă că sălile se licitează în grupuri de cîte 20. 10 milioane de euro ies din circuit numai la un set de săli! Şi s-au construit în toată ţara. Preţurile au scăzut în ultimii doi ani, dar proporţiile scurgerilor sînt aceleaşi.

Cum se elimină cîştigătorii nedoriţi
Aţi construit obiective în sport?
– Cînd am intrat în reţea, da. Altfel, nici vorbă! Ştiu cazul unei firme care s-a plasat pe toate locurile posibile între 1 şi 10 la licitaţii şi n-a cîştigat niciodată. Pentru că nu s-a situat pe cota de preţ ştiută dinainte.

– Nu înţeleg.
– Teoretic, cîştigă locul 1 ca ofertă. Adică preţul cel mai mic. Practic, nu se întîmplă aşa. Vei observa că se cîştigă de pe locurile 4 sau 5, acolo unde se plasează firmele agreate, care ştiu cît e dispus statul să ofere. Primii clasaţi sînt fie „iepurii” lor, care îşi întocmesc intenţionat greşit documentaţia ca să fie descalificaţi, fie firme care licitează corect, dar li se găseşte ceva şi sînt eliminate din competiţie. Mai există şi varianta în care răspunsul la contestaţie se trimite tîrziu şi atunci cade procedura. Tot voi aţi tipărit un exemplu. La Cîmpulung Moldovenesc nu s-a mai făcut patinoarul. Sistemul dezvăluit de voi este cel real, numai că proporţiile jafului sînt mult mai mari.

– Bun, dar chiar nu se cîştigă şi corect?
– Excepţii! Eu v-am descris regula.

„Se mai întîmplă ceva. Cine cîştigă, nu dă doar birul cel mare, dar are grijă să ofere o cotă din lucrări şi celeilalte reţele. Mereu sînt cel puţin două tabere şi, chiar dacă concurente, cooperează”

„Mai puternici decît se ştie”
– De ce nu mergeţi la DNA?
– Nu zic că n-am încredere, în general am, dar şi procurorii sînt oameni şi oameni. Să zicem că ar intra DNA pe fir şi ar face un flagrant sau ar rezolva un caz, două, trei. Firma mea şi eu am intra însă pe lista interzisă. Adio, afaceri! Şi mai gîndiţi-vă la încă ceva. Aici nu vorbim de mize politice, ideologice sau cum vreţi, ci de foarte mulţi bani şi de fapte penale. Băieţii aceştia sînt mai periculoşi şi mai puternici decît se ştie! Ştiu că nu e în regulă, ne înecăm cu mîna noastră ca ţară, dar ce pot face eu?

– Aţi discutat vreodată personal cu vreunul dintre numele apărute pînă acum in ancheta ziarului?
– Normal, aşa am cîştigat. Mi-a rezolvat.

A plecat. Cutia de Cola rămăsese pe masă.

[tab:Capitolul 2]



„Cred foarte mult în domnul Blaga”, spune cel pe care ministrul l-a făcut personaj naţional

»» Interviu cu Emil Sabo, fostul şef al CNI: „Sînt foarte mulţumit de ce am făcut!”

Vorbeşte atent şi, din cînd în cînd, la celălalt capăt al firului se aude scăpăratul unei brichete. Sau poate că rupe creioane. Dar nu de nervi. Emil Sabo, clujeanul de 34 de ani pus de Vasile Blaga şef la CNI şi cel în mandatul căruia consilierul PD-L Gabriel Silagyi a cîştigat un contract de 30 de milioane de euro, este calm şi mulţumit.

„Am participat la campania electorală”
– Domnule Sabo, cum v-a numit Vasile Blaga şef la CNI?
– Prin ordin de ministru. (a înţeles, dar vrea să puncteze de la începutul dialogului!)

– Sensul întrebării era „Cum a căpătat încredere în dumneavoastră ca să vă numească?”.
– Probabil că m-a simpatizat.

– Şi cînd v-aţi cunoscut cu Vasile Blaga?
– Pe la începutul lui 2008, cu cîteva luni înainte de campania electorală locală.

– Cum v-aţi întîlnit? Într-un mediu politic sau profesional?
(acum ezită, unul dintre puţinele momente cînd pare deranjat de întrebare) Nici politic, nici profesional. Într-un context personal.

– Aţi participat la campania electorală?
– Da, am fost în staff-ul domnului Blaga.

– Pe ce poziţie?
– Nu ştiu cum se numea, nu era o poziţie importantă.

– Ce aţi făcut vă amintiţi?
– În nici un caz nu m-am ocupat de bani. Am pus umărul. Am organizat evenimente.

Nici o emoţie cînd a fost numit la vîrf
– Şi după campanie?
– Au venit  alegerile parlamentare. Am făcut şi atunci parte din echipa domnului Blaga. Din echipa personală, nu de partid. Cred foarte mult în domnul Blaga.

– Sînteţi membru PD-L?
– Nu.

– OK. Şi cînd v-a propus să fiţi şef la CNI nu v-aţi speriat puţin? Era prima funcţie în serviciul public.
– Da, era prima, dar de ce să mă tem?!

– Pentru că nu ştiaţi nimic despre domeniu. Pentru că abia intraserăţi în serviciul public. Pentru că CNI e o companie naţională cu buget de 200 de milioane de euro.
– Nici vorbă! (nu joacă teatru, pur şi simplu e convins că a meritat 100% poziţia). Fusesem manager la cîteva societăţi private şi am avut rezultate bune. Apoi, legislaţia achiziţiilor e foarte bună, procesul este transparent. N-am avut nici o emoţie. Absolut deloc!

„A fost o opţiune firească să devin director-general la CNI şi o spun chiar dacă par lipsit de modestie”

Despre dosarul de la DNA
– Apopo de locurile anterioare de muncă. Sînteţi cercetat de DNA.
– E vorba de dosarul din 2004-2005?

– Nu, din 2007. Operaţiunile comerciale au fost în 2005. Două firme au cumpărat ieftin 6 locomotive şi le-au vîndut scump la CFR. De vreo 10 ori mai scump, potrivit procurorilor.
– Am fost audiat atunci, în 2007 dacă spuneţi dumneavoastră. O singură dată şi atît. Dar toată operaţiunea a fost perfect legală. Firmele acelea erau private, cu asta se ocupau. Achiziţia, repararea şi vînzarea de locomotive.

– Ce funcţie deţineaţi în companii despre care DNA spune că au fost intermediarele afacerii?
– Cred că director general la Active şi director comercial la Remarul 16 Februarie.

– Remarul este compania unde şi Vasile Blaga are acţiuni. Nu e nimic culpabil, societatea e cotată pe Bursă, dar e interesant că aveţi aceleaşi opţiuni.
– Nu ştiam.

– Şi din 2007 şi pînă azi aţi mai fost audiat în dosar?
– Nu. Dar sînt liniştit. Nu-mi imput nimic!

– Acum sînteţi director general la CFR. Cum vedeţi din perspectiva funcţionarului public o astfel de tranzacţie? Aţi cumpăra astfel de locomotive?
(netulburat) Dacă ar fi perfect legal, de ce nu?!

Relaţia cu Silagyi
– Pe Gabriel Silagyi cînd l-aţi cunoscut?
(rîde) Nu cum credeţi dumneavoastră.

– Nu cred nimic, vă întreb.
–  Prin august 2009, după ce a cîştigat licitaţia pentru bazinele de la Otopeni. Nu-l ştiam, nu am fost prieteni şi nu avem alte relaţii. Am văzut că aţi scris că am fost talismanul lui.

– Sigur! I-aţi purtat noroc, a cîştigat cea mai mare licitaţie a anului la CNI, aproape 30 de milioane dintr-o lovitură!
– Da, cea mai mare, dar altele le-a pierdut tot în mandatul meu. Vreo 10.

– Şi de cîte ori v-aţi văzut după ce-a cîştigat bazinele?
(se gîndeşte) De două, trei ori. Atît. La birou, în minister. Dar pe toţi constructorii i-am cunoscut, nu doar pe el.

– Numai în minister l-aţi întîlnit pe Silagyi?
– (se concentrează) Acum, totuşi, cu unii parteneri am ieşit şi la o cafea. Dar nu-mi amintesc. Nu vreau să spun „Doar în minister” şi să greşesc. Nu-mi amintesc.

„Să citească legea!”
– Deci sînteţi mulţumit de felul în care a decurs procedura de atribuire pentru bazinele de la Otopeni?
– Da. M-am bucurat chiar că firmele care au pierdut au contestat pentru că s-a ajuns la Curtea de Apel Bucureşti, care ne-a întărit decizia. Am lucrat extrem de transparent la CNI.

– De ce credeţi atunci că există o percepţie negativă a publicului despre felul în care sînt distribuiţi banii publici?
– Publicul? Că unii zic e altceva, dar publicul?!

– Nu unii, mă refer la ce crede majoritatea covîrşitoare a românilor. Că aceste contracte se dau pe şpagă, că se face risipă, că le iau anumite firme.
(pare mirat) Nu sînt convins că asta e percepţia. Oricum, cred că cei care spun asta ar trebui să citească legea achiziţiilor publice. E pe deplin europeană.

– Nu e vorba doar de lege, ci şi de proces în sine. (de data asta este exasperat reporterul). Chiar nu simţiţi ce cred românii?! Dumneavoastră cum aţi califica activitatea dumneavoastră de la CNI?
– Foarte bună!

„M-am ferit să comentat cînd am fost schimbat”
– Vă place sportul?
– Da, mult.

– Şi e utilă o investiţie de 30 de milioane de euro la Otopeni în bazine?
– Păi, Gazeta a scris şi a arătat şi imagini cu un sportiv român săritor în apă antrenîndu-se pe saltele. Peste tot în lume se fac centrele de competiţii în afara oraşelor. Trebuie doar să ai cale de acces şi comunicaţii în apropiere. Este aeroportul… Dacă organizezi competiţii, creşte şi zona.

– Competiţii sînt cînd şi cînd. Antrenamentele sînt zilnice. Şi iniţierea copiilor în nataţie e zilnică. Cine se duce din Militari pînă la Otopeni?
– Competiţiile urmează infrastructura. Asta e regula în sport. Şi vă mai spun ceva despre costuri. Nu eu am elaborat caietul de sarcini. Era făcut sub mandatul predecesorului meu. Dar n-am schimbat o virgulă. Pentru că, după ce trece prin evaluări tehnice şi comisii, un proiect e validat de piaţă la licitaţie. Dacă cineva poate să dea un preţ mult mai bun, de ce nu participă? !

– În unele cazuri a fost respins tocmai din această cauză.
– Dar nu la CNI. Repet, eu sînt foarte mulţumit de ceea ce am realizat acolo. Sînt foarte mulţumit de ce am făcut pentru sport. Printre altele, am recepţionat 160 de săli de sport. Statul trebuie să-şi asume rolul de antreprenor.

– Ştiţi cît costa o sală?
– Înainte, cam 1 milion de euro. În ultimul an, ceva mai puţin. Piata constructiilor a cazut si toti erau disperati sa ia lucrari.

– Atunci de ce aţi fost schimbat?
– M-am ferit să comentez. Am fost numit prin ordin, nu prin concurs, am fost demis prin ordin. Nu am nici un orgoliu şi am acceptat oferta domnului Berceanu de a conduce CFR S.A.

– Daca pe Vasile Blaga l-ati intilnit intr-un context privat, cum l-ati cunoscut pe Radu Berceanu? Profesional, politic?
– Nu, nici profesional, nici politic. L-am cunoscut.

Se pregăteşte urmărire penală
DNA a confirmat ieri oficial pentru Gazetă că dosarul deschis în 2007 la Cluj a ajuns în iunie 2009 la Bucureşti, din dispoziţia lui Daniel Morar, „în vederea efectuării actelor de urmărire penală”. DNA a precizat că, potrivit legii, nu poate comunica acum dacă Emil Sabo va fi trimis în faţa instanţei la încheierea dosarului.

Comentarii (78)Adaugă comentariu

cun viorel  •  8 aprilie 2010, 2:39

mama lor de …. or sa vada ei parerea opiniei publice cand vom iesi in strada

dan.enache09  •  8 aprilie 2010, 2:40

Tot inainte!
Nu avem nici o solutie, nu avem lideri, modelul Grecia este doar o parte frumoasa a ceea ce ne asteapta. Nu investim in educatie, cultura, sanatate, pentru ca amortizarea depaseste 20-30 ani si cu mult perioada unui mandat. Nici macar in infrastructura, minimul ce ar trebuii asigurat. Este limpede – nici o solutie.

Am 30 de ani si de un an am plecat din tara – fortat indirect de politica statului roman. Este pacat ca Romania pierde oameni care ar putea construi o societate curata (nu eu sunt un exemplu in acest sens).

Am facut sarbatorile de Paste in Italia; asteptand 5 minute la intrarea unui supermarket dintr-un orasel gen Campina, am fost socat. Din circa 50 de oameni care au intrat in acele 5 minute, 35-40 vorbeau romaneste. Oameni de toate varstele, tineri, cu copii, adolescenti, varstnici… Si citesc azi ca avem somaj 7,5%… Hilar!

Va dati seama – daca gesionarea capitalului (minim de altfel) si atragerea in mod profesionist de bani la nivel de investitii straine ar fi decurs in mod curat si normal – acesti oameni nu ar fi fost nevoiti sa se dezradacineze… Chiar nu este nevoie de ei? De noi?

In continuare, insa, vom vorbi romaneste. Este operatia noastra de circumcizie…

Adrian  •  8 aprilie 2010, 2:59

Catalin,
Demersul tau este plin de intentii bune. Din pacate vorbim de un rau organic inradacinat de mult in structura noastra. Ma bucur ca de aproape sapte ani sunt in Statele Unite tocmai pentru ca situatia din Romania nu ma poate lovi direct.
Inca ceva. Am recitit zilele trecute ” D. Bacu- Pitesti”. Generatii de studenti trecute prin reeducare; elita romaneasca lichidata in puscarii sau adusa la conditie robotica, spalata pe creier. Cred ca de aici ni se trag foarte multe rele de care nu ne mai dezbaram.

acs  •  8 aprilie 2010, 4:13

Bai frate, pai daca-i asa, numai bomba atomica mai salveaza Romania!
Drept este ca si eu am participat cumva acum 15 ani la smecherii ca cele prezentate in caliatate de contractant, insa la un nivel mult mai mic, pina cind mi-a pus un fost „baiat gelat” pistolul pe masa!
Atunci am decis sa le las Romania lor! Si in 4 saptamini chiar am facut-o! Acum este a voastra! Succes sa-i eliminati! daca o faceti promoi ca ma intorc in Romania si odata cu mine vor mai veni cel putin 50.000 de oameni care au crezut in ROMANIA NOASTRA, nu a lo!
Succes

charteris  •  8 aprilie 2010, 5:09

Mda, dar marturiile anonime nu prea conving. Daca nu bag mana in foc pentru Blaga, s-o bag pentru Tolontan? Apropo, povestea aia cu Horia Ivanovici si fotbalistul anonim de la Steaua cum s-a terminat?

Alexandru  •  8 aprilie 2010, 8:23

Alt articol , care ne instiga la revolutie ? :))

Cătălin Tolontan  •  8 aprilie 2010, 8:24

charteris: personajul exista, am vorbit cu el, descrie un sistem si explica de ce si pastreaza anonimatul. De multe ori, citam surse pe care nu le identificam pentru a le proteja. Cum crezi, de pilda, ca se afla atitea din ministere? Nu ti putem cere sa crezi ca omul e real, ramine sa decizi singur. In privinta lui Blaga, el l-a numit pe Sabo, asta e dincolo de orice dubiu. De altfel, Sabo insusi vorbeste in acest interviu ca un om de incredere a lui Blaga.

gabi  •  8 aprilie 2010, 8:32

draga echipa GSP de investigatii,
va rog sa continuati cu astfel de anchete, eu unul m-am saturat de jmecheri. Dar…vreo ancheta cu cineva din PC pe cand.Din PNL sau PSD. Asa de echiditanta, altfel va pierdeti credibilitatea. S-au o sa-mi spuneti ca va limitati la sport.

clujean  •  8 aprilie 2010, 8:46

Cand facem o revolutie adevarata? ca asa nu s emai poate! ei tot ne fura????????

fane  •  8 aprilie 2010, 8:52

DA, lucrurile spuse de patron sunt adevarate 100%!!!! Si asta in toate domeniile economiei unde se fac licitatii cu statul!!! Toti patronii care lucreaza cu statul stiu acest lucru!! Dar toti se justifica cu aceleasi vorbe „daca fac plangere la DNA, sunt trecut pe lista neagra, dau faliment….”, pus de asta cine mai are incredere in justitia din Romania??? Legile sunt facute stramb, procurorul poate face dosarul stramb (vicii de procedura,etc….), judecatorul e inamovibil,incasabil,indestructibil si poate judeca stramb. Cine ii trage pe astia la raspundere???? CSM-ul?? Hahhahahahah Mona Pivniceru?? Hahahahahha Raspuns final: totul este corupt in Romania functionari,parlamentari,politie,magistrati,sanatate, etc… toti isi iau sfantul ciubuc ….. asa ca noi vorbim si scriem sa ne aflam in treaba….

acadea  •  8 aprilie 2010, 8:55

Lucrez la o companie de drumuri. M-am ocupat de licitatii si mai ales contestatii pana la sfarsitul anului trecut cand compania (cu capital francez) a decis sa le cam lase si, probabil, sa iasa de pe piata romaneasca. Asa este: castiga aproape numai firmele care trebuie. Chiar daca esti pe locul 1 ti se gaseste ceva in neregula. Singurul organism care ajuta companiile era CNSC. Dar odata ce se relua licitatia, de multe ori iti gaseau alt nod in papura sau o anulau pentru a o relua ulterior si, in final, tot cine trebuie castiga.
Partea cu rata de castig mi se pare cam fabulatie. Nu se poate castiga atat decat daca realizezi numai o parte din lucrari (adica furi zdravan). Ma rog, o fi in constructiile civile.
Oricum, suntem pana la gat .

mircea  •  8 aprilie 2010, 9:04

Fara a jigni pe cineva nu s-a descoperit gaura la covrig in acest articol.E o situatie care se practica peste tot si in toate:sport, economie,sanatate,invatamant s.a.m.d. Ce e rau e ca acest lucru se practica si in lumea occidentala,iar la noi acest lucru se perfectioneaza.Diferenta e JUSTITIA!!!
La ei aceasta isi spune cuvantul,iar la noi …….

@fane-de la mircea  •  8 aprilie 2010, 9:08

L-ai uitat pe judecatorul Costiniu,amicul senatorului PSD-ist Voicu, rugat sa intervina intr-un caz similar.

@clujean  •  8 aprilie 2010, 9:11

Asta-i defectul nostru romanesc cand ne vedem in functii de conducere.

Camil  •  8 aprilie 2010, 9:22

slabe speranțe să se schimbe ceva (în bine) în România, pe terme scurt și mediu. societatea s-a obișnuit atât de mult cu anormalitata încât aceasta a devenit stare de fapt, normă. Nimic nu mai surprinde, nimic nu mai mișcă…

iesean  •  8 aprilie 2010, 9:30

aceste articole sunt foarte interesente!!!! dar cat timp la varful fiecarui partid, se afla numai caracatite, nu se va face nimic!!!! solutia? persoane care cred ca pot salva ceva din obrazul tarii, trebuie sa forteze intrarea in sistem.. ma refer la cele care detin suficiente date….

Enio Conti  •  8 aprilie 2010, 9:38

Bravo Tolo,

Este f bine ca cel putin o parte din presa nu este corupta si este corecta fata de tot ceea ce se intampla.In Romania toti bogatasii au facut bani pe carca statului.Nimeni nu zice nimic pt ca toti isi iau partea din afacere.

Stefi  •  8 aprilie 2010, 9:39

In Argentina s-a facut revolutie in anii 90 cred, exact din cauza asta. Argentina a ajuns un iad al coruptiei, oameni s-au saturat si au dat jos guvernul. A urmat o perioada de anarchie dar acum sunt bine si tara prospera…ar fi bine sa-i luam exemplu de la ei..

Bogdan  •  8 aprilie 2010, 9:44

Da, asta e sistemul, il simtim de mult ca asa e, acum avem ceva confirmari, dar problema e ce putem face in continuare? s-a demonstrat ca nu depinde ce partid e la putere toti vor fac la fel – PSD, PDL, PNL, UDMR – singura speranta e ca aceste partide pur si simplu sa dispara la fel ca in Italia in anii 90 si sa apara altele noi – sper ca va veni cat mai curand

gigi  •  8 aprilie 2010, 9:47

Alo !!!!!! Parchetul ??? Se aude ???? Cum este cu autosesizarea ???? Mai functíoneaz ???? DA ????? Atunci succes la treaba !!! SALVATI CE A MAI RAMAS !!!!!! Inca mai cred in adevar, cu toate ca sunt dezamagit profund !!

io  •  8 aprilie 2010, 9:56

sa facem ca in Argentina, sincer sunt satul de tot incompetenti care nu au clasa si ne conduc si fac smekeriile astea!! Revoulitea adevarata!!! ca inca n-a fost!! in 89 ala a fost regizat de smekerii de azi!!!

ion  •  8 aprilie 2010, 10:16

la CFR, Emil Sabo deja lucreza mina in mina cu liderul de sindicat Ion Molea, afaceri profitabile de ambele parti.
Ar fi interesant sa verificati

sly  •  8 aprilie 2010, 10:17

Tara te vrea prost!
Cine a zis asa ceva a fost PROFET!Probabil traia pe vremea lui ceasca.Acolo sint radacinile astora care sug banii nostri.
Si sint tot aia care traiau inainte de ’89 pe spatele celor multi.O fac si acum,dar traiesc mult mai bine.Mai multi bani,mai mult de furat.
Au vrut ca multimea sa ajunga sa fie scirbita de atita coruptie astfel incit sa aplecam capul si sa raminem cu el asa.Vremea fanariotilor „reloaded”.
Degeaba vine unul(ca e Base acum sau ca a fost Constantinescu, aduceti-va aminte ce a spus cind a decis sa nu mai candideze „securitatea m-a invins” – si asa s-a intimplat)si vrea sa schimbe ceva,sub el este „armata gelatilor” aliata cu politrucii astia si acolitii lor care vor face legile si aplicarea lor asa cum si le doresc.
Problema este in insasi fiinta fiecarui roman,sintem o natie pierduta.Ne-au rupt,iar un alt moment „1918” nu va mai exista .Nu imi plac sirbii,dar uitati-va la ei cum au rezistat SUA.Inca platesc pt asta,dar vor fi in fata noastra peste 10 ani.Asa cum au fost si inainte de 1989.
Sint scirbit,satul,mi se face lehamite de toti politrucii astia ” 3 B ” : Boc(zice ca autostrada Arad-Timisoara 35 km va costa 161 mil euro,iar Timisoara-Lugoj 38 km va costa 365 milioane de euro ???!!!), Berceanu( vom plati pt centura Clujului de 42 km inaugurata anul trecut fiindca Bechetel nu a mai efectuat nici o lucrare pe celelalte tronsoane care s-au degradat intre timp si vor cere bani pt a le readuce la nivelul la care le-au lasat),Blaga(ce avere a adunat cit timp a fost sef peste granita de la Arad la Maramures?) plus febletea lui Basescu,Udrea( ce calitati profesionale o impun sa ajunga ministru turismului si al dezvoltarii),prietena lui E.Basescu,Ridzi(idem Udrea),asta ce e ministru al agriculturii acum(ati auzit vreo declaratie a lui?) etc.
Sint indignat cit timp Base spune ca trebuie sa acorde sprijin copiilor si cind colo ce sa vezi?Nu pot face analizele medicale gratuite pt.un copil de 1 an fiindca nenorocitii aia de la CNAS nu au semnat acordul pe 2010!!!Sintem in 8 aprilie si ei nu au semnat contractul!!!
Nu am fost plecat in alta tara decit in Ungaria,dar mi se pare ca e alta lume acolo.Ce sa mai vorbesc de Franta,Germania,Italia.
Concluzia : imi caut un loc de munca pe cealalta lume(la vest de granita,la vest de soare-rasare) si plec de aici.Nu vreau sa imi sacrific viata pe niste iluzii si mai mult de atit,nu vreau ca si copilul meu sa creasca ca intre buruieni si sa fie sluga la altii.

Vali  •  8 aprilie 2010, 11:25

CAND IESIM IN STRADA? CAND ?? CA IO UNU’ M-AM SATURAT !!!!

bogdan  •  8 aprilie 2010, 11:31

Sursele Exploziv-News din minister spun că preţul pe care austriecii, Rail Cargo,îl vor da pentru CFR Marfă, este de maximum 500 de milioane de euro, la care se adaugă şi „comisionul” de 300 de milioane de euro, sumă care urmează a fi împărţită de Radu Berceanu cu „altii”. Dincolo de aceste socoteli, austriecii mai sînt pregătiţi ca alte 10 milioane de euro să ungă rotiţele mai mici ale angrenajului privatizării atît din cadrul ministerului, cît şi pentru liderii sindicali, care vor avea un important rol în procesul de privatizare.

Fani  •  8 aprilie 2010, 11:44

Fratilor, m-am saturat de tara asta, in vara asta m-am hotarit sa plec. Am 38 de ani si cred ca daca mai ramin ma vor baga in pamint de viu. Ce visuri frumoase imi creasem in 89 si ce cosmaruri au devenit. Ne-au pacalit atunci, dar acum nu mai tine, ptr a imi indeplini visurile va trebui sa-mi gasesc un loc in care sa simt ca traiesc, un loc in care copii mei sa nu treaca prin ce trecem noi azi.
„Vin ai noştri, pleacă ai noştri,
Noi rămânem tot ca proştii.
Ăia hoţi, ăştia hoţi
Mama lor la toţi!”
O zi buna si ginditi-va din ce in ce mai profund cum sa plecati fratilor, acum cit inca mai puteti sa va faceti un rost in viata intr-o tara civilizata unde munca va este apreciata.

Cristian D  •  8 aprilie 2010, 11:47

Perfect adevarat, asa este sistemul de la nivel de guvern pana la ultimul consiliu local sau societate nationala.

Nu abandonati, continuati, cautati persoane, dovezi si acte care pot ajuta la demascarea mafiei care guverneaza Romania de 20 de ani!

Felicitari Catalin TOLONTAN si echipei sale!

Nikko  •  8 aprilie 2010, 12:07

Yeah, right… Saracutele firme. Sunt exact ca patronii din Liga I care se vaita ca arbitrii sunt corupti, ca si cand ar fi corupti de altcineva din afara si nu chiar de patroni. „Firmele nu mai au puterea sa protesteze”. Sa i se faca nasul lung patronului care nu a avut neam de neamul lui un contract cu statul?

johnny  •  8 aprilie 2010, 12:13

Unu,dou,zece…se scrie degeaba.In 20 de ani s-au scris atatea articole,unele cu dovezi clare altele cu substrat politic.Chiar daca se ajunge in instanta,care e putin probabil, procurorii o sa-i scoata basma curata ca au fost pusi in fuctie de acelasi sistem corupt.Nu exisa dreapta,stanga si cum s-a spus in interviu se ajuta intre ei indiferent de apartenenta politica.E ca un joc de poker in care fiecare e pentru el dar cand vine vorba sa-l elimine pe cel slab colaboreaza intre ei fara niciun fel de problema.Avem nevoie de revolutie,dar romanul nu iese in strada pana nu are cutiul la os,dar mai e pana acolo.

ianez  •  8 aprilie 2010, 12:21

Coruptie este peste tot in lume asta e clar. Dar ce se intampla in Romania, unde coruptia este OFICIALIZATA de gasca politica – fie PDL , PSD , PNL – este strigator la cer. De aceea am si plecat din tara, nu am vrut sa fac parte din sistem. Inconstienta romanilor este constanta daca urmarim pe cine au votat din 1990 incoace: tinerii corupti COMUNISTI din regimul Ceausist cu Basescu, Roman, Hrebe … Nu mai avem nici o sansa ca natiune in lume inca cel putin 15 ani de acum incolo : soarta noastra este pecetluita, suntem considerati HOTII si CERSETORII Europei.
ROMANI ! Votati noul parlament unicameral si pe noul rege, imparat dictator – Capitanul „Nesecurist” Besescu !

cluj  •  8 aprilie 2010, 13:01

Cataline, stii ce e de fapt super-mega-ultra-giga tragic? Faptul ca gashca base-blaga-udrea-videanu-berceanu rade copios cand citeste articolul tau, si desigur cand citeste si comentariile pooolimii (adica a le noastre)… L-am exclus intentionat pe Boc din gashca. Sunt clujean si de aceea probabil ca sunt subiectiv. Imi mentin parerea ca Boc e cinstit si ca a fost impins in fata de catre gashca. In momentul in care chiar nu va mai putea face fata presiunilor, se va retrage singur. Si asta cred ca se va intampla in curand…

alb-rosu_in_VN  •  8 aprilie 2010, 13:09

Cred ca deja coruptia e generalizata, greu se mai poate face ceva. Sistemul asta a functionat de multi ani, dar probabil acum incep sa apara si nemultumiti, pentru ca resursele sunt mai mici si nu mai ajung la toti, iar altii sunt prea lacomi si vor totul doar pentru ei. Sper sa se sparga buboiul de undeva, sunt din ce in ce mai multi oameni nemultumiti.

Cătălin Tolontan  •  8 aprilie 2010, 13:16

cluj: stii ce e supercalifragilistic? 🙂 ca ai dreptate, dar nu conteaza atit de tare pt k vine un moment, intotdeauna vine!, cind cei care arunca sau fura banii publici, na ma refer la numele acelea, ci la oricare, nu vor mai ride. Acum, rid, dar nu e risul lor.

johnny  •  8 aprilie 2010, 13:30

Ar fi bine sa se intample ceea ce zici dar la noi „intotdeauna” nu exista.Noi am ajuns o tara din lumea a III a.Vezi vreo schimbare in tarile africane?Se schimba sistemul mai mereu,acelasi promisiuni dar cand ajung la putere bugetul tarii devine buzunarul lor personal.Singura diferenta intre noi si statele africane e ca acolo se face legeaa cu mitraliera pe cand aici te face „legal”
Dar nu suntem nici noi departe,te omoara pe trecerea de pietoni si apoi vin cu o lege cum ca ai traversat strada prea incet.Sper sa ai dreptate si sa bagi la puscarie macar 1% din cei corupti dar am impresia ca te lupti cu morile de vant.

News zapping « Lazarescu's  •  8 aprilie 2010, 13:33

[…] din constructii, explicata de un om din […]

Cătălin Tolontan  •  8 aprilie 2010, 13:35

johnny : e important ce spui, asta e senzatia, de stat african. Dar noi, ca jurnalisti, nu bagam pe nimeni la inchisoare. Nu e treaba noastra. Ca jurnalisti, nu sintem in favoarea sau impotriva unui rechizitoriu al procurorilor, de pilda, nu sintem in favoarea sau impotriva inculpatilor. Asta e treaba judecatorilor, fiecare isi face meseria.

bogdan  •  8 aprilie 2010, 13:44

Intrebare : ati verificat identitatea personajului care relateaza ce se petrece in licitatii?

Nu de alta dar , in general , NU vorbesti despre asa ceva.

Mi-e teama sa nu fie vreun individ pus pe glume / medicatie…

P.S. Eu sunt o exceptie care participa corect la licitatii si nu fac parte din vreo retea…o fi domeniul meu mai curat sau eu mai fraier?

fisherking  •  8 aprilie 2010, 13:46

Ce ma surprinde pe mine este faptul ca multi dintre cei care comenteaza aici se declara surprinsi de existenta fenomenului. De parca ar fi trait in Suedia pana acum. Domnilor, Romania e pe mana acestor oameni de 20 ani. Basescu sau oricare altul, ales sau desemnat, este sau va fi nevoit sa se conformeze unui sistem in care lumea interlopa e sustinuta si protejata de insusi ministerul care ar trebui sa o dezintegreze. Faceti o statistica, domnule Tolontan, sa aflati cate firme apar in comertul cu cereale si dispar inainte de prima raportare a decontului de TVA, numarati sagetile care chipurile revand energia electrica a lui Buzaianu, analizati cati oameni de afaceri au falimentat la modul real pentru ca au fost storsi pana la refuz de catre sistemul de tepe din agricultura si ind usoara, sistem „patronat” de acelasi minister de interne. Veti vedea ca minim 70% dintre banii care fac obiectul imprumuturilor cu camata vin din sfere „inalte”, fiind bani deturnati din diverse bugete si pusi la loc ulterior. Veti mai vedea ca antreprenorii sunt practic ghidati catre camata de catre un sistem bancar conceput in acest sens. Veti gasi fermieri care isi pierd casele si recoltele, tepuiti de o serie de indivizi iertati prematur de puscariie si protejati de cate un procuror, veti gasi comercianti care nu isi pot plati debitele pentru ca au acceptat file cec emise de catre aceleasi specimene mentionate mai sus, veti gasi proprietari de fabrici imprumutati cu dobanzi coplesitoare pe la toti coloratii, din cauza unor banci care nu inteleg ca o economie civilizata finanteaza proiecte si nu garantii, s.a.m.d. Tara asta s-a transformat intr-o lume intoarsa cu susul in jos, iar noi suntem singurii vinovati. Noi, asa zisa societate civila, pentru ca am acceptat toate minciunile lor, doar pentru ca asa era mai comod. Noi, pentru ca, datorita unui cult defectuos al autoritatii, refuzam sa intelegem ca un demnitar ales nu ne este stapan, ci angajat. Noi, pentru ca am transformat un faptuitor de genocid in presedinte, alterand pe veci notiunea de justitie. Noi, pentru ca suntem lasi si egoisti, pentru ca am uitat ce inseamna solidaritatea si idealul, traim doar pentru a manca si maine.
O zi buna!

Cătălin Tolontan  •  8 aprilie 2010, 13:49

bogdan: da, stiu exact cu cine am vorbit. Spuneti ne in ce industrie sint lictiatiile corecte ca sa incerce sa se reconverteasca in ea si ceialalti de aici, care sustin ca la ei este exact precum in marturia constructorului
fisherking : asa e, ati descris perfect romania subdezvoltata intii de toate in propria minte

o simpla opinie… « Camil Stoenescu  •  8 aprilie 2010, 13:52

[…] aici. Categories: Romania Etichete:corruption, emigration, europe, future, politics, Romania, […]

T.rex  •  8 aprilie 2010, 13:56

cand ai cancer, cateodata e mai bine sa nu stii… 😐

clujean  •  8 aprilie 2010, 13:56

pt Catalin Tolontan, ce putem face cu acesti smekeri? cand va fi o revolutie adevarata nu ca in 89 ca ala a fost regizat de Iliescu, de Petre ROman si ceilalti!!! Sincer astia ar merita aceasi soarta ca si Ceausescu sunt foarte satul de astia! am fost in Anglia , Austria, Italia si amv azut ce e afara!! Au drumuri au tot ce le trebuie!!!! La noi? Am 25 de ani dar inv ara o sa plec din tara si eu! In anglia am simitit acela ca daca lucrezi sunt raplatit! Munca e foarte grea fiindca noi romanii nu avem aceasi drepturi ca si engelzii sau orice alta natie din Eu!!!Atata insemnam pentru politicienii nostrii!! Am facut o facultate dar nu vrea sa traiesc in mizerie asta de Romania!!!! cei nevinovati intotdeauna scapa!! Sunt sigur ca si Voicu o s ascapa tot asa cum a iesit Penescu si ceilalti!! Cazul din Craiova unde un handicapat a omorat un bunic iar procuroru a zis ca nu e pericol public!! Bomba atomica ar fii o mana cereasca pentru tara asta!

Cătălin Tolontan  •  8 aprilie 2010, 13:57

clujean: sincer, nu stiu 🙂 cred ca dc fiecare isi face treaba avem o sansa

clujean  •  8 aprilie 2010, 13:59

cei vinovati , amvrut sa zic si nu nevinovati!!

albert  •  8 aprilie 2010, 14:01

Nici nu va imaginati ca mafie conduce Romania…pe intreg teritoriul Romaniei lucrurile sant foarte bine puse la punct si organizate, toate lucrarile de constructii si toate achizitiile publice sant obtinute exclusiv de firme PDL agreate….Niciodata nu a mai fost asa in Romania…pe vremea lui Nastase era parfum de primavara…Este mafie in toata regula ,organizata …Basescu, Blaga , Berceanu si Videanu organizeaza si supravegheaza tot…e jaf la drumul mare…toti banii sant sifonati in conturi speciale…se fac zeci de milioane de E lunar…bani care sant ai tuturor romanilor dar care sant furati de o mana de excroci si de mafiot !!! NU SE MAI POATE ASA…MAI RAU DE ASA NU AM FOST NICIODATA SI NICI NU SE POATE AJUNGE….NISTE EXCROCI SI MINCINOSI !!! JOS CU EXCROCII !!! SA IA PICIORUL DE PE GATUL NOSTRU CA E VAI MAMA NOASTRA SI EI FURA ZECI SI SUTE DE MILIOANE !!!

clujean  •  8 aprilie 2010, 14:02

Am facut cateva greseli, fiindca sunt foarte mahnit. In loc de este am scris..sunt sia sa mai departe. O zi buna.

clujean  •  8 aprilie 2010, 14:05

Da cum sa faca fiecare treaba? Ca pe astia o gasesti oriunde si nu poti sa faci nimic fara a lovi de ei!! Si nu te lasa! Sincer!

justitiarul  •  8 aprilie 2010, 14:15

stati sa vedeti ce e in justitie

fisherking  •  8 aprilie 2010, 14:33

@clujean: nu vreau sa ma erijez in Mafalda, dar am tinut sa reactionez la comentariul dvs. Nu cred ca bomba atomica e solutia, ci poate o noua revolutie. Dar o revolutie a constiintei, o revolutie care sa plece din interiorul fiecaruia. Eu cred cu tarie ca fiecare dintre noi ar trebui sa analizeze diferentele dintre sistemul de valori deprins in primii 7 ani de viata si cel la care subscrie azi, dupa care sa efectueze pas cu pas ajustarile necesare. Sunt destul de convins ca toti cei care citesc acest blog astazi au fost afectati macar o data de „binefacerile” sistemului, fie ca sunt intreprinzatori, salariati sau someri, privati sau bugetari. Poate ca ar trebui creat un spatiu online in care sa renuntam macar la o parte din frica, sa scriem, sa povestim, sa relatam, cu date si nume, tot ce stim despre acesti oameni, fie si sub relativa protectie a anonimatului. Nimeni nu va fi judecat si condamnat, fara indoiala, dar macar vor fi publici, vor fi cunoscuti si astfel, vom putea sa ne ferim de ei. Asta pe langa faptul ca sigur nu o sa le placa ipostaza de a deveni vedete.

Bogdan  •  8 aprilie 2010, 14:35

Catalin tolontan: la ce fel de treaba te gandesti? pasnica sau violenta?

Comentează