Presa scrisa, pierderi de peste 50 de milioane de euro in 2009. Si perspectiva pe net

Folosind ca sursa Registrul Comertului, am trecut in revista impreuna cu Petrisor Obae rezultatele companiilor de publishing pe 2008 si 2009. Pentru cei familiarizati cu evolutia presei scrise din toata lumea, rezultatele nu sint o surpriza. Zeci sau chiar sute de milioane de euro pierd pe an fiecare dintre titlurile importante ale lumii, dar volumul minusurilor inregistrate de ziarele si revistele din Romania sint, oricum, fara precedent la noi.

vineri, 23 iulie 2010, 12:20

Folosind ca sursa Registrul Comertului, am trecut in revista impreuna cu Petrisor Obae rezultatele companiilor de publishing pe 2008 si 2009. Pentru cei familiarizati cu evolutia presei scrise din toata lumea, rezultatele nu sint o surpriza. Zeci sau chiar sute de milioane de euro pierd pe an fiecare dintre titlurile importante ale lumii, dar volumul minusurilor inregistrate de ziarele si revistele din Romania sint, oricum, fara precedent la noi.

Practic, cu mici exceptii, toate ziarele si revistele de pe piata au pierdut bani in 2009, unele mincindu-si din profitul anterior, altele acumulind pierderi si mai mari. De pilda, in 2009, suma in rosu din dreptul lui Click este de 17,4 milioane de euro, iar pierderile Publimedia au ajuns  la aproape 5,7 milioane de euro. Chiar daca din datele oficiale pe 2009 lipseste Adevarul, cel mai mare investitor din 2008, putem estima ca totalul pierderilor industriei depaseste 50 de milioane de euro pe 2009, din care citeva milioane de euro au fost induse de falimentul Rodipet.  Ca sa aveti o imagine, numai gsp a pierdut aproximativ 250.000 de euro din insolventa Rodipet. Chiar si cei care au cistigat in 2008, cum ar fi Gazeta sau unele reviste, au avut pierderi in 2009.

In scurt timp, puteti gasi pe paginademedia cifrele complete.

Care este viitorul? „Internetul” suna raspunsul standard. E adevarat ca, daca luam in calcul faptul ca, in acest an, totalul publicitatii din presa scrisa (cotidiane nationale, locale, reviste) va ajunge undela linga 20 de milioane de euro, versus aproximativ 15 milioane pe net, e aproape o certitudine ca 2011 va fi primul an in care publicitate pe net o va depasi in Romania pe cea din presa scrisa.

Numai ca, acum apare ceea ce multi ignora!, pe piata de net sint de cel putin 10 de ori mai multi jucatori decit in presa scrisa. Siteurile ziarelor se lupta cu cele ale televiziunilor, cu retelele de socializare, cu portalurile, cu produsele dedicate netului si cu siteurile de nisa . Ceea ce inseamna ca o placinta publicitara asemanatoare cu cea care oricum a dus ziarele la pierderi, 20 de milioane de euro, chiar si dublata pe net pina in 2014, se va imparti intre mult mai multi jucatori.

Comentarii (21)Adaugă comentariu

Aurica  •  23 iulie 2010, 15:57

sa speram ca partea online a ziarelor va ajunge la profit catm ai repede, pt ca e bine sa avem o presa puternica.

Cătălin Tolontan  •  23 iulie 2010, 16:13

aurica: nu va ajunge asa de repede, asta incercam sa spun

Andy  •  23 iulie 2010, 16:45

Sincer s-ar putea sa ajunga net-ul sa depaseasca print-ul dar tu crezi ca un ziar on-line va mai avea atata trafic daca nu va avea si partea de print? Eu zic ca o sa isi piarda din credibilitate. Este greu sa generezi continut pe on-line platit, sa platesti reporteri, fotografi etc doar pt editia on-line. Gsp.ro are multi vizitatori si datorita editiei tiparita. Nu stiu cat de fericit este un advertiser cand vede ca pe site-ul lui au intrat 200 de oameni care au dat click pe reclama din diferite motive pentru ca daca cei 200 nu iti si cumpara atunci ai facut reclama degeaba, pe cand o editie tiparita iti aduce oameni de „caliate” care au si putere de cumparre, nu spun ca pe net nu sunt dar plaja este mult mai mare.

Cătălin Tolontan  •  23 iulie 2010, 17:01

andy: e exact ceea ce cred si eu. Ca standardele presei nu sint inca asimilate de catre net. Si ca e dificil sa le declini in digital pentru ca acum redactiile de ziar sint mici pentru un ziar, dar mari pentru net. Mari in privinta costurilor

pentru andy  •  23 iulie 2010, 17:01

andy, zi-mi si mie ce diferenta vezi intre cineva care vede reclama pe net (si nu cumpara) si altcineva care o vede in ziar (si tot nu cumpara). multumesc!

Cătălin Tolontan  •  23 iulie 2010, 17:03

pentru andy: iti spun eu care-i diferenta. Si e aproape unanim recunoscuta de specialisti. Cind platesti pentru un ziar ai alt tip de incredere in continut fata de momentul in care navighezi pe net si citesti o stire. Incredere care se transfera si asupra reclamei.

atentie  •  23 iulie 2010, 17:06

ar mai fi ceva. un site aduna 200.000 de cititori zilnic. editia tiparita, cam 80.000 de cititori. e o diferenta, nu?

Cătălin Tolontan  •  23 iulie 2010, 17:08

atentie: gresit! confunzi tirajul vindut cu audienta, adica numarul de cumparatori cu cititorii. Mai multi oameni citesc acelasi ziar. Cititorii sint, la gazeta, 731.000/medie pe zi

raspuns  •  23 iulie 2010, 17:14

da catalin, insa ceea ce trebuie retinut este ca un site are, atentie!, si un numar de vizualizari (mult mai mare ca cel de vizitatori unici)… iar numarul de vizualizari are termen de comparatie cu numarul de cititori de print de care spuneai.

Andy  •  23 iulie 2010, 17:18

Sunt anumite studii facute, eu nu spun ca pe net nu sunt oameni care au puterea de cumparare, ceea ce spunea eu este ca din cei care cumpara ziarul sunt mult mai multi care „inteleg” reclama si care chiar s-ar putea sa si iti cumpere. De exemplu este o stire bomba pe care o acceseaza foarte multi dar din acei foarte multi sunt si unii care au intrat din greseala, la o parte le-a placut reclama si cei care intre pentru ca chiar vor informatii. Deocamdata piata on-line din Romania este departe de ceea ce se intampla in Europa sau SUA. Nu sunt foarte multi cei care au incredere sa isi faca cumparaturile de la hipermaket direct on-line, sunt multi care nu au incredere in a da date de pe card pe net. Piata de on-line din Romania este destul de atipica fata de cea din afara. Eu un singur lucru spune, am mai multa incredere intr-un ziar care are editie tiparita fata de unul care il pot citi doar on-line. Pentru clientii de on-line este inca un lucru nou pe care nu il inteleg, sunt comapanii mari din Romania care isi angajeaza oameni pentru a putea transmite un mesaj printr-o reclama on-line. La noi a prins pentru ca este un mediu ieftin si poti contoriza usor, dar sunt multi care se bucura ca au intrat 200.000 oameni dar au vandut 1 produs.

eu  •  23 iulie 2010, 17:27

catalin, la un tiraj vandut de 45.000 pe editie (in scadere de vreo 3 ani) cum sa fie 731.000 cititori/editie?
hai 100-150.000 maxim.
pe gsp.ro sunt 180-220.000 unici pe zi.
mi se pare destul de clar trendul.
ca sa nu mai vorbim de m.gsp.ro
de ce sa iau ziarul sa nu pot sa il citesc la metrou cand pot intra de pe mobil si citesc ce ma intereseaza?

Mediaddict » Blog Archive » 2011: Anul in care online-ul va bate printul in Romania  •  23 iulie 2010, 21:07

[…] primul an in care publicitatea pe Internet din Romania o va depasi pe cea din presa scrisa, sustine Catalin Tolontan pe blogul sau, asta in conditiile in care printul a pierdut cel putin 50 milioane euro in […]

Adelin Petrișor  •  24 iulie 2010, 9:32

Tolo, lasă că va veni online-ul tare din urmă. Doar în semetrul doi, divizia new media a New York Times a produs 50 de milioane de dolari. România e încă departe, dar sunt speranțe. 🙂

Analiza Paginademedia.ro si tolo.ro: Presa scrisa a avut pierderi de 50 de milioane de euro in 2009 | Anunturi Online Gratis Anunturi Particulari Apartamente Garsoniere Inchirieri Vanzari  •  25 iulie 2010, 0:42

[…] pierderi de aproximativ 50 de milioane de euro, arata o analiza realizata de Paginademedia.ro si tolo.ro. "2009 este, cel putin pana acum, cel mai negru an al presei scrise", afirma autorii, […]

Cătălin Tolontan  •  25 iulie 2010, 10:34

adelin petrisor: da, netul nu e bonanza despre care vorbeste toata lumea. Cind el pais sau the times au 10.000 – 15.000 de abonati pe luna la siteurile cu plata, dispare sau macar se intirzie plata continutului, la care spera himeric editorii. Ai dreptate,modelul de business pe net nu face bani pentru nimeni cu adevarat (exceptie google 🙂 )

rafaeldk_de_pe_paracetalol.ro  •  25 iulie 2010, 22:23

eu cred ca in timp vor ramane doar ziarele de calitate, fara tabloide si chestii de genul. ai ziar bun, se va vinde. asa ziceau si despre carti, ca vor disparea de cand cu netul, dar uite ca nu este asa. tot sunt citite 🙂

Dan Masca  •  25 iulie 2010, 22:55

@ Adelin Petrisor : sunt aplicatii /pluginuri pentru browsere care blocheaza reclama de pe situri, cu timpul o sa le instaleze multi utilizatori.
Totodata mi se par fortate comparatiile cu SUA. Nu avem nici o legatura cu piata nord americana si nici nu vom avea. Asa cum zicea Catalin Tolontan va fi doar concurenta .

Bogdan  •  26 iulie 2010, 2:07

Catalin, cred ca trebuie clarificat un lucru. Publicitatea on-line difera mult de cea din print. Publicitatea on-line are potential si deja aduce venituri importante pentru cei care stiu sa se miste. Nu aduce averi nimanui dar si costurile „de productie” sunt mult mai mici. Nu amesteca google cu presa on-line atata vreme cat google este intermediar de publicitate iar presa din on-line, cea de la noi mai ales, se multumeste cu „anunturi google” si comisioane de la casele de pariuri. Vezi stelisti.ro

brod  •  27 iulie 2010, 11:15

dar ce credeti, domnule tolontan, e asa usor sa vinzi cu profit atatea manifeste? mi se pare semnalul cel mai elocvent ca lumea nu mai da banii pe prostii, pe minciuni. nu toata lumea, fireste! dar o parte tot mai numeroasa din ea s-a saturat de minciuni, exagerari, bombe false – pentru cunoscatori: fonfleuri.

Ce le lipseste ziarelor de sport | Beldie.ro  •  29 iulie 2010, 18:32

[…] in ciuda problemelor (presa scrisa are pierderi de 50 milioane Euro in 2009), viata isi urmeaza cursul firesc: ziarele de sport apar in continuare […]

Claudiu Serban si Mihnea Vasiliu despre presa scrisa in 2011 « Orlando  •  14 ianuarie 2011, 14:24

[…] ce spune Mihnea despre online a fost spus, intr-o forma mai putin “plastica”, si de Catalin Tolontan in vara anului […]

Comentează