Diaspora suntem noi dacă ne-am fi născut mai devreme. Să respectăm 10 august și să avem încredere în 11 august!

Nu contează dacă mâine vor fi 10.000 sau 100.000 de mii de protestatari. Pentru că de suferit, suferă 20 de milioane care-și au părinții, copiii, frații și surorile departe de ei

joi, 9 august 2018, 4:54

”O dată la două săptămâni mă sună între miezul nopții și ora trei, cam așa. Nu e o oră fixă, depinde cum ajunge cu dubița.  Mă trezesc, mă duc sub un pod și iau pachetul de la mama”, zâmbește fata.

Puștoaica studiază la facultate în Olanda.

Ea descrie ”rețeaua sarmalelor”, o rută silențioasă care livrează alimente, răspândindu-le prin toată Europa, unde lucrează sau învață români.

Legătura cu ai tăi se ține în multe feluri.

Pentru cele peste 3,5 milioane de români stabiliți în toată lumea, mâncărurile tradiționale sunt mai mult decât o simplă masă. Ele exprimă gustul de acasă, amintirea bunicilor, a părinților, a fraților și a surorilor.

”Rețeaua sarmalelor” trăiește ca business și durează ca fenomen sociologic, produsul unei țări din care oamenii au plecat în ultimii ani într-un ritm de creștere a exilului atins doar de populația Siriei.

Dar Siria e într-un sângeros război civil și de aceea oamenii din Damasc și  Alep cred că e mai periculos să rămână acasă decât să-și riște viața în mijlocul valurilor Mediteranei.

Noi de ce plecăm?

În fiecare zi, sute de mașini și dubițe străbat ruta cu sarmale, cârnați, salată de boeuf sau prăjituri de casă, un transport la negru și imposibil de stopat.

Scene asemănătoare se întâlnesc pe aeroporturi, mai ales înainte de Sărbători.

Pleacă părinții sau rudele spre cei de afară sau se întoarce diaspora și aproape că nu e filtru în aeroporturile din București, Cluj sau Iași în care fetele și băieții tineri de la SRI să nu alinieze unul lângă altul, ca să le vadă, borcanele de zacuscă și jumătățile de cozonac cu nucă.

Otopeniul, care a ajuns să aibă o ”mișcare”, avion care decolează sau aterizează, în medie la 4 minute pe 24 de ore, depășește deja aeroporturile Bonn, Stuttgart sau Marco Polo din Veneția.

12,8 milioane de pasageri au folosit în 2017 aeroportul Otopeni

Acestea sunt cifrele care contează probabil mai mult decât matematica oamenilor ce se vor aduna la mitingul de mâine.

Oricum, apropo de protestul diasporei de pe 10 august, vor începe, din nou, evaluările partizane.

20.000 de participanți la unii vor însemna 45.000 la alții.

Mulțimea se va înmulți cu trei sau se va scoate radical din ea, în funcție de simpatiile politice ale celor care numără. ”Succesul” sau ”eșecul” protestului va fi răsucit, interpretat și malformat.

Numai că, indiferent de numărul de oameni care se vor aduna în Piața Victoriei, drama noastră națională rămâne aceeași.

Căci e o dramă.

Pe linia de fisură stau nu numai 3,5 milioane de oameni care muncesc din greu în străinătate, ci și cei de care s-au rupt și care au rămas în țară, suspinând după ai lor.

Toate planurile societății românești sunt cutremurate mărunt și cotidian de această traumă.

Numerele reale sunt atât de mari că nu mai contează cum se va număra mâine, în Piață.

Ei sunt frații, surorile, copiii și părinții noștri și a ne întoarce unii împotriva altora e ceva ce nu ar trebui să permitem nimănui.

Ei suntem, de fapt, noi, dacă ne-am fi născut mai devreme, am fi avut mai mult curaj sau am fi decis altfel. Și nici unii, nici alții, nici cei rămași și nici cei plecați nu trebuie judecați.

Căci, pe 11 august, dis-de-dimineață, dubele nevăzute vor porni către Roma, Milano, Haga, Madrid, Munchen, Maastricht legănând melancolic sarmalele clandestine de la noi către noi.

Pacienta care a murit de foame, ascunsă de frică în bălăriile din curtea Spitalului Obregia!

Altfel, nu ne duceți grija, acasă suntem bine.

Victoria Trandafirescu, o pacientă de 63 de ani internată în Spitalul Obregia, a dispărut din salon.

Femeia avea o suferință psihică ce o făcea să se teamă de semenii ei.

Fata și soțul au cerut sprijinul ziarului, cu un mesaj pe Facebook.

Mama lor ieșise din salon, iar spitalul și poliția nu s-au străduit să vadă ce s-a întâmplat cu ea!

Au găsit-o, după 6 zile, moartă, un corp singur și rătăcit în bălăriile din curtea spitalului, pe care nu a părăsit-o niciun moment, cum se vede pe camerele de luat vederi!

Azi, Libertatea a aflat verdictul legiștilor: femeia a murit de foame.

Să mori de foame în jungla din ograda unui spital, fără să te caute nimeni dintre cei care te-ar fi putut salva!

Victoria Trandafirescu ar fi avut mai multe șanse dacă era cu o plută în derivă în mijlocul Pacificului decât în curtea spitalului de care răspunde Primăria capitalei României.

Comentarii (119)Adaugă comentariu

Ubuntu  •  9 august 2018, 16:59

Dragut! Doar ca reteaua sarmalelor o sa raspandeasca pesta porcina in toata Europa. Si atunci nu va mai fi asa induiosator...

Daniel_rugby  •  9 august 2018, 17:07

Salutare, Catalin, In plin scandal despre peste porcina si mitingul diasporei, iti scriu pentru a-ti semnala o situatie, asa cum o vad eu, fara precedent in sportul romanesc. Peste doar cateva zile, in 15 mai, se implinesc 3 luni de cand nationala de rugby a Romaniei a fost exclusa de la Cupa Mondiala. Prin depunctare din cauza folosirii unui jucator neeligibil. Un eveniment extrem de grav, asa cum nu cred ca nu s-a mai produs de multi ani in sportul romanesc. Ei bine, de 3 luni nimic nu se intampla in Federatia de Rugby legat de acest moment ce poate deveni de cotitura pentru un sport aflat, si asa, pe o panta descendenda. Nimeni nu explica de ce s-a intamplat. Nimeni nu isi asuma raspunderea. Nimeni nu spune ce se va intampla de acum incolo. Care sunt planurile pentru anii ce vin. Cum va fi afectat rugbyul romanesc si cum putem incerca sa ne revenim. Am vazut sute de suporteri intreband Federatia "de ce s-a intamplat, ce se intampla acum, ce urmeaza?", atat pe pagina FRR de Facebook cat si pe site-ul oficial. Fara succes. Pur si simplu ne ignora pe toti. Presedintele Alin Petrache nu a avut decenta sa iasa macar cu o declaratie dupa acest grav incident. Nu mai vorbesc despre asumare sau demisie, cred ca nu e cazul la el. Cu siguranta iti amintesti despre precedentele sale momente de glorie de la JO de la Rio si de la CSM Bucuresti. A distrus si a plecat. Ei bine, aici nici macar nu a plecat. Ramane. Sunt convins ca situatia din acest sport nu te lasa indiferent. Este unul de traditie in Romania si nu merita abandonat. Imi inchipui ca daca nationala de fotbal, handbal sau gimnastica ar fi fost exclusa de la Mondiale ar fi curs rauri de cerneala. Cred ca merita si rugbyul macar cateva mine de pix. Sau cativa pixeli. Sunt jucatori a caror cariera internationala s-a incheiat, practic, dat fiind ca pana in 2023, cand va fi urmatoarea Cupa Mondiala, va fi greu sa mai reziste. Sunt jucatori care nici nu au inceput sa practice acest sport si a caror cariera s-a incheiat. Pentru ca acest grav incident va duce la lipsa de bani in rugby, lipsa de motivatie, lipsa de meciuri puternice, adancirea caderii valorice sub Georgia etc samd. Si cu totii vor fi afectati. Federatia de Rugby este una dintre entitatile finantate de statul romanesc. Si nu cu bani putini. Nu inteleg de ce Ministerul Sportului nu s-a implicat pentru a afla ce s-a intamplat. Sau ce urmeaza sa se intample. Pana la urma sunt bani publici si trebuie justificate aceste actiuni. Sper ca Gazeta Sporturilor sa incerce sa afle cine este raspunzator, ce s-a facut pentru a se asuma raspunderea si ce urmeaza de acum incolo. Aveti un ziarist la Gazeta, Marian Ursescu, a carui scriitura am apreciat-o atunci cand a fost vorba de rugby. Sunt convins ca va gasi acest subiect de interes pentru cititorii sai. Multumesc pentru intelegere, Daniel, suporter de rugby PS: Coincidenta, amara de altfel, face ca Alin Petrache, sub patronajul caruia s-a intampla cea mai neagra pata pe istoria rugbyului nostru, sa fie doctor in rugby. El si-a obtinut titlul academic cu o teza dedicata exclusiv rugbyului. Sport pe care, din pacate, se pare ca il distruge.

arres  •  9 august 2018, 17:11

o sa fiti un milion, poate doua....nu inteleg cum un ziar de sport, cel mai mare ziar de sport din romania, face politica pe fata si tine partea unei parti (usr, #, hh, 88 pentru cine intelege).

Cătălin Tolontan  •  9 august 2018, 17:12

arres: nu e vorba de nimic politic. Chiar am insistat pe asta. Sunteti pe un blog. Multumesc!

Romulus65  •  9 august 2018, 17:17

Mitingul de maine o sa fie un mare fas. Vor fi un milion de oameni doar daca ii numara Roberta Anastase.

Cătălin Tolontan  •  9 august 2018, 17:18

@Romulus65: da, nu vor fi un milion, vor fi probabil citeva zeci de mii, dar numarul nu e mereu masura participarii sau a problemelor prin care trece tara.

Bagheera  •  9 august 2018, 17:19

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Dan  •  9 august 2018, 17:23

Mare grija avem pentru Diaspora romana dar prea putin pentru cei ramasi in tara. Peste doua generatii aceasta categorie de migranti economici nu vor mai sti de originea lor decat din amintirile bunicilor. Acest fapt se vede si din dinamica investitiilor facute in tara si care ne arata clar un ritm decrescator accentuat. Odata ajunsi acolo ei trebuie sa se integreze in societatile in care au optat sa traiasca. Ma tem ca grija lor de a schimba Romania este mai mult dorinta altora, sa le spunem neprieteni, decat simtul lor civic foarte dezvoltat. Orice protest este OK dar adevarul il pot da numai urnele de vot. Orice alta varianta de schimbare in afara procesului democratic este sortita esecului. Si pe buna dreptate!

alt Sorin  •  9 august 2018, 17:26

Corect! Sa nu-i judecam nici pe cei plecati nici pe cei ramasi. Dar pe cei ramasi care-i judeca pe cei plecati?Vezi mai sus commentul lui arres care deja a polarizat societatea : o sa fiti un milion sau doua... Dar voi arres cati o sa fiti? Si care ?

Cristi G.  •  9 august 2018, 17:30

Tolo m-ai facut sa plâng. Bai nene...ce *** de vremuri traim? TATA ..SUNT EU...VINDE PORCII CA VIN RUSI... MAMA LOR DE NENOROCITI

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

axel  •  9 august 2018, 17:31

Catalin, romanii (din Romania) sunt in Diaspora de pe vremea Daciei. Au plecat multi dinainte de 89 din cauza "regimului". Dupa 89 (evit termenul revolutie) au plecat o data cu industriile. Au inceput sa produca acolo (mai ieftin) ca sa se cumpere acasa la ei (mai scump). Romanii din Diaspora au substituit statul roman in crearea unui mediu favorabil pentru familiile lor. O proportie covarsitoarea a fost pierduta de Romania, copiii nascuti acolo vorbesc doar partial romaneste si sunt integrati. Oricum ar fi, nu din cauza PSD si Dragnea au plecat (nu sunt fan PSD deloc, dam am boala aceea a Adevarului). Din cauza lor si altora ca ei nu se intorc, asta e drept. Dar acei copii sunt pierduti pentru vecie. Niste decretei inversi, ca tot iti place tie termenul si filosofia din juru-i. Eu as fi mai preocupat sa aflu si sa fac public de ce nu merge chiar nimic in tara asta, indiferent de partidele aflata la guvernare (a fost si PD la guvernare parca, si Conventia etc.). De ce totul e condus "pe invers"? Apoi de ce invatamantul e condus "pe invers"? De ce se face totul premeditat prost? Mi-e si rusine sa scriu truismul asta, dar chiar crede cineva (ma refer, cu neuroni si sinapse in regula) ca se va rezolva ceva daca se va striga "*** psd" din zeci de mii de piepturi de barbati, ba chiar si femei si copii, cu accent de Castellon, Novarra si Yorkshire?

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Muscat Otonel  •  9 august 2018, 17:32

"Pentru că, de suferit, suferă 20 de milioane care-și au părinții, copii, frațile și surorile departe de ei." Mister Tolontan, matale mai si corectezi articolele? Copiii ca copiii, dar frațile ce-or fi insemnand? Bine spus - "articol tulburator".

VLAD  •  9 august 2018, 17:32

Doauzeci de milioane de romani au spus NU proiectului Gold Corporation de la Rosia Montana. Mai putin cativa jurnalisti si publicitari. Si multi politicieni. Lasa-ne Domnule Tolontan cu grija ta fata de romani. ***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Andrei F  •  9 august 2018, 17:35

,,@Romulus65: da, nu vor fi un milion, vor fi probabil citeva zeci de mii, dar numarul nu e mereu masura participarii sau a problemelor prin care trece tara.,, Mai sus de asta ati spus ca nu faceti politica...Va intreb si eu ca fraierul....de mitingul PSD de ce nu v-ati entuziasmat?Adica si mitingurile astea trebuie sa fie diferite?Si ,,buna ,,credinta este sa vorbesti despre exilul romanesc.Cautati si vedeti ce inseamna exil...Si asta cand maine se anunta un miting al celor din ,,exil,,?Asta este o logica pleonastica...

Danut Munteanu  •  9 august 2018, 17:40

Pt “ DAN “ : nu sunt de acord cu dvs, in ceea ce privește referința la origini. Cred cu tărie ca e TOTAL NEIMPORTANT ce origini ai și foarte important UNDE ÎȚI BATE INIMA. Ma consider “ acasă “ peste tot in lume ( deocamdată doar 109 tari, vor fi 116 pana la finalul anului ), n-am nevoie de părinți, cumetri, veri, sau bunici pt a ma simți “ ca acasă “. Bine, nici de sarmale n-am nevoie, de acord ! Însă articolul lui Tolo mi s-a părut de foarte mult bun simt. Indiferent de ce poziție adopta, pana acum am citit DOAR 3 Articole interesante despre 10.08 : cel al Alinei Mungiu despre “ lumpendiaspora “, cel al lui Liiceanu despre “ înjuratura care ne unește “ și acesta. Am mai citit vreo 5-6 ( nu le voi da numele autorilor) , in majoritate pe site-ul ADEVARUL, care nu constau decât in reglări de conturi, cu tendințe guturale și umorale... Diaspora sau nediaspora, dreptul la liberă exprimare nu e ce - și închipuie dl președinte al Senatului și nici ce vrea sa impună familia prezidențială din Nicaragua, care folosește un slogan din 3 cuvinte la adresa Țării : creștina, socialista și solidara. Numărul celor care vor protesta nu e relevant, dar modul cum o vor face e foarte important. Nu contează de partea cui ma situez eu, sau dvs, sau TOLO. Îmi doresc un singur lucru : acest protest sa nu însemne o noua “ mineriada “ !

Marius  •  9 august 2018, 17:43

"numarul nu e mereu masura participarii sau a problemelor prin care trece tara." dar cum cuantificam altfel? Eu consider ca numarul face diferenta si asta se calculeaza exact in ziua alegerilor. Si totusi e politica

axel  •  9 august 2018, 17:45

@Vlad - Gold Corporation face bani din Rosia Montana fara sa fi miscat un utilaj. Nu ai sesizat nimic anormal ca oamenii au iesit in strada abia dupa semnarea contractului (de care se scria de o vreme), fara sa fie informati de conditiile de denuntare (care prevad plata veniturilor aferente)? Guvernul nici acum nu a semnat denuntarea ca e caz de DNA direct. De asta se incearca includerea Rosiei Montane in patrimoniul UNESCO (pun pariu ca sustii chestia asta) tocmai sa se creeze un alibi pentru statul roman si Gold Corporation sa isi ia banii aia munciti. The end.

Andrei F  •  9 august 2018, 17:50

Eu imi amintesc de Cicero care a fost trimis in exil dar sa existe un miting al celor din exil in patria lor asta-i de ...nu-mi gasesc cuvintele!!!!Sa compari cetatenii care fug din calea razboiului cu cetateni care-si cauta un viitor mai bun intr-o Europa Comunitara...asta-i politica.De ce nu ne spuneti si pe ani cand au plecat romanii?De ce nu amintiti de presedintele care a ,,sfatuit,,romanii nemultumiti sa pleca afara daca nu le convine in tara?

Hermes  •  9 august 2018, 17:55

Cum sa nu ai comentarii negative și să nu fi urât când în urma editorialelor tale au fost ,sunt și vor fi o mulțime de "oameni importanți" la pușcărie. Mulțumim domnule pentru articol asa-i diasporă suntem cu toții!

arres  •  9 august 2018, 17:55

noi suntem cei ramasi in tara nici mai buni si nici mai rai decat cei plecati in tari straine domnule Sorin..mitingul ar trebui sa fie doar al celor plecati in afara tarii asa cum s-a anuntat initial nu al partidelor politice....de ce pnl-ul si usr-ul vor sa iasa in fata cu ajutorul celor din diaspora?oare ele ca partide politice nu sunt in stare sa organizeze un mare miting? nu au trecut prea multi ani de cand pnl si psd se pupau bot? ati uitat de usl?

vio  •  9 august 2018, 17:56

Suntem niste ticalosi!Tot ce provine din tara si din exterior si nu este impozitat de guvernul roman si furat tot de el,am inceput si noi sa spunem ca e la negru!Eu zic sa trimitem informari la SRI cu privire la traficul de sarmale ca si asa astia nu se ocupa cu altceva!Si privitor la nr. de participanti la miting,nu cred ca asta trebuie sa fie important! Daca e DEMOCRATIE,un singur om care iese si protesteaza ar trebui sa puna pe politruci sa gandeasca la ce se intampla. Dar in Romania pot sa iasa in strada si 10,100,1000,10000 sau 1 milion ca tot atat de mult se deranjeaza guvernul,partidul majoritar,liderii de partide si chiar presedintele,din contra sunt mai abitir impotriva propriului popor.Astia sunt tradatori de neam si tara,pentru bani ***Noi cei din tara NE-AM BLAZAT,NE E FRICA DE AMENZI,DE PUSCARIE,DE JUSTITIE!Justitia nu mai e in slujba oamenilor,ci la picioarele politicienilor! Poate baietii din diaspora vor avea mai multa minte si muschi sa se lupte cu acesti tradatori!Si poate unii dintre noi vor fi alaturi de ei!Doamne ajuta!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

sundance kid  •  9 august 2018, 17:57

E un habarnist printre noi . Un demagogo . Ba? Habar . Romanii au fugit cu milioanele dupa 90 ' , nu inainte de 90' . Romania in 1970 numara 18 milioane de locuitori . Cincizeci de ani mai tirziu toti atitia numara !

unu plecat din tara  •  9 august 2018, 18:04

Sa protestez maine??? Pentru ce??? Sunt penali actualii care ne conduc( si care au fost alesi prin vot DEMOCRATIC sa nu uitam).Daca maine cade PSD de la guvernare in opozitie nu sunt politicieni cu dosare penale??? Nu vreau sa fiu manipulat de cei care acum sunt in opozitie si asteapta ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gruscanu  •  9 august 2018, 18:09

O, copii! de voi sunt mândru, simt acea mândrie mare Care creşte cu mărirea unui neam în deşteptare. Mi-am văzut visul cu ochii, de-acum pot să mor ferice! Astăzi lumea ne cunoaşte: Român zice, ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

fero  •  9 august 2018, 18:13

hal de tara....toti hotii plecati afara fac miting...ce ***.....dar pt ce fac miting????????????????????

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Catalin  •  9 august 2018, 18:16

Draga Tizule, Iti multumesc pentru articolul lacrimogen si de propaganda pe care l-ai scris. Secu nu se dezice. Daca nu merge cu feisbuceala, hotniuzu si hastagurile, ies altii mai talentati si baga texte de sentiment, doar s-o strange cineva in piata aia. Eu mi-s plecat de 8 ani acu. Nu mi-e jena sa spun ca sunt roman, dar recunosc ca nu ma amestec cu lumpenii care urla-n aeroport, au manele pe post de sonerii si aplauda cand aterizeaza. Si ei sunt romani, dar is romanii de care am incercat sa scap. Aia care se lauda cu Audiuri si-si trag numere personalizate ca sa vada lumea ce smecheri sunt. Intelegi sigur la care romani ma refer. Pe unul din ei l-ati facut erou al rezistentei de mahala. Nu am fost PSD, desi cand vad ce prim ministrii am avut in ultimii ani, parca mi-e dor de Nastase. Ala macar si-a scris cartile pe bune in parnaie si nu-ti era jena ca hahaie sau vorbeste incorect cand pleca p-afara. Corupt, dar 10 clase peste astia. Culmea e insa ca de emigrat am emigrat in era Basescu-Boc-Anastase. Opozitia de azi. Stiind ce stiu despre ei, procesele in care am fost implicat, modul cum furau si distrugeau tot ce era in jur si deranjant (traiasca DNA, si despre astia pot sa-ti spun niste povesti) am zis ca nu merita sa traiesc in continuare caldut in Romania, cand pot sa plec linistit si sa-mi fac treaba in alta parte. La mitinguri diversioniste nu o sa ma vezi. Nici cu hastaguri ca nu-s ***. Sarmale de contrabanda nu o sa mananc (nu mi-au placut niciodata) iar cozonac pot sa fac si eu. Urna de vot e aproape, la ambasada, dar 1) nu consider ca vreunul din astia merita validat 2) sa voteze aia care-s guvernati de ei, daca le plac atat de tare. Cat despre experimente si tranzitii, cred ca 21 de ani in tranzitie au fosr suficienti pentru mine. Strangeti-va voi acolo, si lasati-ne pe noi astia din "diaspora" in pace. Te asigur ca aia care chiar muncesc altceva in afara de alba neagra, atm-uri si combinatii cu masini ori isi vad de treaba, ori sunt plecati prin bine-meritatul concediu. PS: comparatia cu Siria e exagerata si neadevarata. Migratie masiva in UE a existat mereu. Au fost spaniolii si italienii in UK, apoi au venit polacii, apoi noi. Da, majoritatea alora s-au intors acasa dupa vreo generatie, doua. La noi probabil va dura mai mult. Dar nu e nimic unic. Toti care au plecat, inclusiv hotii si ***, au plecat la mai bine in exercitiul drepturilor lor sub tratatele UE.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Dan  •  9 august 2018, 18:22

Este o drama nationala. Toate guvernele, fara exceptie, au jefuit/jefuiesc tara. Bineinteles, nici unul dintre cei de "sus" nu pleaca in strainatate fiindca o duc bine aici. Trebuie sa plecam noi, ceilalti, ca sa avem o sansa la o viata mai buna.

dan65  •  9 august 2018, 18:23

grijile jurnalistilor se leaga de diaspora si de corporatiile straine.ce mai merge inca in Romania trebuie distrus si lasati strainii sa ne conduca.biserica ortodoxa trebuie demonizata,dar si familia traditionala.exemplele de urmat in societatea noastra trebuie sa fie homosexualii si ateii.

Roman  •  9 august 2018, 18:26

Nu mă interesează părerea celora care au plecat. Trăiesc în altă ţară, să meargă acolo să ceară drepturile. Nu se poate şi cu dînsa în trînsa şi cu sufletul în rai. Au luat o decizie, deci ori se reîntorc, ori să ne lasă în pace. Sunt ca oameni care trag o băşină în cameră şi după ce au ieşit râd că ce proşti sunt care au rămas înăuntru. Dacă vor să spele babele din altă ţare e dreptul lor, dar nu au devenit aşa de înţelepţi să dea sfaturi, şoferii, chelnerii, culegători de căpşune şi alte "somităţi".

Sandu  •  9 august 2018, 18:26

Cum adica daca ne/am fi nascut mai devreme am fi avut mai mult curaj si altfel ar fi stat lucrurile.Pai cei care s/au nascut mai devreme au avut chiar mai mult curaj si unii au si murit pentru ca cei de azi sa isi exprme doleantele lor.Eu asa cred.

jos_cenzura  •  9 august 2018, 18:41

Pacat de aceastra drama a romanilor, dar pe de-o parte acest exod in masa a avut si laturi pozitive: oamenii au mai schimbat aerul, au reusit sa-si aprecieze tara mai mult (in care alte tari occidentale te poti plimba noaptea de unul singur pe strada intr-un oras mediu sau mare?), au trimis bani care au ajutat economic, si au invatat moravuri noi (exista institutii unde se poate si fara plic). Si totusi Europa este destul de mica si zborurile sunt ieftine, asa ca nu pierd legatura complet cu tara de unde provin. Asa au plecat italienii acum un secol si au impanzit America de Nord si de Sud, irlandezii mai demult, si tot asa. Iar Italia si Irlanda sunt mai avansate astazi decat inainte. Iar vis-a-vis de problemele din domeniul medical, solutia cea mai simpla este sa fie privatizate spitalele si tot domeniul medical, ca prin concurenta sa se ajunga la servicii mai bune si mai ieftine, ca in oricare industrie privatizata.

vasglo  •  9 august 2018, 18:43

Catalin, cu regret trebuie sa-ti spun ca, pe zi ce trece, devii un personaj revolut! Societatea a evoluat, mai ales acum cand il avem pe "marele ganditor" in fruntea tarii! :-)

zorro5  •  9 august 2018, 18:51

Tolontan nu mi-a placut niciodata, are o rautate nespecifica si comenteaza politica desi e afon!!!; face parte din tagma celor care tipa tare ca sa iasa in evidenta, gen : Malin Bot, Tudor Chirila, Oreste, etc, *** : Ovidiu Grosu, Emanuel Cioaca, etc ; eu am plecat din tara dupa mineriada, adica in 1990!; vina pentru ura exacerbata a natiei romanesti provine de la 2 oameni, fosti presedinti ai Romaniei : Iliescu si Basescu,...care amandoi se bucura de libertate in acest moment, cand de fapt ei trebuiau sa fie dupa zabrele de multa vreme !;pe mine viata din vest m-a invatat un lucru esential : trebuie sa conduca cei ce au fost alesi prin vot democratic !; Basescu a castigat alegerile din2009 prin frauda, a fost suspendat in 2012, si tot a ramas in functie; el a pus oameni usor manipulabili, pe Bica la DIICOT, Kovesi la DNA, Coldea la SRI, etc,..*** : Voiculescu, Nastase, si multi altii !; de la Basescu in 10 ani nu am auzit nimic decat ura si sloganul - lasa-ti institutiile statului sa lucreze independente-; adica conduse de el, ca sa poata manipula mai bine si sa invrajbeasca romanii unii contra celorlanti !!!; si ca dovada roadele se culeg acum ; eu ca liberal convins, ma intreb mereu de ce la atatia ani de la revolutie PSD-ul castiga alegerile la scor, si am ajuns la concluzia ca PNL-istii mai mult latra decat sa faca opozitie constructiva - vedeti ineptiile spuse de Orban, Gorghiu, Turcan, Valceanu, Danca, Prisca, etc, plus ca partidul si-a pierdut identitatea prin intrarea basistilor traseisti ca Blaga, Boc, etc ; si in final,..nici Iohannis nu e un liberal veritabil, iar functia lui nu este de presedinte veritabil,..ci de habarnist ; Tolontanica nu comenteaza insa nimic de moartea judecatorului Mustata si de maniera stranie in care i s-a facut dosar penal si bagat dupa zabrele pentru mai mult de 8 ani !!!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  9 august 2018, 18:52

@zorro5: judecatorul Mustata, Dumnezeu sa-l odihneasca, a intrat in inchisoare pentru ca baga sau nu oameni la inchisoare in functie de suma pe care o primea. Daca s-a comis un abuz impotriva lui in inchisoare, cei care au facut-o sa plateasca. Dar tot in aceste zile a murit un pacient pierdut cu zilele in jungla din curtea unui spital. Un om simplu, suferind psihic, pe care nu l-a cautat si nu l-a gasit nimeni.

Ionutz2088  •  9 august 2018, 18:56

Mam decis si cu durere in suflet spun k gata am vazut tot Romania nu Mai are absolut nici o sansa de asi reveni asta pentru ca nu se vrea eu unul sunt la capatul puterilor mam decis renunt la cetatenia Romana da la cetatenia pura......nu Mai pot am Mai vazut si astazi aceea doctorita care a lasat batranelul acela sa moara in Strada Mie frica k Voi muri de infarct miocardic gata ajunge nu Mai pot suporta imi cer iertare dar decizia e luata oricum nimeni nu cred k da DOI bani pe asta dar sincer vreau sa uit de Tara mea in care am crescut poate PT unii nu are sens ce spun dar Nu Mai Pot.

cata99  •  9 august 2018, 18:57

Aici e marea diferenta. Aici unde suntem noi a fi sofer, muncitor, chelner, culegator de orice sau inginer, profesor, doctor inseamna un singur lucru: muncesc sa imi castig painea. pentru unii dintre cei ramasi in tara sunt categorii sociale, unele de joasa calitate celelate mult dorite si laudate.

Marius  •  9 august 2018, 18:57

Nu sunt 20 mil. Sunt mult mai puțini, cu indulgență 18 mil.

Cătălin Tolontan  •  9 august 2018, 19:02

@catalin: "Te asigur ca aia care chiar muncesc altceva in afara de alba neagra, atm-uri si combinatii cu masini ori isi vad de treaba, ori sunt plecati prin bine-meritatul concediu". Sunt convins ca recunoasteti gandirea in categorii. Ce ati spus e un exemplu clasic si, probabil, zimbiti daca va spun asta. Va asigur ca stiu oameni care merg miine in piata si sunt de nivel global de elita, la varsta si in domeniul lor. Asta nu inseamna ca nu sunt oameni la fel de calificati international care isi fac acum concediul sau pur si simplu nu sunt interesati.

andy  •  9 august 2018, 19:03

Weekendul acesta bucurestenii cu demnitate, care nu asteapta o galeata de ulei pt un vot, vor fi in piata Victoriei, uniti cu fratii din Diaspora. Ajunge atata analfabetism si incompetenta in guvernul Romaniei, ne facem de cacao, mai ales ca la anul preluam presedintia Consiliului Ue, cu veorica sef de guvern, va dati seama. Dar PCR ul are alta agenda, ii doare pe ei undeva de UE, ei sunt pusi pe furat, pe subjugat justitia, in rest Dumnezeu cu mila. A doua tara din lume la migratie, cum am ajuns asa?? La fiecare ora pleaca 5 romani din tara. De 6 ani sunt la guvernare comunistii, ce au facut pt romani? Oamenii mor cu zile in spitale, autostrazi ioc, scolile iau foc, sau le cade tavanul. Sunteti penibili bai, astia care cica ne conduceti. Grup infractional organizat pus pe capatuirea lor si a familiilor lor. Ne conduceti spre extinctie mai degraba, ca natie. ** psd, ** dragnea. Ne vdm in piata!

axel  •  9 august 2018, 19:05

@ Catalin T - tocmai l-ai categorisit pe tizul Catalin ca facand delict de "gandire in categorii" :)

vasco  •  9 august 2018, 19:05

Trist domnule Tolontan!Foarte bine,orice demers CONSTRUCTIV,fie el si protest,e binevenit.Inseamna ca societatea e inca vie,ca mai are ceva de spus de sperat.Intrebarea ar fi:-cui va folosi o eventuala debarcare a guvernului actual?La ce a folosit debarcarea lui Ponta?La ce a folosit guvernarea tehnocrata?Vesnica discordie nu a rezolvat niciodata nimic.Se creeaza doar haos.Cineva,sunt sigur de asta,chiar urmareste aceasta!Romani contra romani!Trist,domnule Tolontan,trist!

rzamfir  •  9 august 2018, 19:21

Câtă ura exista in societatea noastră! Politica a dezbinat pe oameni, roman cu roman s-ar lua de beregata pentru politicieni! Deschideți ochii oameni buni, v-au vrăjit ăștia din parlament că sa va urâți atât de mult? Fără penali în funcții publice! Dacă se adopta in 1990 punctul 8 al proclamației de la Timișoara, cred că azi am fi dus-o mai bine.

Urod  •  9 august 2018, 19:23

@Romulus65....n-ai inteles nimic... De fapt maine in piața vom fi, nu un milion, sapte milioane.... Sapte milioane sau peste sapte milioane de români plecați... Ati rămas numai hoți, camatari si politicieni corupti si tot nu te trezesti...!!!!... De fapt, fiecare își merită soarta care si-o face cu mâna lui....

Mohai231  •  9 august 2018, 19:38

Doar 3,5 mil?.. Eu cred ca sunt mult mai multi plecati, daca adunăm cifrele undeva între 5 și 6 milioane!

#REZIST CU CAPU-N NORI  •  9 august 2018, 20:03

Sarmalofilele alea si sarmalofilii cer mancare din Romania pentru ca ELE SI EI NU GATESC! In proportie de 90 la suta generatia sub 50 de ani nu e in stare sa gateasca, nici aici, ca NU STIE SI NU VREA, asteapta totul facut de-a gata de la generatia virstnica, sau cumpara de-a gata din supermarchet. Iar de plecat au plecat PENTRU BANI! Iar cine isi permite sa-si trimita odrasla student in Vest castiga cel putin 20000 de euro pe an. Ce face unul sau una care castiga atat? Nu vrei sa-ti spun aici, si nu vreau nici eu, ca ma cenzurezi! Nu mai idealiza emigratia, n-au plecat din motive idealiste, legate de politichia lui Dragnea sau a altora. Nici jumatate din ei nu lucreaza, dincolo! Restul sunt cei care apar zilnic in reportajele televiziunilor occidentale ca si-au vindut iubitele la traficantii de persoane, ca se prostitueaza (si ele, si ei), ca fura din buzunare pe strazi si in mijloacele de transport in comun, ca fura din magazine si din bancomate, ca au furat automobile si utilaje ce apoi le aduc si le vind aici, ca culeg din gunoi electronice, haine si veselarie ce la fel le aduc si le vind aici, ca cersesc, etc. Nu pleaca toti, dar asta doar pentru ca dincolo nu mai pupa ei posturi la stat unde sa castige 800-1000 de euro pe luna pentru STAT LA SERVICIU! Asa ca "diaspora" e o adunatura cu foamea-n gat, si vei vedea ca Statul Paralel va suferi in seara de maine cel mai mare fiasco propagandistic si organizatoric din momentul de cand a virat catre Marele Licurici, atunci, in 2001, cu Afganistanul. De fapt, vad ca va asteptati, si ca incerci sa indulcesti de azi infrangerea de maine, cu "Nu contează dacă mâine vor fi 10.000 sau 100.000 de mii de protestatari". Vor fi 10.000, nu 100.000 de mii! Te asigur. Si sunt atat de prosti ca nici nu-si dau seama ca ies in strada PENTRU STATUL PARALEL, cel ce i-a trimis pe cei 5 milioane in "diaspora". Macar evreii, un popor intreg, au constientizat pe loc acum 2000 de ani ca devin diaspora din cauza legiunilor imparatilor romani. Astia, NU!

zorro5  •  9 august 2018, 20:11

Domnule Tolontan,..a-ti trunchiat mesajul meu desi nu continea nimic incitant ; spuneti doar ce va place,...in cazul judecatorului Mustata, nu am de unde sa stiu daca lua mita sau nu, ceea ce stiu insa sigur e faptul *** sa-l condamne pe Voiculescu!!! ; am citit motivarea condamnarii lui Nastase : judecatorul a spus - ***!!!; daca nu aveti puterea sa recunoasteti ca Nastase, Voiculescu, Mustata, si altii au fost condamnati la "comanda" de Basescu, DNA si SRI, atunci inseamna ca ziaristica ati facut-o la "Stefan Gheorghiu"!!!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

#nurezist  •  9 august 2018, 20:18

Frustrant. Da o frate pe fata ...

#REZIST CU CAPU-N NORI  •  9 august 2018, 20:22

Aaa, si am uitat ceva: duminica trecuta, un tip in virsta de cam 40 de ani mergea agale prin centrul orasului meu tinand in fata un "banner" rosu de 120x40 cm pe care scria cu alb "FARA PENALI IN ...". Mergand pe trotuare, se rotea strategic ca sa vaza lumea ce scrie acolo si sa-i acorde atentie. Timp de 15 minute l-am avut in raza vizuala, aproape de mine. NIMENI, dar absolut NIMENI, nu l-a bagat in seama! Nici tineri, nici batrani, nici grasi, nici slabi, nici inalti, nici scunzi. NIMENI. Chiar daca unii trecatori or fi citit ce scria pe banner, nimeni nu a reactionat, nici macar cu o vorba sau cu un zambet de incurajare! Pe nimeni nu intereseaza campania voastra de rasturnare a guvernului PSD. Veti vedea la "europarlamentare", si la alegerile ce vin. Veti plange cand veti vedea ce rezultate ati obtinut dupa ani de propaganda asidua, cu RealitateaTV, cu "Adevarul", cu ProTV, cu "ziare.com" si cu toata garnitura de raresi, oresti si dogioi. Si sunt sigur ca pesta porcina nu a aparut intamplator CHIAR ACUM. Prea se sincronizeaza cu concediile "diasporei" si cu programarea pe 10 august. Dar "strategii" aia ascunsi prin cazarmi au cam gresit calculele, iar Dragnea le va scoate pe nas toate obrazniciile subterane regizate pe banii si resursele statului. Reducerea bugetului e doar primul pas, garantez ca va urma reducerea numerica.

ticbis  •  9 august 2018, 20:35

Tolo, sensibil articolul tau, dar e usor sa vorbesti si sa filosofezi sentimental de pe margine despre diaspora. Sunt constient ca iti faci meseria de jurnalist, si ti-o faci bine, dar nu vei percepe niciodata in mod real ceva ce iti este complet strain. Eu am o fata plecata definitiv departe, unicul meu copil; este maritata acolo, si-a facut familia acolo, a nascut doi copii acolo, are un job de top acolo... n-am mai vazut-o pe viu de la Craciunul trecut... nepotii i-am vazut o singura data, la botez. Am vorbit cu ea saptamana trecuta; intentiona sa vina la meeting-ul de maine; am sfatuit-o sa renunte si sa-si vada de treaba ei acolo unde e. Nu cred ca e cazul sa mai explic de ce... Romania este tara lui Dragnea si a mea sau a ta, nu e a ei! Si macar din motivul asta ma simt implinit ca tata si bunic! Cel putin, ea a scapat de prostia noastra, oricum se numeste aceasta si oricum s-ar masura ea! PS: Conform ultimelor date statistice, la ora asta sunt peste 5 mil de romani in diaspora; numarul lor se apropie rapid de 6 mil!

NebulaEXE  •  9 august 2018, 20:47

gretos de populist articolul. pentru astia cu carte si iq sanatos, nu te mai spala nici toata apa de pe europa (luna, nu continentul) pentru ce-ai facut cu mutantul radioactiv. pentru restul, te zbati degeaba. relevanta va ramane la nivel de hipstereala si share pe facebook cand esti in cuget si-n simtiri cu ei. ramai la jocurile tale, cu dragnea, porcii africani si fata de la pagina 5.

Comentează