Am făcut probe de laborator: dezinfectantul folosit în 2.000 de săli de operație din România are o substanță activă diluată de 10 ori!

Rezultatele testului independent pe care l-am ridicat ieri de la laboratorul Institutului de stat ICECHIM depășesc cele mai negre așteptări

joi, 28 aprilie 2016, 7:02

UPDATE: Șefii Hexi Pharma au anunțat în urmă cu puțin timp că fabrica își oprește producția și se pune la dispoziția autorităților. „Până la elucidarea și rezolvarea tuturor problemelor semnalate de autorități și de mass-media s-a oprit producția în fabrică, precum și orice distribuție. Cea mai bună soluție este oprirea producției și verificarea tuturor substanțelor pe care noi le producem pentru dezinfectarea spitalelor. Vom colabora cu autoritățile care sunt abilitate să verifice eficiența dezinfectanților produși de către noi și vom oferi acces la toate informațiile de care acestea au nevoie”, se arată într-un comunicat preluat de digi24.ro. Știind că peste tot în țară se vor găsi concentrații mai mici, șefii Hexi Pharma merg exact pe tactica pe care, așa cum surse din interior au relatat corect ziarului, au pus-o la cale încă de luni: poate că sînt probleme de concentrație, dar ”produsele și-au făcut treaba”. Rămîne de văzut dacă spitalele, care i-au acoperit pînă acum, vor raporta analize microbiologice excelente și în aceste condiții.

UPDATE: Corpul de control al premierului Cioloș a început o anchetă pe dosarul dezinfectantelor din spitale. De asemenea, Ministerul Sănătății anunță, la rîndu-i, măsuri de control. Întrebat de un reporter Realitatea TV, președintele Iohannis a vorbit despre nevoia de schimbare a procedurilor din domeniul sănătății.

UPDATE: Felul în care autoritățile își ignoră propriile laboratoare (rezultate tot din inițiative pan-europene) e un ”modus operandi”. În cazul tragic al bebelușilor din Argeș, Marius Geantă a arătat în ”Adevărul” cum șefii sănătății au negat pînă în ultimul moment, exact ca în situația dezinfectanților. Și, urmăriți cu atenție!, cum aceleași figuri de autocrați medicali devin avocații acestor cauze pierdute.

UPDATE: Astăzi, la ora 21, la emisiunea lui Liviu Mihaiu de pe TVR, vorbim împreună cu oamenii din Asociația Colectiv despre acest subiect și despre altele. 

Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan

 

„…nu ai fost salvat ca să trăiești
ai puțin timp, trebuie să depui mărturie.

fii curajos. când mintea te înșală, fii curajos
în cele din urmă doar asta contează”

Mereu am avut puțin timp ca oameni.

Pe 1 ianuarie 2007, România adera la Uniunea Europeană într-o grabă istorică. Și femeia flutura o hârtie pe holurile ICECHIM: „Am obținut acreditarea!”.

Femeia era șefa laboratorului de analize pentru biocide, un pilot româno – european construit pe prestigiul răscumpărat al unei întregi școli de chimie în care nu „coana Leana” conta, ci miile de specialiști, profesori și studenți.

Sfat UE: „Construiți un sistem de verificare a ceea ce e pe etichetă”

„În perioada de preaderare, am muncit enorm ca să ne cuplăm la valorile și standardele științifice europene”, povestește unul dintre martorii petrecerii de acreditare. Nu mai ține minte dacă a fost șampanie.

Dar știe că a fost efort și că au fost bani publici.

Din 2005 și până în 2007 statul român a construit, din impozitele cetățenilor săi, o serie de laboratoare într-un program care se adresa Infrastructurii de Evaluare a Conformităților.

Da, da, sună aiurea, dar gândiți-vă puțin la ce înseamnă ”evaluarea conformităților”!

Înseamnă să faci laboratoare care să ateste dacă un produs e conform cu ce scrie pe etichetă. Sau dacă în bidon regăsești ce e pozat pe el.

„Am construit laboratorul, suntem aici!”

Documentul UE vorbea despre nevoia unui laborator la București care să poată face teste fizico-chimice pentru „controlul biocizilor care au un rol important în combaterea infecțiilor nosocomiale„.

Și l-am făcut. Nu e vorba de ziduri, ci de metode în primul rând.

L-am acreditat și la Bruxelles, unde figurează și azi ca „Laborator pentru fertilizanți și biocide”.

Mai apoi, cei de la ICECHIM au trimis adrese către:
1. Ministerul Sănătății.
2. Inspecția Sanitară de Stat.
3. Comisia Națională de Biocide, cea care avizează și dezinfectanții din spitale.
4. Producătorii de antiseptice de pe teritoriul României.

Mesajul era: „Suntem aici!”.

Știți câte răspunsuri au primit?

Vreme de 9 ani, nu au primit nicio cerere de analiză.

Zero!

Nimeni dintre autoritățile sanitare ale statului nu le-a folosit expertiza.

Adresele expediate în orb de către laborator sunt încă aici, în clădirea enormă de pe cheiul Dâmboviței, pe dreapta cum treci de Podul Cotroceni. Acolo sunt și oamenii, mai puțini însă. Și laboratorul.

În acest timp…

Sunt exact aceiași 9 ani în care Ministerul Sănătății a semnat 796 de contracte cu firma Hexi Pharma care livrează biocizi în peste 350 de spitale din 40 de județe fără ca nicio autoritate să controleze vreodată concentrația produselor! Pentru nici o firmă.

Din cauza lipsei de cereri de analize, unele laboratoare au dispărut. Nu ICECHIM, care doar s-a restrâns.

„În timp, am renunțat la o bună parte din acreditarea RENAR că plăteam inutil. Pentru biocizi, am păstrat-o doar pe pH”, povestește cineva în soarele de dinainte de Paști. De fapt, ca să fie clar. Nici un laborator, nici Icechim și nici Unilab, prietenii Hexi Pharma, nu are acreditare internațională pentru analiza fizico – chimică la biocide.

Am dus Suprasept la analiză

După Colectiv, ceva s-a întâmplat.

Presa a împins subiectul infecțiilor și câțiva oameni și-au amintit de ICECHIM. În ultimele luni, laboratorul a primit trei cereri de analize. De trei ori mai mult ca în ultimul deceniu!

Una dintre cereri este cea înaintată de Gazeta Sporturilor.

Am testat Suprasept, dezinfectantul Hexi Pharma folosit, conform etichetei, pentru ”instrumentarul și echipamentele medicale prin imersie” și pentru deliminarea bacteriilor din „blocurile operatorii, secții de arși, ATI, săli de tratament”. Dar și pentru mesele de operație, podele și pentru „dezinfecția prin nebulizare”.

”Suprasept se folosește pentru dezinfecția înaltă și curățarea instrumentarului și echipamentelor medicale” Etichetă produs

Practic, Suprasept e folosit peste tot.

Rețetele din fabrică arătau că produsele se diluează

În decembrie 2015, am intrat în posesia unor documente din fabrica Hexi Pharma din care reieșea că Suprasept și Thor se produc diluat. Le scosese un specialist din fabrică, după ce a încercat inutil să-l convingă pe patron să renunțe la banii cîștigați astfel!

Nu doar aceste două substanțe sînt în situația falsului, susține sursa, dar pentru Thor și Suprasept a decis să ne ofere rețetele ca să le prezentăm publicului.

”2.000 de săli de operație” susține Medi Pharma că sînt curățate cu produsele sale

”140.000 de mîini” susține Hexi Pharma că se dezinfectează cu produsele sale

Rețetele au vechime de câțiva ani, iar sursa afirmă că „în prezent, lucrurile doar s-au periat puțin. Ca să fie clar: diluarea se practică în continuare, chiar dacă în 2016 s-au schimbat numele produselor!”.

Pentru Suprasept, pe rețetele de producție de acum câțiva ani diluarea era de 9 ori pentru substanța activă glutaraldehidă și de 5 ori pentru substanța activă clorură de didecildimetil amoniu.

Bidonul cu 1 litru de Suprasept

În decembrie 2015 am cumpărat un bidon de un litru de Suprasept produs în august 2015 și cu data de expirare 2018. A costat 45 de lei.

Și apoi am început să scrutăm după confirmări, pentru că părea necredibil ca statul român să nu verifice fizico-chimic substanțele utilizate în spitale. În timp, în mult timp, povestea s-a confirmat. E adevărat. Statul nu face niciun control asupra concentrației!

Apoi am început să căutăm laborator.

Nu e simplu. Că nu mai sunt laboratoare.

Ne-a luat câteva luni, ceva mai puțin decît Ministerului Sănătății, care l-a uitat pe ICECHIM vreme de 10 ani. După cum a uitat și alte laboratoare publice, unele ale unor institute medicale.

L-a uitat de tot de vreme ce marți, 26 aprilie 2016, ministrul sănătății Achimaș-Cadariu anunță că va înființa un laborator nou în altă parte, la Institutul de Sănătate Publică.

Am dus bidonul de 1 litru sigilat la ICECHIM pe 12 aprilie. „Nici nu-l primeam decât sigilat, că avem regulile noastre clare, care asigură trasabilitatea analizelor”, spun cei de acolo.

Intuiția unei jurnaliste

Cînd le-am dus, ne-au comunicat că rezultatele testului durează.

Nu știm cât.

Luni, 25 aprilie, decidem să publicăm. De ce înainte de rezultate? Pentru că nu ne-am dus după o firmă, așa cum a simțit jurnalista Mona Dîrțu într-un comentariu de marți pe fb, ci după sistem.

Iar sistemul nu controlase pe nimeni, niciodată, concentrația substanței active. Nu doar pe liderul Hexi Pharma, ci pe nimeni.

Aceasta era informația cea mai importantă pentru pacientul român. Că nu e protejat. Și merită publicată.

Între timp, aparent în România rămăsese un singur laborator valid, Unilab, laborator cu același administrator precum o altă firmă a patronului Hexi Pharma, Dan Alexandru Condrea.

„Rețetele sunt falsificate”

După publicare, Hexi Pharma a ripostat. A spus că rețetele oferite de sursă „sunt falsificate”. Și că de ce nu dăm sursa. Serios?

Ne amenință cu tribunalul. Dreptul lor.

Marți, firma apare cu un alt comunicat, în care nu mai vorbește despre faptul că rețetele ar fi false, ci doar că nu contează atât de mult concentrația, ci efectul substanțelor.

Pentru noi, familiarizați cu cazul, e un semn. Cei din producție de la Hexi Pharma sunt speriați.

Medicul Sorin Paveliu avertizează, într-un text pe Adevărul, că statul ar trebui să se asigure că nu dispar loturile, că nu se șterg urmele. Pare o frenetizare a temei. Sau poate nu.

Rănitul de la „Colectiv”

Ieri, primim un telefon. Sunt gata analizele!

Urcăm scările decăzute, nesfârșite, ale laboratorului ICECHIM. Astăzi, el aparține de Ministerul Educației.

Jos ne așteaptă unul dintre răniții de la „Colectiv”. El a vrut să vină și să fie primul care să vadă testul cu ochii lui.

„…și lasă-ți Mânia neajutorată să fie ca marea
oricând auzi vocea celor jigniți și bătuți”

Intrăm în clădire. „N-am văzut niciodată așa ceva. Am făcut testele de trei ori ca să fim siguri”, spune, calm, femeia din laborator. A operat mii de analize în viața ei de chimistă. Hîrtiile pe care le primim poartă semnăturile a trei doctori, doi ingineri și un chimist, a unui chimist și a unui tehnician.

Ieșim. Afară, pe scări, îi dăm tânărului hârtia. O ia.

Rezultatele testului sunt aici, în degetele lui prinse cu mănușile compresive care apasă cicatrice, ca să nu lase bucățile de piele care cresc să se dezvolte haotic.

Privește cifrele. „Glutaraldehidă 1,17%”. Compară cu ce scrie pe etichetă. „Glutaraldehidă 12%”. Tot pe etichetă scrie că „Suprasept se folosește în secții de arși”.

Am vrea să scriem că i-au dat lacrimile. Dar nu i-au dat. Doar a început să transpire. „Deci chiar am avut noroc!” spune el, sec.

Diluat de 10 ori

Rezultatul.

În Suprasept, substanța activă glutaraldehidă este diluată de 10 ori.

Iar substanța activă clorură de didecildimetil amoniu este diluată cu 30%.

Ce e acesta? Dezinfectantul placebo?

suprasept2

Testul a costat 800 de lei.

Numai în 2015, contractele Hexi Pharma semnate cu spitalele din toată România cumulează 10 milioane de euro.

Tânărul ars se îndepărtează. Nu vrea să mai audă, nu vrea să vadă pe nimeni și, în primul rând, nu vrea să ne vadă pe noi.

„fie ca sora ta Dispreț să nu te părăsească
pentru informatorii, călăi, lași – ei vor câștiga
vor merge la înmormântarea ta și ușurați vor arunca
o mână de pământ
dalta îți va ciopli biografia înfrumusețată”.

Niciun răspuns, niciun comentariu

Un cuplu de pescăruși zboară bezmetic deasupra Dâmboviței. Încercăm să dăm de ministrul sănătății, Patriciu Achimaș-Cadariu.

Îi explicăm prin sms că e important și urgent.

UPDATE: Nu reușim să obținem de la șeful sănătății nicio reacție.

La fel procedăm cu Dan Alexandru Condrea și cu directorul general al Hexi Pharma, Flori Dinu, semnatară a rețetelor diluate „și care este independentă”, după cum ne spunea Condrea, la primul pas de delimitare față de omul său de încredere de pînă mai ieri.

Le explicăm concret în sms despre ce e vorba. Niciun răspuns.

Cu doar trei zile în urmă stăteam față în față cu Dan Alexandru Condrea, patronul Hexi Pharma.

„E foarte important să ai soluții de calitate în spitale. Și noi asta livrăm”, spune el.

„Dacă statul investește în dezinfectante bune, atunci oamenii vor ajunge mai repede acasă din spital, iar statul va face economie cu acest consum de antibiotice care a depășit măsura”, adaugă.

„Cum credeți că pot fi diluate?”

04_AN_Condrea

Îl privim îndelungat pe bărbatul de 41 de ani, cum vorbește îngrijit despre cruciada sa cu infecțiile din spitale, și nu știm dacă să-l credem pe el sau să credem sursele. Treaba noastră e să prezentăm ambele variante.

ÎNTREBARE GSP: Dumneavoastră personal v-ați opera în România?
RĂSPUNS CONDREA: Doar dacă îl știu personal și am încredere în doctor. Gîndiți-vă că sîntem în țară cu o sumedenie de greșeli medicale și în care medicii scapă nepedepsiți.

Patronul se uită la rețetare. „Nu se poate să fie diluate, serios, cum credeți că o substanță activă poate fi diluată de 9 ori?!”, zice Condrea.

Când patronul celei mai mari firme de dezinfectanți din România pleacă de la mall, un oarecare din parcare face o observație simplă: „Uită-te la tipul acesta! Are un Porsche Cayenne și l-a înmatriculat în Bulgaria. Cât de lacom trebuie să fii?”.

„Nu poate fi diluată de 9 ori, gândiți-vă!”. Nu de 9, de 10 ori, conform analizei de acum. 

„și nu ierta. cu adevărat nu e în puterea ta
să ierți în numele celor trădați în zori

păzește-te însă de mândria inutilă
privește-ți mereu chipul de clovn în oglindă
repetă: am fost chemat – oare nu erau alții
mai buni ca mine…”
                                   Zbigniew Herbert

Aici se încheie un capitol al acestei investigații.

50.000 de români, dintre care 10.000 de copii, vor sta internați în spitale de azi, joi, și pînă luni, după Paști, conform statisticilor de la Școala de Sănătate Publică

Dar nu ne oprim. Venim după sistem!

Erau alții mult mai buni decât noi, niște ziariști.

Erau Parchetele, SRI, informatorii, poliția, inspecția sanitară, Ministerul Sănătății, Direcția de Sănătate Publică, era Guvernul, dar așa s-a întâmplat să fie.

Semnează clovnii.

ssdSursa Gazetei care a oferit reţeta de fabricaţie a Suprasept și a Thor nu e absolut deloc surprinsă de rezultatul de laborator privind compoziţia dezinfectantului

06-_ALX7577

– Bună ziua, avem rezultatele de laborator pentru prima substanță, Suprasept!
– Şi cum au ieşit?

– Confirmă reţeta de fabricaţie pe care ne-aţi dat-o. În cazul Supraseptului, faţă de eticheta produsului, concentraţia primei substanţe active este de zece ori mai mică, iar în cazul celei de-a doua, în loc de 7 la sută avem 4,9 la sută.
– Eram convins că aşa vor ieşi analizele! Că această politică de diluare a produselor continuă de ani de zile până în prezent. Şi nu sunt singurul care ştie acest lucru.

– Aţi păstrat legătura cu foştii colegi?
– Da. Mai vorbim… Mi-au spus că în ultima vreme au mai crescut un pic concentraţiile la unele substanţe active, dar tot diluate sunt….

– Şi ce zic acum?
– Oamenii din producție sunt speriaţi pentru că le e frică să nu fie ei găsiţi vinovaţi. Cei care decid reţetele sunt directorul general Dinu Flori şi patronul, Dan Condrea. Nimeni altcineva.

– Există şi alte dezinfectante contrafăcute în afară de cele două ale căror reţete ni le-aţi oferit?
– Da. Mai sunt.

– Care?
– Dacă văd că nu schimbă nimic, o să vi le indic.

– Ştiţi cumva cât câştigă firma la o sticlă de dezinfectant diluat? Luăm de exemplu un flacon de un litru de Suprasept concentrat?
– Nu ştiu pentru că nu am avut acces la documentele privind achiziţiile de substanţe, la preţuri…

Au schimbat numele dezinfectanţilor!

La începutul anului 2016, firma Hexi Pharma a decis să schimbe denumirea produselor sale.

Astfel, cei doi dezinfectanţi, Thor şi Suprasept, se numesc acum Hexio-Sept AF şi Hexio-Sept. Caracteristicile produselor sunt însă aceleaşi ca înainte de modificarea denumirilor și de aceea nici n-au luat noi avize.

La majoritatea produselor, Hexi Pharma a apelat la ”schimbarea numelui în aviz”, conform informațiilor obținute ieri de Gazetă de la Gabriel Cilinca, președinta Comisiei Naționale pentru Produse Biocide.

53 de lei costă acum, pe un site de vânzări de pe internet (cleanstore.ro), o sticlă de Hexio-Sept, fostul Suprasept

„Numerele contează. Contaţi pe noi!”

În noiembrie 2013, firma lui Dan Condrea şi-a prezentat produsele la Conferinţa Naţională de Microbiologie şi Epidemiologie.

Hexi a fost unul dintre sponsorii evenimentului. ”Legătura dintre medicii epidemiologi din spitale și Hexi e mult mai adîncă și ar putea să fie cunoscută dacă autoritățile ar face ceva”, susțin surse din companie.

După cum relația lui Hexi cu directorii de spital e întreținută de agenții de vînzări și de Flori Dinu, potrivit acelorași surse. Că tot susține Hexi Pharma că, în 20 de ani, n-a avut plîngeri din partea nici unui spital. 

Sub sloganul „Numerele contează. Contaţi pe noi!”, Hexi şi-a prezentat cifrele și la Warsaw International Healthcare Exhibition 2013:

– peste 350 de spitale
– 1.000 de clienţi
– 2.000 de săli de operaţie
– 140.000 de mâini
– 200.000 de instrumente
– 5 kilometri pătraţi de suprafeţe

Suprasept a apărut cu probleme de etichetă în raportul DSP pe 2014

La întâlnirea de duminică, Gazeta l-a rugat pe Dan Alexandru Condrea să vadă cîteva pagini din raportul DSP pe 2014. În acestea erau conformități la mai multe produse, printre care şi dezinfectantul Suprasept.

„Produsul Suprasept, fabricat de SC Hexi Pharma Co SRL, etichetat necorespunzător. S-au făcut următoarele prescripţii: retragerea de pe piaţă şi interzicerea comercializării până la reetichetare”, se arată în raportul Direcției de Sănătate Publică.

Retragere care, însă, nu s-a întîmplat, după cum declară Condrea, care bagatelizează rapoartele publice ale DSP: „Sînt prost făcute! E un raport plin de greşeli. De pildă, scrie acolo că au retras de pe piaţă Suprasept. Nu l-au retras niciodată!”.

Vag întocmite, rapoartele DSP semnalau, totuși, problemele. Dar, de la DSP-urile locale și pînă la Inspecția Sanitară de la Ministerul Sănătății, observațiile se înmuiau.

Faptele conturează un tipar. Aproape toate substanțele despre care sursele din firmă susțin că erau diluate apăreau și în rapoartele oficiale cu ”probleme de neconformitate”. 

Statul are niște sonde, dar, pe măsură ce rapoartele urcă ierarhic, informația piere și autoritățile se joacă de-a ambiguitatea pe riscul celor 3,8 milioane de români internați anual în spitale.

La întrebările noastre extenuante din ultimele luni ni s-a răspuns că erau numai neconformități formale, scriptice, de etichetare, de aviz, și nu de calitate a substanței.

Rezultatele analizelor depun mărturie despre altceva.

De 10 ori depun mărturie.

Primele două părți ale investigației:

Comentarii (171)Adaugă comentariu

luptatorul  •  28 aprilie 2016, 10:13

Sunt plin de revolta!!!!La ora 17 sa iesim in Piata Universitatii si sa terminam cu tot sistemul acesta corupt!!!!VOM MURI CU ZILE PRIN INDIFERENTA NOASTRA!!!LUPTAM SAU MURIM!!!!

Catalin  •  28 aprilie 2016, 10:14

Trebuie sa mergeti pana la capat, este obligatoriu! Vrem ancheta si vrem vinovati/nevinovati ! Vrem listele cu totii pacientii (numarul lor) din ultimii 9 ani de cand aceasta companie s-a abonat la sistemul sanitar, care si-au pierdut viata din cauza infectiilor intraspitalicesti ! *** Multumesc!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Claudiu  •  28 aprilie 2016, 10:23

Un jurnalist sportiv face cele mai tari anchete. Asta spune multe si despre ziaristii din Romania, nu?

Virus  •  28 aprilie 2016, 10:33

Ce legătură au diluantii cu morții de la Colectiv?Nu au!Va pasă voua așa tare?SRI are aparatura de un miliard de euro..Nu zic că se puteau face vreo zece spitale cu banii ăștia....Fiindcă nu va pasa..De ce nu a avut SRI informații despre tot ce abereaza Tolontan aici?Au aparatura de un miliard de euro...În ce scop e folosită?SRI nu e în slujba cetateanului?Nu e!Ati cerut 10% din buget pentru sănătate.. Aveți guvernul vostru...Cred ca dreptul vostru la opinie se încheie aici..Tolontan?***...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Mihai  •  28 aprilie 2016, 10:35

Domnule Tolontan, va felicit pentru anchetele pe care le faceti, dar eu va proopun sa incercati sa faceti o ancheta si despre acest "plantator de panselute" din sectorul 4, caruia nu doresc sa-i pronunt numele. Stiti dvs despre cine este vorba. Sa ne dam si noi seama daca avea vreo raspundere vis-a-vis de cazul colectiv. Mai nou saracul este o victima a societatii

ionutz  •  28 aprilie 2016, 10:35

Salut , Am 35 ani si pur si simplu mi au dat lacrimile citind acest articol .Nu imi vine sa cred asa ceva . NENOROCITII astia calca peste cadavre .Blestemati sa fie . Ne omoara cu zile . O tara cu un sistem ''canceros avem '' fratilor . BRAVO CATALINE pentru articol .Sa iti dea Dzeu sanatate .

vlad  •  28 aprilie 2016, 10:36

Felicitari domnule Tolontan, o victorie si mai mare pentru mine este aceasta ancheta si dezmortirea presei care asta ar trebui sa duca un razboi de gherila cu mafia din Romania. Felicitari.

lemon  •  28 aprilie 2016, 10:39

@Geo si grupul consumatorilor de sport care nu vor sa stie (in general, sau de la GSP) ce se intampla in jurul lor. Stiti ceva, ma ofer sa scriu eu la fiecare articol de aici un comentariu in care ma plang ca GSP e ziar de sport. Gratis! Super oferta! Ca sa nu va mai obositi voi degetelele de fiecare data cu trollatu'. Pot si sa mai diversific putin topica, semantica, eventual mai postez si in limbi straine, ca sa nu ne plictisim, noi, restul, ca sincer eu, una, m-am cam saturat de placa asta. Sau, nu stiu, voi va prefaceti ca ati postat si noi, ne prefacem ca v-am bagat in seama. Ca sa nu ne mai pierdem vremea cu totii.

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 10:40

@WOW: am dat deja exemplul unei alte firme care apare cu neconformitati in rapoartele DSP. Pentru ca, aveti dreptate, aici e vorba de ce face statul. El are datoria sa protejeze comunitate. @dzzz: da, Hexi este doar efectul. Complicitatea autoritatilor este cauza.

George  •  28 aprilie 2016, 10:42

Userul *Catalin* posteaza azi la ora 10:14 *** !... nu este moderat!... eu sunt de acord cu el!... cand am postat dupa primul episod, luni, ca Hexipharm, Unilab si ...Statul Roman (ce nu a verificat nimic timp de 10 ani aceste produse,)... *** !... mi-ati moderat (exclus) tocmai acest cuvant din comentariu!... din pacate, cam aceasta este concluzia!!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gheorghe  •  28 aprilie 2016, 10:50

Deci, cand am vazut lumanarile pe prima pagina si in prima poza, jur de nu am crezut ca a crapat becali sau mimi sau cel putin fcsb-ului i se canta prohodul. Bai macar postarea mea are legatura cu sportul, pe cand dezinfectiile n-au nici o treaba cu sportul de care unora nu le pasa, poate prea mult.

medic chirurg  •  28 aprilie 2016, 10:50

Dle Tolontan sunt medic chirurg rezident. In urma cu 2 luni am semnalat neconformitati la antisepticul chirurgical pe baza de iod de la Bbraun(irita foarte tare pielea pacientilor) si seful de sectie mi-a zis sa tac, ca in viitor poate beneficiez si eu de anumite avantaje de la respectiva firma...si am tacut.Abia astept sa termin rezidentiatul pentru a pleca din mizeria asta de tara

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 10:51

@medic chirurg: Fiecare are dreptul sa traisca acolo unde e implinit. Numai ca, apropo, in general tacerea nu curata mizeria.

Sebastian  •  28 aprilie 2016, 10:54

Unde a-ti facut analizele ??? La firmele concurente ???va doriti numai firme din mediul extern in romania ???

Florin  •  28 aprilie 2016, 10:54

Ce ingrijoreaza foarte mult este ca nu doar o singura persoana stie despre aceste neregului .. sunt o gramada .. si toti tac ...

mili  •  28 aprilie 2016, 10:55

Acești *** ,responsabili pt.frângerea multor vieți și destine de urgență arestare si închisoare pe viață ,Impunătoarea fabrica de producție ,a produsului ;,"moarte sigură fără nici o șansă " pt. multi dintre suferinzi si familiile acestora a constituit sfârșitul pe drumul vieții *** ,În acest caz pt.neglijenta ,colaborare cu criminalii de la ac.fabrica a morții ,respectiv directorii de spitale ,medicii cari au acceptat tacit apa chioar pe post de dezinfectant ,si nu în ultimul rând cei din minister cari sau perindat dealungul anilor la acest templu al morții ,;Nu găsesc cuvinte pt.revolta care mă macină ,mai ales că și eu am tras datorită ac.criminali cu fata mea ,ca după o operație reușită a fost infectata cu bact.aurie (sau cum naiba ii zice ) fiind nevoie de mult timp pt. a scăpa de ac.nenorocire ,Parchetul dna aul ce mai așteaptă ? să fie mușamalizare probele ? FELICITARI celor de la GSP ,să ia lecții de la ei justiția !

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

iesean  •  28 aprilie 2016, 10:56

da, un reportaj excelent! condrea detine Porsche inmatriculat in bulgaria..am observat si eu cresterea (iarasi), a nr. masinilor inmatriculate la bulgari..parca se luasera niste masuri!!! vinovatii ar merita sa fie spanzurati, nu de gat, ci de picioare si lasati asa, in bataia vantului...cum putem reactiona, noi, ,,fraierimea" cu logan si second handuri, sau cu bicicleta ucraina? DNA se autosesizeaza???

Mitrut  •  28 aprilie 2016, 11:04

Toti cei implicati, activ sau pasiv, sunt niste criminali si ar trebui acuzati de genocid. Puscarie pe viata si confiscarea extinsa a averilor! (daca nu sunt implicati si politicieni sau securisti, ca atunci scapa cu ceva suspendari!!!)

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 11:08

@mili: nu, justitia nu trebuie sa ia lectii de la presa. Avem profesii diferite fie si pentru ca noi informam pe cind deciziile lor au alt gen de impact.

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 11:10

@Sebastian: cititi, va rugam, inca o data articolul. Nu am facut analiza la laboratorul ”fortelor externe” :-), ci la ICECHIM, un institut de stat. Si sesizati ca nu UE ne-a neglijat laboratorul, ei l-au cerut si incurajat, ci noi intre noi.

Shoric  •  28 aprilie 2016, 11:10

eu nici nu vreau sa ma gandesc la "laboratoarele de stat" care fac teste pe produsele alimentare comercializate in Romania . atat cele importate cat si cele autohtone

Catalin  •  28 aprilie 2016, 11:20

FELICITAR pt articoleI!! factori decidenti ai acestei firme si de la stat implicati in poveste ar trebuit sincer sa fost *** in spitatle care folosesc respective substante. Iar acolo sa sa vina infectiile nesocomiale sa le sopteasca pe patul de spiutal- stiti Suprasept-ul e de la firma ta, e cam slabut sa sti, nu prea respecti reteta Multumesc ca ai grija de mine, acum o sa am si eu grija de tine! Sentimentul meu momentan e ca acesti omanei care acum sunt bine mersi, *** pt a invata oameni din tara asta ca nu e bine sa iti bati joc de cel de langa tine.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

FLORENTIN  •  28 aprilie 2016, 11:23

Felicitari! Va dau un alt subiect, festival Untold la Targu-Mureș, un milion de euro din banii publici! Pentru ca hotii nu mai pot fura pentru ASA-ul infectului Maior . Untold e si pe firma cu pierderi, care primeste bani publici.http://www.tirgumures.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=590&Itemid=218&lang=ro

Dan  •  28 aprilie 2016, 11:25

Incredibil... Toata stima, Tolo. Un serviciu imens adus societatii prin ancheta asta. Doar ca societatea nu e sigur ca va profita de acest serviciu. Mai mult ca sigur, se va face ca n-a aflat nimic: adevarurile astea sunt prea ingrozitoare. PS. De o jumatate de ora am plecat de la dentist. Ce motive sa mai am sa cred ca dezinfectantele de acolo sunt ok?

Bogdan  •  28 aprilie 2016, 11:26

Mi-e greu sa cred ca datorita unor anchete de acest gen se mai agita lucrurile in sistem. Este incredibil cat de mare este nepasarea fata de oamenii din jurul tau, cat de mare este egoismul (sa-l numim chiar EGOMISM, de-a dreptul), cat de mult ne sfideaza si ne prostesc. Si mai grav este ca aceasta caracatita tind sa cred ca ataca toate ramurile societatii, batjocorind romanii, umilindu-i, determinandu-i sa renunte. Ies in P-ta Universitatii oamenii, se potolesc 2-3 saptamani si guvernantii, dupa care revin, cu aceeasi voiosie si voracitate mercantila. Vrem schimbare, dar nimeni nu vrea sa se schimbe. Din pacate, oamenii nu se opun schimbarii, ci ideii de a fi schimbati, chiar daca, pe termen lung, ii va ajuta enorm. Chiar trebuie sa ajungem la solutii radicale? Trebuie neaparat ca vreo cativa sa fie linsati pt- a-si da seama cat de incorect se comporta? Imi iubesc tara in care am fost nascut, dar mi-e scarba de cei care o conduc. Mai rau, mi-e sila si de mine, pt ca m-am obisnuit, m-am adaptat cu stilul lor dambovitean, cu asemenea *** de oameni in jurul meu/nostru. Felicitari pentru inca o ancheta tot mai bine conturata, d-le Tolontan, d-na Neag!!! Din pacate, schimbarea care se anunta va fi doar la nivelul parcului de masini al Guvernului, altceva lingeti-va pe degete.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Sebastian  •  28 aprilie 2016, 11:27

Mai am si eu o intrebare domnul tolontan de unde a-ti gasit 300 400 spitale cand sunt vreo 200 si cv toate ? Cu stima

Iulian  •  28 aprilie 2016, 11:31

Publicati adresa unde are sediul sau puncte de lucru firma Hexi Pharm! Putem merge sa protestam fix sub geamurile lor, este clar ca fara presiune mediatica "autoritatile" nu vor face nimic.

Mihail  •  28 aprilie 2016, 11:37

Va dati seama cat de putred este totul in aceasta tara, asta este ceva ce ati gasit doar din cauza acestui eveniment nefericit. Sa ne gandim la tot ce este acolo afara si se intampla peste tot. Este inforator. Vinovati suntem noi cetatenii care acceptam ce se intampla langa noi si asteptam ca altcineva sa ne rezolve problema. Fiecare dintre noi oriunde am fi, daca ceva merge prost trebuie sa spunem tare, e datoria noastra daca vrem sa traim intr-un loc mai bun. Daca aflam ceva si nu reactionam suntem partasi.

nicu  •  28 aprilie 2016, 11:42

Felicitari pt.articol. Este infiorator ce se intampla in tara asta. Daca lucrurile merg tot asa, ajungem curand in fundul prapastiei.

o femeie  •  28 aprilie 2016, 11:46

Stii foarte bine la ce te expui cand lupti cu un comportament vechi de 50 ani. Ma bucur ca un ziarist a mobilizat atata lume, si atatea proceduri. Ce se intampla mai departe sper sa ne tii la curent, si mai sper ca oamenii vor fi la fel de "reactivi" ca in cazul dezinfectantului acesta: uniti putem schimba multe.

ade  •  28 aprilie 2016, 11:55

Am copiii de varsta celor care au murit in Colectiv... Socul pentru ce s-a intamplat atunci , pentru mine ca mama , a fost imens. O luna intreaga am plans in fiecare zi, in acel weekend fatidic cand se anuntau morti dupa morti ma sfredelea in suflet. Apoi a fost baiatul din Sinaia, student la Automatica, intr-o grupa paralela cu cea a fetei mele... Si acum asta... Imi vine o singura concluzie in minte: ***...Asta nu trebuie sa ramana asa!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Nelu  •  28 aprilie 2016, 11:55

@ Sebastian: Parca asa se lauda Hexi, ca distribuie la peste 350 de spitale.

Andy  •  28 aprilie 2016, 11:56

Hexi Pharma Co. este reglementată prin implementarea standardelor: ISO 9001:2008 - pentru sistemul de management al calităţii ISO 14001:2005 - pentru sistemul de management de mediu al organizaţiei ISO 13485:2004 - pentru sistemul de management al dispozitivelor medicale CONCLUZIE: Daca astia au pus si ei umarul la dinamitarea sistemului de sanatate cand in joc erau numai 30 mil de euro ce sa mai vorbim de aia mari care au halit miliardele. La o gandire simplista, daca au diluat de 10 ori, atunci au ,,facut'' minim 10 mil de euro din care sa imparta la cine trebuie astfel incat ,,toata lumea'' sa fie multumita. Deaia tace porcu'n tarla. Deaia nu s-au facut analizele. Iar amarasteanu' e tratat cu panselute (suprasept). Si bineinteles ca moare cu zile ... Da' banicioiu ce parare are d-le Tolo de chestia asta? O fi tainuitor omu' sau nu stia nici el saracu'? Trebuie ,,remarcat'' ca se face totusi ceva ... s-a deschis o portita de ,,salvare'' oferita amarsteanului (ca omu' cu bani se trateaza afara, la fel cum isi educa si progeniturile tot pe afara ... doar are alte standarde). Clinicile private, care au rasarit mai ceva ca ciupercile dupa ploaie (pastorite tocmai de ,,sefii'' spitalelor de stat). La fel a fost si in clubul ala. Jumatate din ce se incasa mergea pe spagi tocmai pentru ca sa poata sa mai incaseze. Ce s-a rezolvat in cazul nenorocirii? NIMIC. ,,A fost nevoie sa moara oameni'' a zis unul. ,,Mai bine *** la americani decat la rusi'' a completat, tocmai pentru a ne arata traseul. Si s-a oprit totul. Scuze, MARELE isu cica a tabarat pe biserici (ca n-au instinctoare si se vor aprinde multe lumanari zilele care urmeaza). Uite ca ,,patronii'' bodegii numita club n-au fost ademeniti de ,,procurori'' sa faca denunturi pentru a certifica mecanismul. Negocierea reducerii pedepsei nu a mai functionat si in cazul acestora. NIMENI NU VREA SA LUPTE IMPOTRIVA SISTEMULUI. Unii vor numai sa inlocuiasca niste pioni, pe ici, pe colo ... Bine ca a reusit diversiunea asta cu zgonea. (ca recompensa o sa-l trimita probabil consul in vreo tara exotica ...)

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

tony  •  28 aprilie 2016, 12:04

felicitari!

Less Hate More Speech  •  28 aprilie 2016, 12:08

@George și alți comentatori. Venim cu niște clarificări despre procedurile de moderare. Există o distincție între a solicita o anchetă și a declara anumite persoane vinovate de genocid. În mod similar, când cineva nu a fost încă dovedit vinovat de o faptă penală, conform regulilor site-ului, nu putem permite ca acesta să fie etichetat „criminal”. Vă rugăm să consultați regulile site-ului (https://www.tolo.ro/regulile-jocului/) și vă mulțumim pentru înțelegere.

11  •  28 aprilie 2016, 12:17

Concluzia este ca in Romania platim asigurarea medicala ca sa murim !

PACO  •  28 aprilie 2016, 12:19

***...am un baiat in anglia. am sa fac tot ce-mi sta in putinta sa-l conving sa ramana acolo... trist.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Nicu  •  28 aprilie 2016, 12:20

Am cautat pe net si nu am gasit mare lucru.Cine e acest domn Condrea , cu cine sa fie in cardasie de a reusit sa primesca asemenea contracte, nimeni nu verifica ce livreaza. Multumesc

bogdan  •  28 aprilie 2016, 12:25

Operat de 2 ori la glezna, o data in Romania, alta data in Ungaria. In Romania, m-au operat imbracat in hainele in care stateam in salon. In Ungaria m-au dezbracat de tot inainte sa intru in sala de operatie.

Paiazze  •  28 aprilie 2016, 12:32

@gheorghe - ***, daca ar fi sa-ti moara vreun copil in spital din cauza unor corupti o sa-ti mai pese de sport? O sa te ridici de langa patul lui, ca sa vezi cat e scorul la Steaua-Dinamo? Tu esti mai rau decat toti indivizii care se multumesc sa comenteze indignati pe facebook. Tu esti indignat ca nu-ti primesti ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

lupascu  •  28 aprilie 2016, 12:35

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

11  •  28 aprilie 2016, 12:42

Mi-am amintit de un interviu legat de muzica, dar care exprima din pacate o realitate in toate domeniile aici la noi in tara: https://www.youtube.com/watch?v=z_jUFSCEDp0

pacient  •  28 aprilie 2016, 12:42

Cataline, tu realizezi ca nu e vorba de dezinfectantul podelelor? E vorba despre dezinfectantul inclusiv al uneltelor de colonoscopie, endoscopie, laparoscopie,etc. Care au nevoie de dezinfectare la rece. Asta insemna ca asta e modul in care se transmit hepatita, HIV, etc de la un bolnav la altul.... ***...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 12:45

@sebastian: firma hexi pharma s-a prezentat ca aprovizionind ”mai mult de 350 de spitale”. Gasiti asta in primul articol al seriei. @iulian: nu firma e crima. daca exista o crima, metaforic vorbind, atunci ea este arma crimei. Sistemul este criminalul din povestea aceasta.

Cătălin Tolontan  •  28 aprilie 2016, 12:47

@pacient: sigur ca realizam, de aceea e si atit de important. Este un dezinfectant folosit in situatiile critice.

eM  •  28 aprilie 2016, 12:48

Am avut incredere in tine cand ai zis si de Arafat si ce s-a intamplat atunci. Te cred si acum. Daca esti asa dedicat, mai bine realizeaza o organizatie independenta care se investigheze acest gen de cazuri, deoarece le faci f bine si romanii au nevoie de tine. Multumim

marian  •  28 aprilie 2016, 12:54

MAI BINE TE-AI ANGAJA LA SRI SAU DNA. CAND AI MAI SCRIS ULTIMA DATA UN ARTICOL DESPRE SPORT??

Aura  •  28 aprilie 2016, 12:55

Asta sa fie singura problema din sistemul sanitar de la noi. ??!!! Voi presa nu vorbiti doar de lucuri de care nu aveti habar si le tratati superficial. Habar nu aveti ce se intmpla in oroganismul vostru dar despre alte prob mai comlexe. ...

Radu  •  28 aprilie 2016, 12:56

Spuneti-ne si cine a luat spaga ca sa permita aceasta crima impotriva pacientilor. Persoanele, dar mai ales partidele care au luat spaga.

Haplo  •  28 aprilie 2016, 13:10

"A glutaraldehyde solution of 0.1% to 1.0% concentration may be used for system disinfection and as a preservative for long term storage" Cred ca problema este legata mai mult de practica comerciala, dar cel putin aparent produsul este sigur. Sa vedem, dar sa nu ne inflamam asa.

Comentează