Monarhia de câteva zile. Cum vă place?

Trăim o stare de grație, copilărească și înălțătoare deopotrivă, care a transformat România într-un regat experimental

vineri, 15 decembrie 2017, 4:46

”Vine Prințul Charles, dar de ce nu ne onorează și Regina Elisabeta a II-a?”.

Sau, treacă de la noi, măcar soțul ei, Prințul Philip, ar fi putut să ajungă în România.

În interviul realizat de John Florescu, și difuzat de ProTV, Philip își amintește perfect cum călărea pe plaja pustie a Constanței, acum 90 de ani. Avea 6 ani  și era împreună cu Mihai.

Fotografia încă există!

Dar nu-i nimic, o să asiste la ceremonia funerară alte capete încoronate, printre care Regele Juan Carlos și Regina Sofia a Spaniei.

”Sofia e așa de finuță, îl iubea atât de mult pe Mihai, vărul său preferat. Ai văzut cum îl privea, cu admirație, când a împlinit 90 de ani?”.

Așa conversăm de câteva zile.

Popor, taximetriști și târgoveți, oameni care dau cu bidineaua în Gara Băneasa și liceenii în uniforme mândre, toți cei care au așteptat 6-8 ore pentru zece secunde infinite la catafalc și ceilalți, care vor ieși în piețele orașului sâmbătă, suntem conectați subtil la o altă formă de guvernământ.

Ion Iliescu și Petre Roman sau, în ordinea contribuției la samavolnicia din 25 decembrie 1990, Roman și Iliescu, au avut dreptate.

Știau ei ce știau! Lovitura de stat a avut loc și România a devenit monarhie.

Ne mișcăm de câteva zile într-un regat.

Numai că totul s-a petrecut în liniște deplină.

Și, culmea, pare că ne face bine!

După cum observa purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, am început să vorbim altfel, ceva mai îngrijit, ne alegem mai cu grijă subiectele, ne îngăduim un grădinărit cuviincios al cugetului.

Nu ne-am pus asta în minte, dar experimentăm monarhia. Suntem piloți de încercare, cam burtoși, tardivi și încercănați, dar ne-am urcat în fine în avion ca să ne dăm o tură.

În hainele monarhiei arătăm, într-un fel, caraghios. Mă includ, cu toate aceste texte patetice. Noroc că nu mă zăresc de alții mai talentați. Care au și umor.

Măcar și pentru scena de un haz colosal din ziua de Paști a anului 1992.

Mulțimea imensă de pe Calea Victoriei îl cheamă pe Regele Mihai, dar directorul de la ”Continental” se codește să-i pună balconul la dispoziție, pentru un discurs neprevăzut.

În apartamentul cu balcon e cazat un italian.

Turistul străin e plecat din oraș, numai că lucrurile îi sunt în apartament. ”Nu vă putem da balconul. Ce să facem cu italianul, îi violăm intimitatea?”.

La care Hurezeanu: “Dă-l afară din cameră și bagă-l în istorie!”.

Cam astfel de zile de grație trăim și acum.

Daniel Nanu, care a fost nedrept cu colegii mei mai tineri de la gsp, dar care rămâne un ziarist pursânge, se învârte ca un șambelan noctambul în jurul Pieței Palatului.

Daniel numără pe facebook câte ore se fac până la catafalc, pozează oamenii și caută știrile utile și umane. E un vechi visător al regatului imaginar.

Sigur că, pe fundal, rămân Nicolicea și ceilalți, dar sufletește le-am dat snooze. Nu ne trezim chiar acum.

Mai întârziem puțin în crăia aceasta improbabilă, în monarhia instituită fără referendum.

Vorba lui Stelian Tănase, care face poze în fața Palatului Regal cu fervoarea unui fotoreporter abia intrat în meserie, schimbă telefonul cu un aparat mic și iarăși rotește aparatele: ”De unde au răsărit toți acești oameni?!”.

Da, e o copilărie, de acord.

Trăim o ”monarhie de compensare”, un ”promo” dureros, având în vedere că se va sfârși.

Există în cartea ”Cold Mountain” a lui Charles Frazier, ecranizată pe linia Râșnov – Zărnești, un episod în care soldatul sudist convalescent iese în fața sanatoriului și vorbește cu vânzătorul orb, care prăjea castane, parcă.

”Ce ai da să mai vezi o dată splendoarea lumii?”, îl întreabă ostașul.

”Nimic”.

”Cum nimic?”.

”Dacă mi-aș pierde din nou ochii, ce folos e să ador ceva frumos și să mă despart?”, îi răspunde nevăzătorul.

Soldatul sare pe geam și se întoarce acasă.

 

 

Comentarii (78)Adaugă comentariu

costinel  •  15 decembrie 2017, 17:05

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  15 decembrie 2017, 17:06

@costinel: se va intimpla si acest lucru la un moment dat. Dar nu veti fi multumit nici atunci, pentru ca vor veni ziaristi mai tineri si mai buni :-)

Ioan  •  15 decembrie 2017, 17:08

Felicitari Cataline,... fin observator si la obiect!👍

marius  •  15 decembrie 2017, 17:13

e primul editorial/material/spune-i cum vrei al tau pe care il citesc cu placere. pacat ca visul monarhiei se va spulbera si vom reveni la cocina politica ce caracterizeaza tara noastra din '89 pana-n prezent. consider in continuare gsp-ul o fituica dezgustatoare care promoveaza excesiv personaje *** gen becali sau mititelu insa de data asta trebuie sa inclin capul in fata unui material excelent. mi-ar placea sa citesc in gsp cat mai multe materiale de genul asta insa dupa ce momentul emotionant al disparitiei dintre noi a Majestatii Sale va disparea probabil se va reveni la cocina becalo-mititeliana. tin sa-i multumesc Majestatii Sale pentru acest crampei de normalitate. de luni decenta si normalitatea vor fi spulberata de hahaielile *** din Pipera si de *** semi-coerente ale clovnului din Booveni :(

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

deva  •  15 decembrie 2017, 17:21

orice ziarist e mai bun decat tine ...

Adrian  •  15 decembrie 2017, 17:23

Nu crezi Cataline ca monarhia este totusi o notiune perimata pt zilele noastre si mai ales pt romani ? Ce parere ai despre exemplele unor monarhii cu traditie din vest ? Printul de Monaco cu ale lui aventuri nenumarate,Charles si Diana, implicati in nenumarate relatii extraconjugale,printul Henry si nenumaratele lui escapade bahice,regele Carlos si el implicat in relatii extra conjugale sint doar citeva exemple descoperite de presa.Familii de la care ar trebui sa ai pretentia unui comportament ireprosabil in absolut toate domeniile - pt ca nu-i asa sint singe albastru,curat si neamestecat cu altul mai putin pur - sint mai rele decit familia unui amarastean care a facut o facultate pe bune si acum lucreaza din greu la o multi-nationala.Nu-mi place Johannis,salut,dupa 5 ani,am macar sansa teoretica sa aleg un altul,dar asa ce ma fac,ramin pe cap o viata intreaga cu un monarh desfrinat si incapabil sa conduca un parlament de corupti ? O seara linistita la toti.

Popescu  •  15 decembrie 2017, 17:25

Tolo, mai lasa frate specialistii sa scrie, te bagi in toate si te crezi si valoros. Daca lumea iti atrage atentia o arunci repede pe postaci. Esti muult prea penibil.

aham  •  15 decembrie 2017, 17:25

da.. a fost catastrofic ce s-a intamplat cu ilici si romanovici. pe de alta parte, nimic nu garanteaza ca ar fi fost diferit cu o monarhie constitutionala sau de alt gen. chiar daca ar fi fost diferit, nu cred ca ne era mai bine. monarhia e o institutie arhaica, vestusta si mai ales, prin natura ei, nociva. sa vorbesti despre "sange albastru"in sec 21 e ridicol.

Chis Alexandru  •  15 decembrie 2017, 17:26

Da, experimentam Monarhia, numai ca acum este putin... tardiv de tarziu! Si, ce doliu national este acesta cand emisiunile de divertisment inunda micile ecrane? In ianuarie 1990 am fost fugariti prin Bucuresti pentru ca doream o democratie autentica iar "maria-sa, iliescu" il impingea de la spate pe Roman sa nu accepte intrarea Majestatii-Sale in tara sa, aidoma din acea emisiune televizata cand aceleeasi "maria-sa, iliescu" il "dirija" dintr-un studiou tv pe Dumitru Mazilu sa-si spuna "poezia" dinainte regizata. Era confrunatrea finala dinaintea alegerilor din 20 mai 1990 iar alaturi, stateau Iliescu-Campeanu-Ratiu. Ce blestem pe acest popor sa asiste la un miting de comemorare la Craiova pastorita de fosta PRM-ista, Olguta, acum mare patroana pe salariile mizere ale romanilor de rand. Cum se asculti osanalele rostite de acesti descendenti din "octombrie-rosu", in frunte cu cel care a distrus viitorul multor generatii, prin patronarea unei cohorte de "convertiti politici" avizi de inavutire rapida prin metoda deja brevetata a raptului banului public. Parca vad ca la Curtea de Arges Capetele Incoronate ale Monarhiilor Constitutionale din Europa nu vor avea loc de "alesii neamului" care vor dori sa-i "spuna" Majestatii-Sale: "Tot noi te-am ingropat!". Balciul desertaciunilor va continua, dupa o zi de "relas-doliu", in acel mamut ceusist unde Iordache si Nicolae, "asistati" indeaproape de ochii vigilenti ai cuplului Dragnea-Tariceanu, prin ingroparea definitiva a independentei a ceea ce a mai ramas din Justitia Romana. Dar, pana atunci, inca pe Legile actualei Justitii sa-i spunem un sincer si pios: "Mergi cu bine la Ceruri, Majestate!".

dancu  •  15 decembrie 2017, 17:27

Tolontane, te stiam un baiat inteligent.

alexhaiducu  •  15 decembrie 2017, 17:27

Romania a fost o minciuna de regat! toti domnitorii tarii,regi sau voievozi au fost niste nenorociti care si-au cumparat domnia!doar cuza a fost cu adevarat iubit de romani! restul e minciuna!

koskutim  •  15 decembrie 2017, 17:33

Domnule Tolontan, daca aveti timp poate scrieti un articol in care sa explicati tactica de manipulare a psd-ului, care acapareaza mediatic memoria regelui si evenimentele legate de inmormantarea acestuia. In conditiile in care ne amintim principala cauza care a impiedicat revenirea regelui in anii 90

Catalin  •  15 decembrie 2017, 17:33

Da, experimentam si noi la fel cum experimenteaza GSP, de pildă, 17 ani cu Gigi Becali în brațe si la fel cum articolele domnului Tolontan apar pe o pagina web in care se amesteca titluri de articole in care triumfa scandalurile si pornografia. By the way, la doua zile dupa decesul Regelui Mihai, pe la mijlocul paginii GSP era in stanga o stire despre acest eveniment tragic si in dreapta, pe aceeasi linie, veneau trei titluri pornografice cu detalii despre ce faceau niste femei din asa-zisul show-*** in intimitate, dezbracate. Bineinteles, erau si fotografii expresive. Poate ca nu au legatura acestea cu ceea ce scrieri domnule Tolontan sau poate ca au. Faceti si dumneavoastra parte din acelasi mediu si-l poluati la fel de mult prin superficialitate si prin fariseism.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gigelos  •  15 decembrie 2017, 17:34

@Tolo - Miorita ... o fredonam , o temporizam dar nu avem curaj sa finalizam . Serbam finale pierdute , acum discutam de sexul ingerilor ...

cireasa  •  15 decembrie 2017, 17:43

penibil un "rege" cu mandat mai mic decat un presedinte, a fost "nemaipomenit". mai exact? ce a facut omul asta pentru tara asta in ultimii 70 de ani de il ridicati atat in slavi? monarhia nu merge (nu, exemplele UK, Spania, etc nu sunt concludente; monarhie de 1000 de ani, prosperitate de 1000 de ani). alte exemple de monarhie care sa mearga in afara de vestul europei? mai sunt, dar se numesc dictaturi. nu m-ar deranja ca am avut un rege care a murit daca nu m-as lovi de omuleti care nu inteleg ce spun.

jazzumbo  •  15 decembrie 2017, 17:46

Ma intreb unde va fi depus cosciugul cu trupul lui Ion Iliescu. La sediul PSD? La ambasada Rusiei?? Direct la crematoriu??? La primaria Oltenita?! Oare Kim Jong Un va veni la inmormantare?! Va varsa Nicolicea o lacrima? Dar Iordache?!

spartacus  •  15 decembrie 2017, 17:51

din pàcate romànii il preferà ,,metaforic'' pe Baraba deci Iliescu ne a prostit pe toti pe toti pentru cà era chipurile de al nostru ,de Petre ,,Roman' 'ce putem sà zicem idolul femeilor de la APACA impreuna cu romul Iliescu au distrus tot si ne au trimis in bejenie acum in zilele noastre il avem pe Dragnea de -al nostru cu mustatà de haiduc insà nu e Robin Hood *** pt binele lui si are girlfriend mai micà decit fata lui ,onorabilul Dragnea are principii morale...cind a in invins in alegeri opozitia in contropartidà avea doi canditati care vorbeau cu accent frantuzit...poporul l -a votat pe Dragnea care e neaos romàn..tàriceanu e si el acolo mere cu toate ca nu l voteazà nimeni insà e expert in jocuri de culise in plus se pare cà e mai tare decit toti l a adus pe un rus proscris in Europa in PARLAMENT???Iar regele sàracu umilit mereu de oameni de 2 lei insà te asigur cà poporul romàn nu e prost este cintecul de lebàdà a nulitàtilor gen,dragnea,tariceanu,ponta,olguta,carmen dan,firea toate au o limità iar àia doi de la justitie iordache si serban *** merità trecuti prin furcile caudine...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Ioan Zah  •  15 decembrie 2017, 18:08

Monarhia este istorie.Este jenanta relatia actuala dintre urmasii regelui si PSD-ALDE. Asta este punctul meu de vedere.

Zah Ioan  •  15 decembrie 2017, 18:14

De ce trebuie un comentari moderat? Nu suntem raspunzatori de comentariile noastre? Suntem moderati sau dirijati?Stimate Tolontan te credeam deosebit nu supus „moderatiei„.

Zglobiu Adrian  •  15 decembrie 2017, 18:32

Delir regalist al pupatorilor de moaste de factura nord coreeana cu pusee paranoice si mesianice sub forma realismului socialist peorigine in clanurile de fomisti liberali si taranisti pentru averea statului roman ......

Marinescu  •  15 decembrie 2017, 18:36

Multi necititi pe aici care isi dau cu parerea de spre un "rege" care nu a fost rege niciodata.Fraierilor,d asta Romania e in halul in care e,pentru ca voi si multi ca voi nu va cunosteti istoria si din aceasta cauza repetati greslile la infinit,dand vina pe altii.Voi sunteti cei care a ti votat pe cei care ne conduc si voi ar trebui sa suferiti nu noi astia care am deschis ochii de mult.Eu va spun sa mergeti acasa ,sa puneti mana serios pe carte si pe urma sa va dati cu parerea pe aici sau aiurea.Mihai nu i regele romanilor si nu a fost uns niciodata.Ca presa plina de lingai si tv,urile spun asta,plus istorici platiti sa minta ,asta e alceva.Ultimul rege pe care Romania l a avut a fost Carol ll-lea.Asta o poate confirma orice istoric adevarat,care isi iubeste meserie si adevarul.Asta nu apartine Romaniei,pentru ca nu e fiul lui Carol ll-lea,e recunoscut pe numle acestuia,dupa casatoria cu Elena a Greciei,aceasta fiind insarcinata in 5-6 lunicu un colonel italian.Mie mi e rusine de chiciul ce inmormantare la care asista .Dovada ca d aia casele regale nu dau nici un semn.Vin cativa care au interese pe aici,in rest nici nu le pasa de acest Mihai,pentru ca stiu cum a fost adevarul atunci.Aia nu s prosti ca romanii ,sa ia de bun orice lichea.Acesta a tradata tara in 43 pe 23 august acceptand o intelegere cu Stalin dupa ce a dat o lovitura de stat,din postura de uzurpador al tronului.Maresalul Antonescu indeplinea ordinele lui Carol ll-lea din exilul din Mexic,repet,care nu abdicase.Carol chiar obtinuse un acord mult mai benefic pentru Romania .Eu zic sa puneti temeinic mana pe carte si sa nu mai scrieti tampenii pe aici.Copii nostri merita adevarul istoric,nu tembelizarea asta de acum.Iliescu nu l a primit pentru ca stia adevarul si d aia nu l a recunoscut ca rege.Tupa ce s a dat cu americanii,normal ca la cererea acelora si a schimbat comportamentul,Na,cand primesti un miliard de dolari si o casa privata,dupa cum binse spune atasatul de la consulatul american,clar vezi lumea cu alti ochi!!

Liviu  •  15 decembrie 2017, 18:38

De ce sa "traim o monarhie de compensare...care se va sfarsi"? Sperante exista cat traim, numai ca nu cu Duda ca si principe, il doresc pe Nicolae, nu stiu ce-i poate capul, dar mi se pare sincer.

Dan  •  15 decembrie 2017, 18:40

De ce credeți că aceste zile sunt,doar,exercitii de monarhie?Nu sunt exercitii,aceasta este adevarata faţă a poporului român.De ce credeți că,monarhia,nu este o soluție pentru ţara noastră,în aceste vremuri tulburi?Fiecare român,în aceste zile,face cum îi dictează conștiința.Se pare că la foarte multi români,conștiința le spune să meargă la căpătâiul regelui.Cu toate că foarte multi,nu prea ştiu multe despre Regele Mihai,se duc la căpătâiul Regelui,este practic refugiul lor în ceva necunoscut.Spunea N.Bonaparte,cu toate că era un voltaire-ist convins:Un popor fără religie,este ca o corabie fără busolă,în mijlocul oceanului.Spun eu,un popor fără clasă politică şi conducători adevărați,este un popor terminat,fără nicio speranță sau năzuință.Aşa am ajuns noi,fără busolă,ne tărâm în derivă,fără nicio speranță,fără nicio logică,fără niciun Dumnezeu.Păcat că nu mai este N Filimon,să actualizeze romanul său „Ciocoii vechi si noi“Şi vremea domniei fanariotă,a fost mai demnă,cu toate că nici aceia,ca şi aceştia,nu aveau niciun Dumnezeu.

Crimson Veritas  •  15 decembrie 2017, 18:40

Problema voastra este ... Parlamentul ... discutia, dezbaterea, legea, alegerile ...:)) Prea multe complicatii ... cine sunt acesti cetateni impertinenti ... sa decida ei ... pentru ei? Huo ... la puscarie ... niste infractori acesti cetateni ... liberatatea, dreptul la viata privata, libertatea de exprimate, auto-determinarea, initativa legislativa, dreptul de vot ... niste infractiuni ... sangele albastru (doamne fereste!) ... true blood! ...:)) Sper ca nu ma acuzati de ... incosistenta ... v-am spus de atatea ori ... *** ...:))

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

addriann  •  15 decembrie 2017, 18:40

Excelent articol ! Chiar daca este doar un ,, promo dureros " , care se va sfarsi maine, Regele Mihai isi are locul in istoria poporului roman... Cu siguranta, un loc mult mai important decat al multor presedinti, procurori sau prim-ministrii...

Medesan  •  15 decembrie 2017, 18:46

Da, a fost odata un rege; a fost, dar nu mai este. Cu bune, rele monarhii sa se odihneasca in pace si in amintirea lor Curtea de Arges sa se numeasca CURTEA REGALA sau CURTEA MONARHILOR, iar, in continuare, poporul roman sa-si continue drumul in actualitate, conectat la realitatile lumii moderne.

Cernat  •  15 decembrie 2017, 19:09

Este interesant ca peste noapte multi s-au transformat din "indiferenti" in monarhisti.Oameni de ultima speta !

Catalin  •  15 decembrie 2017, 19:20

Incetati sa mai jinduiti la cineva care poate sa vina sa va salveze de hotii pe care voi singuri i-ati ales in mod democratic. Ce diferenta este intre vremurile comuniste cu conducatori impusi si astazi cand alegem liber numai otr.epe? Ne putem salva singuri daca stim sa alegem reprezentanti politici integri, sistemul democratic ne-o permite. Vorba ceea, avem o tara frumoasa, pacat ca este locuita de romani care asteapta pica para malaiata in fata televizorului. Ocazia monarhiei ati pierdut-o, odata cu disparitia regelui Mihai. Acum, niciunul din cei ramasi nu mai poate oferi incredere, fie din lipsa de experienta (fiicele sau nepotul Nicolae) fie din banuiala unor interese ascunse (parvenitul Duda).

Flaviu  •  15 decembrie 2017, 19:23

Monarhia si o tara guvernata cu bun simt , cu rasundere , cu corectitudine si cu atitudine , ei bine , pe toate astea le-am fii putut avea, daca in 90 evenimentele ar fii avut o alta turnura.. Dar dupa 22.12 1989 , manipularea si o societate romana fara repere istorice si politice au decis soarta alegerilor din 90 si evolutia ulterioara.. Si sa nu uitam de esecul lamentabil al guvernarii CDR, de care nu este strain si un anume marinar.. Si serviciile , binenteles.. Pe de alta parte, presa, mereu aservita , a contribuit si ea, daca nu la evolutia politica , macar la manipularea si needucarea civica si politica a romanilor.. Inclusiv aici, intr-un articol ok , se strecoara numele lui Nicolicea [ altfel o unealta politica de prost gust, ca sa nu spun altceva] asa , ca o situare a autorului de partea celor BUNI.. De parca cealalta parte n-ar putea pronunta atatea nume din aceeiasi categorie.. Si tot asa... asa se deshide o discutie interminabila.. Dar de penibila si aservita guvernare Ciolos, ce putem spune? Si tot asa la infinit ... ASTIA, NU MAI AU CE CAUTA IN POLITICA. TREBUIE ALTII. DAR , UNDE SUNT ACEEIA?

Catalin  •  15 decembrie 2017, 19:25

Personal am mai multa incredere in Dacian Ciolos

ADRIAN DORIN  •  15 decembrie 2017, 19:32

De la ISSUS CRISTOS..in Romania tot experimentam...cam toate magariile pamantului...acum cei republicani pana ieri..sunt cu totzii ..regalishti...., oricum eu n-am chef sa le platesc astora....sa contribui la cele zeci de milioane de euro anual...ca " arendash al domeniului regal "....cei care se dau acum regalishti..sa faca binhe ..sa le plateasca.....cat vor....dar nu din banii mei.., binhe paa

sundance kid  •  15 decembrie 2017, 19:35

Teatru tv . Smiorcaieli dat cu capul de pereti aia aia . in realitate aterizeaza citeva famillii de singe albastru din occident ca de iordania nu ii pasa presei . Orifum mortul de la groapa nu se mai dezgroapa .

sundance kid  •  15 decembrie 2017, 19:42

Sau trezit romanii si asa zisa presa occidentala dambovitzeana ca dupa 70 de ani le-a murit regele Lear !

grigs  •  15 decembrie 2017, 20:03

Domnule Tolontan,privind retrospectiv comportamentul Regelui numai din 1990,pana in prezent,daca esti roman,lucid,analitic si patriot,nu poti spune decat: Iarta-ne,Maria-Ta !

Crimson Veritas  •  15 decembrie 2017, 20:07

@Catalin ... nu as avea incredere in Ciolos ... nici sa traverseze strada ... fara insotitor ...:)) Dar asta este irelevant ... in speta noastra ... Romania este o Republica Constitutionala, nu o Monarhie Constitutionala ... pentru ca asta isi doresc cetatenii ... de ce nu invata ... romanii ... minoritari in decizie ... sa respecte decizia Majoritatii? Ce atata tam-tam despre Monarhie? De ce deturnati inmormantarea unui om, pentru a va manifesta niste viziuni primitive, fara substanta ... fara sa aveti fundament democratic, in sensul ca romanii vor in mare lor majoritate o Republica, nu o Monarhie ... respectati-le decizia! Respectati decizia de modificare a Legilor Macovei ... si ea provine din niste alegeri parlamentare ... de ce sa decida o minoritate in Romania ... si sa nu decida o majoritate? Daca nu intelegeti acest concept simplu ... atunci ce treaba aveti voi cu democratia, cu civilizatia ... cu bunul simt ... in afara de faptul ... ca executati niste laudatio gretoase catre anumite persoane ... si aruncati cu noroi in ceilalti ... nu stiti sa faceti nimic, nu stiti sa emiteti nici o ideea ... care nu are la baza ... un atac la persoana ... sau o oda! Sunteti ... vizi ...:))

itu52  •  15 decembrie 2017, 20:08

În mod normal un referendum ar trebui să decidă soarta monarhiei, dar e puțin probabil să se întâmple acest lucru. Popularitatea monarhiei decurge din înverșunarea comuniștilor de a șterge orice amintire a acesteia. Paradoxal, deși aveau destul material compromițător, comuniștii s-au mulțumit să scoată din istorie perioada interbelică și să o înlocuiască cu istoria fabricată a PCR. Sunt multe articolele GSP care au scos în evidență intrigile și scandalurile de la curte. Nu au intrat bine în țară că le-au reactivat, vezi nerecunoașterea fratelui sau pedepsirea nepotului rătăcitor, plus revendicările. Este de preferat un președinte ales, unei persoane scoase din urna norocului. Nu ai garanția valorii nici când ai posibilitatea să alegi dintr-o ofertă calificată și călită în politica de partid, cu atât mai puțin într-o persoană moștenitoare. Acționând preferențial, vor accentua năravurile balcanice în partidele politice. Corect ar fi, să i se dea o șansă monarhiei. Să zicem că ar apare un Partid Monarhic - PM, are suficienți susținători, cu desemnatul Casei Regale, președinte. Candidează numai la alegerile prezidențiale și dacă merită preia funcția pe 5 ani. Poate fi excepția celor două mandate. Meritocrația îi poate conferi o funcție executivă nu un surogat onorific. Cine știe, ... poate iese, parcă Bulgaria a experimentat ceva asemănător.

Costin  •  15 decembrie 2017, 20:10

Nu ma simt deloc conectat la vreo forma de guvernamant, oricare ar fi ea aduce si bine si rau. Prefer sa aleg linistea acestor momente, adevarat adusa de demnitatea si simplitatea unui om. Dzeu sa-L ierte!

Stan  •  15 decembrie 2017, 20:29

Nu cred că este vorba de o altă formă de guvernământ, cât de un vid care începe să fie umplut. Întrucât clasa noastră politică, de la revoluție încoace, nu a produs nici un om de stat remarcabil (ultimul, cred eu, a fost Corneliu Coposu), acum, prin moartea Majestății Sale, oamenii realizează că am avut un astfel de om în toți acești ani scurși de la căderea comunismului și, mai ales, realizează că nu am știut măcar să ne acordăm șansa monarhiei, sau de a ne lăsa călăuziți de criteriile și integritatea morală a Regelui nostru în ceea ce privește alegerea elitelor politice ale prea-democratei noastre republici. Desigur, ne vom întoarce la răzbelurile noastre, însă poate vom fi mai puțin orbi și tocmai asta ne va face, poate în mod curajos, să ne spunem cu voce tare acele adevăruri crude despre noi, ce ne fac să înghițim cu noduri când ne uităm la ce alegem, la ce mai e de ales.

Dana  •  15 decembrie 2017, 21:21

La școala băiatului meu nu s-a pus nici un semn de doliu, nici un portret al regelui Mihai. La ora de istorie, profesoara nu le-a pomenit nimic despre acest moment, despre acest personaj istoric! A trebuit eu să îi țin o lecție de istorie în Piața Palatului și acasă, în fața televizorului. Cine se ocupă, totuși, de memoria colectivă?

haideusicfr  •  15 decembrie 2017, 21:29

Am citit numele lui Petre Roman. El din familie nu avea cum sa fie altfel, tatal sau Walter a luptat in Spania de partea bolshevicilor. Poate acum sa-si fi schimbat ideile. Si daca tot am pomenit de Spania ,secolul trecut a fost unul demonic in Europa. Ei ,europenii educati ,culti s-au sfasiat in doua razboaie mondiale si cateva civile. Cel din Spania si cel din Grecia si pana la urma ei ce au vrut comunismul nu l-au obtinut. L-am luat noi ce nu l-am dorit.Romania a fost atacata de mai toti vecinii ,unguri ,bulgari ,rusi .Piata Avram Iancu s-a numit in timpul ocupatiei maghiare ,Piata Adolf Hitler. Dupa care a "devenit"Piata Malinovski ,generalul sovietic invingator la Stalingrad. In timpul regimului Ceausescu s-a numit Piata Victoriei. Dar n-a disparut monumentul din spatele Catedralei ortodoxe dedicat al armatei sovietice ,un tanc. Si in fata Catedralei era un monument cu steaua rosie bolshevica .(de aici vine numele echipei de fotbal). Crunt a fost Istoria Neamului in secolul trecut. Mihai a fost un erou ,a salvat Ardealul de Nord din mainile maghiarilor. Antonescu era capos ,bun roman adevarat ,dar rigid. A fost de altfel declarat criminal de razboi de catre Marile Puteri. Nu cred ca a fost atat de vinovat pe cat i-au "facut-o "legionarii. Ei s-au legat de evrei. Totusi exista o mare schimbare in Romania ,mass media profesionista prezinta adevarata istorie. Iar pentru dumneavoastra domnule Tolontan ,tot respectul. De asemenea tuturor colegilor dumneavoastra.

haideusicfr  •  15 decembrie 2017, 21:52

Ma uit la poza si parca vad acuma plaja vara cu femei ce nu poarta sutien.In vazul copiilor.

Urod  •  15 decembrie 2017, 21:56

Ar fi frumos în monarhie .... Din păcate după ce se va sfârși cu înmormântarea, ne vom întoarce în mocirlă... Probabil asta ne este sortit, sa nu știm sa ne alegem drumul... Când citesc ce aberații pot spune unii din cei ce nu vor monarhia, îmi dau seama de ce suntem unde suntem... Nu este nici o problema sa nu fii de acord cu monarhia, dar sa ai argumente pertinente... Dar când scrii de asa zisele amantlâcuri regale când tu ai un parlament în care colcăie de parlamentari încurcați cu tot felul de pitipoance întreținute practic din banii contribuabilor...!!!!!!.... ce poți sa mai spui?!!!!... Cătălin, printre articolele pe care le faci despre cum se fura banii țării, ma fa niște investigații și despre desfrâul ce este în parlament... Îți garantez ca ai sa te îngrozești, fiecare parlamentar are câte 2-3 pitipoance, și bineînțeles ca ele costa bani grei... Cu ce bani crezi ca sunt ele întreținute?!!!!!....

ticbis  •  15 decembrie 2017, 22:06

Catalin Tolontan, sunt multe lucruri care ne despart si sunt convins ca stii bine la ce ma refer, insa ceea ce scrii tu acum ne apropie atat de mult incat altceva nici nu mai conteaza. Pare a fi un arc peste timp ce uneste laolalta constiinte si simtiri romanesti autentice intr-un epitaf pentru eternitate. Este o zi trista, ne ingropam regele si, o data cu el, visurile despre o tara mandra si maretia la care ar fi fost indreptatita sa se inalte. Poate ca asta e blestemul pe care poporul roman trebuie sa si-l asume si sa si-l traiasca de acum incolo: nu l-am vrut pe Regele Mihai, i-am preferat pe Iliescu, pe Nicolicea, pe Iordache, pe Dragnea, pe Ponta, pe Basescu, pe... sunt peste 600!!! N-ar fi pentru prima oara in istorie cand oamenii isi reneaga martirii; inca din primele zile ale crestinatatii vointa multimii l-a salvat de la moarte pe criminalul Barabas preferandu-l iertat si scapat de pedeapsa in locul lui Iisus Christos, Fiul Domnului... cred ca si atunci tot pe o galeata de plastic si un kil de ulei si unul de faina s-au vandut...:)) In fine, in cartea de istorie a neamului Regele Mihai va salasui vesnic, cu bunele si cu relele lui; alde Nicolicea sau Iordache, niciodata! Majestatea Sa, Regele Mihai I al Romaniei ne-ar fi fost un conducator bun in astia ultimii 28 de ani, mult peste toti cei alesi de catre poporul asta pana acum. N-ar fi dat pensii si salarii, dar in mod sigur ne-ar fi redat demnitatea de a ne numi romani, in toata lumea! Poate parea bizar, dar asa ceva este de nepretuit, valoreaza mai mult decat ne putem imagina! Ramas bun, Majestate! Romanii te plang acum si te vor regreta vesnic, sute de ani de acum inainte! Ne plangem Regele, dar mai ales ne plangem OMUL!

Cătălin Tolontan  •  15 decembrie 2017, 22:07

@ticbis: multumesc.

Liviu Lupascu  •  15 decembrie 2017, 22:12

Va salut domnule Tolontan, Stiu ca sunteti un om ocupat, asa ca voi trece la subiect, in speranta ca veti avea oportunitatea de a citi acest comentariu. Care ar fi pasii de facut pentru a deshide o dezbatere, sau a aduce macar in atentia publicului posibilitatea gestionarii sistemului nostru educational de catre casa regala?

ticbis  •  15 decembrie 2017, 22:42

@Adrian: Monarhia nu este o notiune perimata decat in conceptiile de sorginte bolsevica. In Europa exista la ora actuala vreo 50 de state; dintre acestea sunt 10 monarhii constitutionale: sapte regate (United Kingdom, Spania, Norvegia, Danemarca, Suedia, Belgia si Olanda), doua principate (Monaco si Liechtenstein) si un ducat (Luxemburg). Ei bine, TOATE aceste 10 monarhii sunt prezente in topul primelor 14 locuri in ierarhia europeana a nivelului de trai al populatiei (printre ele se amesteca doar cateva republici: Germania, Elvetia, Franta si Finlanda sau Austria). Deci nivelul de trai cel mai ridicat din Europa este concentrat in principal in aceaste 10 state cu forma de guvernamant monarhie constitutionala, fie ele foste mari imperii coloniale, fie ele niste minuscule teritorii, mai mici decat o jumatate din judetul Teleorman al lui Dragnea al tau :))) Asadar, ceva ma face sa cred ca daca Romania ar fi redevenit monarhie in urma cu 27 de ani n-ar fi facut nota discordanta in privinta asta fata de celelelte 10 surate ale ei din Europa! Dar daca poporul roman a ales altceva, pe Iliescu atunci si pe Dragnea acum, n-are decat sa-si planga de mila; este ultimul din UE la nivelul de trai! Monarhiile constitutionale s-au dovedit a fi actualmente cele mai de succes constructii politice statale, au cel mai ridicat nivel de trai. Mai mult, pe plan mondial cele mai ridicate nivele de trai se inregistreaza in Australia, Noua Zeelanda, Canada si Africa de Sud, toate acestea fiind tari autonome si independente, dar dominioane britanice, deci sub statutul politic al unei monarhii constitutionale!

Paul  •  15 decembrie 2017, 22:43

Este de inteles abordarea emotionala, intr-un astfel de moment si de catre oameni care au anumite simpatii (care nu trebuie judecate si care sunt la fel de valide ca oricare altele). Dupa ce se va sfarsi inmormantarea fostului rege, veti reveni si voi, cei momentan suspendati intr-un regat imaginar, langa noi, pe pamant. Si va veti da seama ca noi, cei multi, nu am trait in vreun regat imaginar zilele astea, ci in aceeasi tara, actualmente republica, ca in fiecare saptamana. Bulele exista la orice nivel, oricata deschidere si viziune ai avea. Nu este o critica, ci o constatare.

The King is dead  •  15 decembrie 2017, 22:55

"The King is dead, long live the Queen Duda!" Iluzii, maica ! Cum zicea poetul? ..."traind in cercul vostru stramt"?! Asa sunteti voi acum, acolo, si va inchipuiti ca cei din restul tarii se uita ca voi la circul asta din imediata vecinatate. Nu se uita, maica! Se uita la "Vocea" si la "Factorul postal *** "! Ca la voi acolo, zici ca nici la mausoleul lui Lenin nu-i asa circulatie. Lumea se duce si se inchina pe-acolo, fara ca macar sa stie daca ceea ce are in fata e ceva ce a stat la frigider in ultimele luni, ca pentru luat pensia sau pentru legea de sustinere alimentara de la guvern, sau nici atat, macar. Popor pravoslavnic de pupatori de moaste, cum bine apare scris in destule commenturi pe GSp. Si pariez ca multi dintre plimbaretii de azi la catafalc au votat cu Iliescu si cu FSN in anii '90, iar acum "au intors-o ca la Ploiesti"... Nu degeaba exista expresia asta! Pentru cine isi aminteste, inainte de alegerile din 2014 baraganenii il injurau copios pe Iohannis (ca "sa plece in tara lui", ca "de ce a venit un strain ca sa le ia tara lor", etc.), iar imediat "dupa", Alina Mungiu-Pippidi a remarcat la un sondaj tot prin Baragan efectuat la o luna "dupa", din raspunsurile pupatorilor de moaste, ca fata de numarul total de VOTURI ce au fost contabilizate oficial la alegeri, din RASPUNSURILE LA SONDAJ a reiesit ca baraganenii ar fi votat cu 1,5 milioane in plus pentru Iohannis... :))))) Uite-asa se schimba realitatea in tartacutele lor goale, la un popor fara forma, fara fond! Imediat! Americanii stiu asta, si pe asta mizeaza. Doar ca, apoi, totul tine 3 ZILE la poporul de baraganeni. Ca si cu entuziasmul pentru sefu Iohannis, post factum, acum decedat (entuziasmul!) si pentru orice sefi. Nici cu o randunica nu se face primavara, nici cu cateva mii de trepadusi nu se face monarhie. Mai ales ca singurul care reprezenta un simbol, Regele Mihai, a decedat (chiar el!). Monarhistii adevarati n-o suporta pe Margareta Duda, asa ca monarhia in Romania a devenit o iluzie ce se va estompa complet incepand chiar de saptamana viitoare. Regatul de 6 zile... de la... GHICI! exact! ...Ploiesti. "Vive la Republique !" - vorba Leancai Ceausescu cand a cazut secerata de gloantele "copiilor" ei...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Catalin  •  15 decembrie 2017, 23:01

@Crimson Veritas e dreptul tau sa crezi ce vrei despre Ciolos. Felul in care il caracterizezi, incapabil sa treaca nici strada, denota dispretul artificial caracteristic celor care ascunsi in spatele unei tastaturi se cred superiori si intusabili, capabili sa arunce cu noroiul de care tu vorbesti, peste oricine. As dori sa-ti cunosc candidatul perfect si integru pe care il vezi tu salvand Romania. Sau crezi ca lucrurile sunt perfecte acum, cu tot ce se schimba de catre cei indreptatiti sa o faca pentru ca au majoritatea.

Breloc  •  15 decembrie 2017, 23:08

Esti in tot si in toate. Greu mai gasesti unul mai penibil ca tine!

Comentează