Sunetul echipei naţionale

Mai e loc pentru el? În epoca imaginii, între ratecard şi webcam, ceea ce vom simţi sîmbătă seară, în momentul în care TVR va da legătura la Rotterdam, va fi vuietul. Îl recunoaştem din o mie.

marți, 20 martie 2007, 10:51

Mai e loc pentru el? În epoca imaginii, între ratecard şi webcam, ceea ce vom simţi sîmbătă seară, în momentul în care TVR va da legătura la Rotterdam, va fi vuietul. Îl recunoaştem din o mie.

Sunetul echipei naţionale. Nu seamănă cu zgomotul oraşului, acela ne rămîne pe creier şi cînd dormim, nici cu cel din transmisiile Champions League, care are un alt tip de claritate. E un sunet care a traversat epocile, imun la progresul tehnologic. Strînge laolaltă pîrîiturile de la difuzor şi îndelungile tăceri de pe vremea în care Ghiţulescu sau Voicilă anunţau un gol luat de echipa noastră. În timpul acela, izbucnirea tribunelor adverse era semnul că am încasat-o. Abia apoi, revenindu-şi, crainicii de neuitat ai copilăriei noastre descriau fazele. În milioane de case, oameni mici şi mari se dedau la jocul imaginaţiei şi puneau jucătorii pe tabla de aer a terenului ca să priceapă cum a fost golul.

Unii povestesc că acelaşi sunet s-a auzit şi mai înainte, atunci cînd selecţionerul Virgil Economu a ajuns să comenteze la radio, înainte de război, un Italia – România. Ce timpuri, cum ar fi judecat azi un selecţioner care şi-ar comenta propria echipă la radio?!

Culmea e că sunetul a rămas la putere şi după apariţia imaginii. Sunetul echipei naţionale, strecurîndu-se printre vocea lui Ţopescu şi golul lui Hagi. Interpretarea înfundată a imnului, reluată de tribuna pe care n-o distingi, ci doar o percepi ca pe o ambianţă, aşa cum zic cei din TV. Sunetul nedesluşit al Pieţei Universităţii plină de oameni. Uriaşul concert de jazz al clacsoanelor. Sunetul ploii de după meciul cu Suedia din ’94, iar în ultima vreme timbrul vocii lui Grădinescu în momentele grele de la finalul unor calificări pierdute. Aţi observat că şi un sector de tribună care se goleşte are sunetul său?

Ne lipseşte rezonanţa golului care vibrează prin cartiere, sălbatic şi ascuţit, tabacic sau feminin, cor pe o mie de voci, rostogolindu-se din fereastră în fereastră, cînd sonorul televizorului e brusc dat tare, aşa cum se întîmplă la calupurile de publicitate, dar mult mai tare, de se sperie cîinii dintre blocuri.

Toate acestea nu pot compensa sunetul despre care scriitorul Philip Roth spunea că e cel mai greu de uitat, dintre toate memorate de fiinţa umană: sunetul pămîntului rostogolit pe coşciug. Pe acesta l-a ascultat Victor Piţurcă, azi, la înmormîntarea tatălui.

De aceea, el nu va înlocui, nu va copleşi, ci se va strecura în surdină, minut cu minut, consolator, pînă cînd îl vom auzi din nou, sîmbătă seară, răzbătînd în difuzoare. Sînt aici, sunetul echipei naţionale!

Comentarii (274)Adaugă comentariu

Cluj 1907  •  20 martie 2007, 11:00

Termina ma cu poezia si comenteaza fotbal

Alex  •  20 martie 2007, 11:02

Ca deobicei impecabil…..
Te-ai gandit sa scrii o carte?

Razi  •  20 martie 2007, 11:03

Vreau doar sa scot steagul de la naftalina si sa il flutur bucuros pana la Universitate! Atat cer, e tot vreau!

1907 pt Alex  •  20 martie 2007, 11:05

Recomanda-i sa scrie o carte dupa ce citesti tu una

Liviu  •  20 martie 2007, 11:06

A cam trecut timpul cand nationala ne facea bucuri si victorile ne scoteau in strada …..probabil ca nici sambata nu o sa fim prea bucurosi pt ca e greu sa obti un rezultat bun in olanda dar macar speram…..fotbalul s-a schimbat nu mai este asa spectaculos poate a mai evoluat dar din pacate la nivel de echipa nationala am ramas in urma desi ca jucatori valorosi avem fara indoiala dar ne lipseste……

cineva  •  20 martie 2007, 11:06

Sunet, vuiet poti sa-i spui cum vrei, dar parca vad ca o sa ne tiuie urechile dupa meci…

DaBird  •  20 martie 2007, 11:11

claxon

Fariseu  •  20 martie 2007, 11:13

Romania o va incasa la Rotterdam dar generatia lui Mutu merita mult mai mult, poate putzina doza de noroc. La mondiale sau europene s-au calificat echipe mult mai slabe ca a noastra. La noi exista inca dusmania asta intre echipele de club, bisericute in lotul nationalei, fini, nasi si selectioneri care fac selectia la misto.

Apropos de ce n-au fost chemati Vlad Munteanu si Sergiu Radu, ca doar nu joaca la Foresta Falticeni ci in Germania ca sa-l parafrazez pe Ganea atunci cand a intrat in conflict cu Boloni.

snobis  •  20 martie 2007, 11:15

Niciodata nu vom mai trai momentele de la Cardif, meciurile cu Argentina sau Suedia, bataile ce le-am dat englezilor. Am ramas cu poezia si cu pseudo-microbistii care se trezesc facand comentarii la articole. Cred totusi ca intr-adevar o sa ne tiuie urechile dupa meci, sper ca nu prea tare.

fotbal  •  20 martie 2007, 11:15

Superb

razvan  •  20 martie 2007, 11:16

hai romania!!!

johnny_a32  •  20 martie 2007, 11:23

daca olanda ne va bate, voi ramane cu regretul ca nu mai pot sa-mi aud sunetul propriilor lacrimi cazand pe pervazul geamului ca in ’94, dupa meciul blestemat cu suedia.

am devenit imun la infrangerile nationalei. le privesc ca ceva normal, ca rasaritul sau apusul soarelui. si , din pacate , nu prea sunt singurul.

hai ai nostri!

liviu  •  20 martie 2007, 11:25

Dupa cum am mai spus, 2-0 pt Romania !!!!!!!! si o sa auzim acel viuet sunet sau ce vrei voi !

Octaviuss  •  20 martie 2007, 11:25

Nu te grabi,frate,cu steagul.Sigur ca ar fi extraordinar sa avem motive de bucurie sambata dar,chiar daca ii batem,mai e mult pana la calificare.Din pacate,asa e la noi si asa va fi si dupa Rotterdam: daca vom castiga,ne vom vedea calificati,Mitica „Van” Dragomir va iesi iar cu textul „v-am spus ca avem un campionat intern puternic”,iar daca vom pierde,il vom auzi pe Piti cu celebrul „Olanda oricum pornea ca favorita” (iar miercuri,inaintea meciului cu Luxemburg,la fel de celebrul „in ziua de azi nu mai exista echipe mici”).Stiti ce ma face sa fiu totusi optimist? Determinarea pe care am vazut-o in ochii lui Mutu si pe care am simtit-o in vocea lui.Puteti sa o numiti,la fel de bine,aroganta (mie totdeauna Mutu mi s-a parut un pic arogant),dar poate ca din aroganta asta,care nu te lasa sa te consideri invins inainte de a sti ca ai incercat absolut totul,poate ca din asta va iesi un rezultat bun.Eu unul as prefera sa vad la nationala numai aroganti dintr-astia care spun „acum e momentul nostru” inaintea unui meci cu Olanda si nu a unuia cu Slovenia,de exemplu.

burvi2001  •  20 martie 2007, 11:26

Sunetul de care vorbesti este rezultatul incompetentei TVR.
Ei sint cei care cumpara cele mai ieftine si mai proaste circuite sonore, in deplasare de multe ori transmit sunetul prin telefonul mobil.

Ca sa fiu bine inteles, urmariti inceputul transmisiei din Olanda, veti constata in primele minute cum se va intrerupe transmisia pentru citeva secunde…

Eu te sfatuiesc, Catalin, sa urmaresti meciul cu sonorul doar din tribune, sa nu fii influentat de comentatori.

Iti recomand o transmisiune externa, olandezi, etc.

Mai bine vorbeai de cacealmaua lui Piturca cu cvasidebutantul in locul lui Chivu.
Isi bate joc de echipa Nationala pentru a arata lumii ca nu are lot…

dragos  •  20 martie 2007, 11:28

pierderea unui parinte este pentru oricine, oricand, o lovitura teribila! probabil ca jucatorii nationalei vor evolua in olanda cu banderole negre pe brat;dupa parerea mea, ar trebui sa o faca! si ar mai trebui sa faca ceva nationala – sa joace cel mai bun fotbal de care este capabila! sigur ca sunt importante absentele unora, dar prezentele unora ca lobont, radoi, mutu sau marica pot readuce in prim-plan „sunetul echipei nationale”!

johnny_a32  •  20 martie 2007, 11:30

@burvi2001,

ai dreptate la faza cu tvr-ul, dar parca mi-e dor de transmisii d-astea amarate, ca acum vreo cativa ani, decat super transmisiile din liga unde ii privesc pe altii cum se bat pentru cceva la care romanii nu au acces.

vreau sa apara iar R-ul ala la o reluare, dar macar sa fie reluarea unui gol al tricolorilor!

alexutu7  •  20 martie 2007, 11:31

imi doresc din tot sufletul ca jucatorii sa aline macar o farama din suferinta selectionerului, a lui dica (da, sa nu uitam de dica, pe care cred ca l-am fi vrut cu totii sambata in vulcanul de pe „de kuyp” decat in deja plictisitoarea clinica isokinetic) si sa ne redea bucuria si mandria de a fi romani, sa ne faca sa percepem din nou sunetul magic al golului reusit impotriva unui adversar de calibru, sunetul magic al unui meci reusit, sunetul magic al unei calificari pe care o asteptam de mult. HAI ROMANIA!

parereless  •  20 martie 2007, 11:33

S-o fi stricat mai Catalin un difuzor, un fir, ceva ca de la o vreme echipa noastra nationala nu mai are pic de sunet, nu mai trezeste pe nimeni

radu  •  20 martie 2007, 11:34

Sa ne bata Olanda, ca asta e, nu avem ce face… dar sa ii bata mai rau pe bulgari!!! … de restul ne putem ocupa si noi.

elsi  •  20 martie 2007, 11:36

Vreau sa ii dau dreptate celui care spunea ca, generatia lui Mutu si Chivu merita mai mult. CE din 2008 ar putea fi sansa lor.

r  •  20 martie 2007, 11:36

Si daca sambata nu auzim nimic de la Rotterdam? La ora jocului, intr-un anumit minut, la una din putinele faze. Ai spus ca daca auzim vuietul tribunelor de pe alta arena, e clar ca am incasat-o! Daca nu ne vom auzi decat pe noi, aici, iar pe teren se vor bucura Mutu si compania?

Cred ca de jocul asta se cam leaga viitorul!

Nu vezi ca noi intotdeauna reusim cand suntem loviti din toate partile? De orice, oricine si oricum.

Sa fii atent sambata. Nu o sa auzi nimic. O sa vezi doar.

O sa vezi ca jocul cu Olanda va semana mult cu acele meciuri decisive de calificare pe care Hagi si Popescu le-au dus la capat.

Alex pt 1907  •  20 martie 2007, 11:38

1907 e anul in care te-ai nascut de te dai intelept ?Sau atunci ai fost la revolutie?

0viDELL  •  20 martie 2007, 11:38

:-O

0viDELL  •  20 martie 2007, 11:39

😮 | pwd by yahoo mess

elsi  •  20 martie 2007, 11:40

Chiar nu pot sa pricep de ce sunteti asa siguri ca ne va bate Olanda. Noi am demonstrat ca suntem o echipa foarte buna in ultimele meciuri. Singurul jucator olandez care ar putea face diferenta intre cele doua echipe este Rooben. Daca acesta nu va fi in forma, vom pleca cu un rezultat pozititv de acolo.

mihaiS  •  20 martie 2007, 11:40

Am dorit sa scriu cateva randuri care, aparent, nu au o legatura directa cu articolul. Vad ca toata lumea (mai ales jurnalistii) dramatizeaza o stare de fapt ce face parte din activitatea sportiva: accidentarile.
OK, chivu e o pierdere, dar este un singur jucator. Petre, cu tot respectul ce i-l port pentru caracterul lui deosebit, nu are ce cauta in nationala, apt ori inapt. Tamas e penibil, am vazut meciul Celtei cu Werder si a fost absent la fiecare faza de atac a nemtilor. Cine mai e pe lista? Ce dracu’ avem jucatori care sunt titulari la echipele lor de club, in Germania si in Olanda si nu au fost convocati, noi batem apa in piua cu doi consumati. Nimeni pana acum nu a spus nimic de accidentarea lui Van Persie, de neconvocarea lui Van Nisterl. s.a.m.d. Trebuie sa lasam odata plansul acesta de propria mila, altfel nu vom face nimic, nici in sport, nici in viata, in general, cand va veni vorba sa concuram cu vesticii. M-a saturat de meteahna asta a noastra. Trebuie sa batem, pur si simplu, asta ar trebui sa fie starea de spirit, iar voi, gazetarii lu’ peste, o intretineti atmosfera de inmormantare. Sportul e pentru cei puternici, nu pentru bocitoare.
Voi fi prezent la Rotterdam si voi incuraja cu toata fiinta echipa. Chiar daca vom pierde, trebuie sa aratam ca murim pe teren. E tot ce vreau de la jucatori.Va multumesc tuturor!
Hai Romania!

johnny_a32  •  20 martie 2007, 11:43

@elsi,

in care meciuri am demonstrat ca suntem buni?

vezi vreo diferenta intre jocul romaniei din ultimii ani. bazandu-ne strict pe statistica olandezii ne-au batut si ne vor bate iar.

simplu, nu?

dog_of_war  •  20 martie 2007, 11:45

Hai mai bine sa spunem lucrurilor pe nume: nu ne vom mai califica multi ani de acum incolo la nici un turneu pentru ca fotbalul romanesc nu are o strategie asa cum au olandezii,francezii,portughezii,nemtii etc.in fotbalul romanesc singurele programe de dezvoltarede mare amploare si care au dat si rezultate au fost ,,Luceafarul” si programele initiate de Dinamo.
Luceafarul era un program de conceptie occidentala cu o selectie bine facuta,cu un program bine realizat de crestere a fotbalistilor care includea o harana adecvata,o viata sportiva stricta si antrenamente riguroase dar mai important turnee in afara unde juniorii Luceafarului jucau cu echipe similare di n Italia,Franta,Spania,Belgia etc si capatau acea experienta dar mai important acea mentalitate de invingatori atat de absenta la fotbalistii de azi.Pe programul Luceafarului s-au creat mai tarziu Steaua si Dinamo care au reusit ambele rezultate foarte bune si aproape fara exceptie mai toti fotbalistii de acolo au ajuns la echipe mari din vest.
In ceea ce priveste programul initiat de Dinamo,acesta desi mai comunist ca conceptie a dat si el roade……toti ne amintim echipe ca Dinamo Pitesti(mai tarziu Fc Arges Dacia Pitesti),Dinamo Bacau(acum FCM Bacau)Dinamo Brasov(acum Tractorul Brasov) si Corvinul Hunedoara unde Dinamo a trimis jucatori,antrenori si echipament pentru a isi dezvolta capacitatile de productie si selectie a juniorilor.
Azi nu se mai face nimic,totul e haos chiar si la mult laudata Scola de Fotbal Gica Popescu unde se cam intra pe pile din ce am auzit…….pana nu vom avea un program bine pus la punct care implica si o baza materiala adecvata nu cred ca suntem indreptatiti sa emitem pretentii………

elsi  •  20 martie 2007, 11:48

Johny: Pai stai ca una este Olanda de acum 2 ani si alta este ceea de acum

elsi  •  20 martie 2007, 11:49

Iar in urma cu 2 ani in teren, era manechinul Mutu.

omul.invizibil  •  20 martie 2007, 11:50

Podiumul clasamentului, la sfarsitul campaniei de calificare, va arata astfel: 1.Olanda 2.Bulgaria 3.Romania.

leaveyou  •  20 martie 2007, 11:50

Frumos!
iar n-ai dormit azi noapte.

cristian alexandru  •  20 martie 2007, 11:51

frumos, poetic, patriotic…din pacate, alde Robben si Babbel vor fi foarte insensibili la patriotismul nostru…in ceea ce-l priveste pe Piti…Dumnezeu sa-l odihneasca pe tatal lui si sa aiba multa inspiratie sambata, mai ales in privinta portarului…ptr ca la alegerea portarului va fi nevoie de multa, multa inspiratie…

wanted  •  20 martie 2007, 11:51

atata timp cat la echipa Nationala nu se va face selectia dupa valoare,ci dupa modul cum zambesti si dupa cat de frumos esti…tot atata timp vom cauta sa idolatrizam un jucator ca Mutu sau Chivu…sau vom incerca sa transformam un Marika in lipsa de forma intr un jucator de talie mondiala,sau mai rau vom vedea absenta lui Florentin Petre ca pe o catastrofa…si el saracu a apus demult la Nationala,sa speram ca,cartoforul acesta numit cu marinimie de cei de la federatie Antrenorul echipei nationale…va miza castigator,iar daca nu o va facie din nou il asteptam sa lase locul altuia mai bun…pt ca am ajuns sa l regretam pe unguru de Boloni cu tot cu gesturile lui de superioritate…HAI ROMANIA…!!!

elsi  •  20 martie 2007, 11:51

Ah am demonstrat ca suntem buni la meciul cu Cehii de anul trecut. Daca vor fii in forma 2-3 jucatori(Mutu, Marica sau Cocis, nu cred ca vom pleca de acolo fara sa dam gol.

X™  •  20 martie 2007, 11:53

Nu pot sa imi imaginez cum se va termina meciul cu Olanda dar de un lucru sunt sigur. Vor lupta ca niciodata. Argumente ? De obicei in fatza greutatilor romanii se mobilizeaza incredibil. Cu un lot decimat de accidentari, fara capitan, cu cateva posturi acoperite de forma, nu cu jucatori in forma, cu un selectioner distrus de recenta pierdere, eu cred ca nationala va afisa in acest meci o mare indarjire. Sa dea Dumnezeu sa iasa bine. Si daca n-o fi sa iasa, macar sa fim multumiti c-au luptat pana la capat. in fond nu-i nici o rusine sa pierzi acasa la Olanda. Dar macar sa stim c-au facut tot ce se poate sa obtina un rezultat bun.

dmarius  •  20 martie 2007, 11:56

vreau ca la finalul meciului sa zbier…am baut cea mai buna bere din lume !! dupa asta pe la 1 noaptea sa caut disperat un non stop cu bere rece. vreau sa-i umilim , se spune ca dorinta de putere vine dintr-un complex de inferioritate( unul mai multe) , atunci vreau sa fim cei mai complexati, vreau cate 6 deposedari de om din care cel putin 1 soldata cu accidentare, vreau 100000 de oameni in stadion si 1000000 afara, vreau ca toti sa poarte costumul calusarilor si sa-i vad apoi din 5 in 5 minute la „no comment”

aladin  •  20 martie 2007, 11:57

despre articol….din moment ce ai blog, potzi sa scrii ce vrei pe el….ma rog…despre echipa nationala vreau sa zic ceva….urmaresc de 10 ani de zile de f aproape fotbalul spaniol….daca Piturca-l va pune titular pe Tamas e rau de tot….baiatul a venit cu mare pofta aici , dar saracul e pe dinafara…le-a pierdut cateva meciuri lui Celta Vigo….gafeaza groaznic….va rog sa cititi in Marca si in As de luni ce note a luat la ultimul meci….de fapt a jucat doar o repriza si nici macar nota 1 nu i-au dat cronicarii…pur si simplu nu i-au dat nota…a fost inexistent….dezastru….

luis  •  20 martie 2007, 12:00

Ai dreptate. Sunetul echipei nationale exista. Doar ca acum e diferit, e tern, monoton, stereotip, inflexibil. Diferenta dintre taraful de lautari si sintetizator, dintre Boney M si Britney Spears, dintre Alphaville si Candy, dintre Gica Petrescu si 3 Sud-Est. Diferenta nu e facuta de partitura, ci de valoarea interpretilor.

elsi  •  20 martie 2007, 12:01

Pai cu cine sa joace aladine fundas central?

emil mihai  •  20 martie 2007, 12:05

Sunt totusi pesimist !!!!
Am uitat gustul victoriei !!!!

dragos  •  20 martie 2007, 12:09

@johnny_a32
nu sunt fan piturca si nici nu il consider un foarte bun antrenor dar, exista o diferenta clara intre ceea ce juca nationala in ultimele meciuri ale lui iordanescu, si ceea ce joaca de cand e piturca:macar se doreste si se incearca sa se joace ofensiv!ca nu se reuseste sa se atinga si sa se mentina un nivel ridicat al jocului meci de meci, din minutul 1 pana in minutul 90, la asta se poate lucra!

problema e ca exprimarea jucatorilor pe teren ar trebui sa fie din ce in ce mai consistenta, dar acest lucru nu se intampla sau se intampla intr’un ritm destul de lent! asta ne’ar putea costa! jucatorii actuali au deja o experienta,dar cu toate astea nu reusesc sa se autodepaseasca decat foarte rar!suporterii nu mai au rabdare cu ei, si pe buna dreptate!pentru ca nici timpul nu mai are rabdare cu nationala asta! ar fi bine sa nu piarda cu olanda, pentru ca atunci va trebui sa castige obligatoriu in bulgaria! parerea mea este ca la sofia va fi mai greu decat ne’am putea astepta!

cred ca ar fi mai usor pentru romania sa nu piarda in olanda, decat sa castige obligatoriu la sofia, nu credeti?

johnny_a32  •  20 martie 2007, 12:14

sunetul echipei nationale este o amestecatura de sunete:
sunetul cotului lui Fred in nasul lui Chivu;
sunetul fumului de tigara scos de Lobont;
sunetul bretonului lui Pitzi;
sunetul tastelor izbite de cei care-i vor pe ogararu, sg. radu, v. munteanu; sunetul televizoarelor aruncate pe geam dupa inca o calificare ratata; sunetul injuraturilor pe care le-am tras cand, dupa operatiunea complicata de a ma duce sa-mi cumpar o bere, am vazut romania – bulgaria 2-2, si nu 2-0 cum lasasem cu 10 minute in urma scorul.

dragos  •  20 martie 2007, 12:16

aladin are dreptate, tamas nu numai ca nu este in forma, dar nici nu este, cum se spune, de nationala! turcia, rusia, spania – tot atatea esecuri pentru tamas! anul trecut, dinamo era sa piarda si cupele europene cu tamas in teren, nu uitati asta!

uwe  •  20 martie 2007, 12:17

Apropo de transmisii si vuiete…. Parc-ar fi un comentariu gen Geo Bogza, calatorii, mirari excesive in legatura cu lucruri extrem de naturale… Eu o sa ma uit la meci pe muzica, astfel o sa fiu scutit de tulburarile de vedere, neatentiile si lamentarile lu` Gradinescu. Si concluzia dupa primele 30 de minute o sa fie ca singurul lucru care lipseste echipei nationale e inteligenta. La nivel de antrenor si de jucatori.

brouvi  •  20 martie 2007, 12:17

100% adevarat !!!

Razvan  •  20 martie 2007, 12:19

cataline, am si eu un blog..te rog sa ma ajuti si pe mine cu cateva sfaturi..imi place mult cum scrii, te rog da-mi si mie un raspuns pe mail la claudiuclaudiu2005@yahoo.com

johnny_a32  •  20 martie 2007, 12:20

@dragos,

problema nationalei este ca se merge pe acelasi tip de selectie pe criterii stiute doar de selectioneri si care nu dau rezultat.

uita-te ce declara van basten despre modul cum isi alege jucatorii, incearca sa vezi daca pitzi a dat vreodata o asemenea declaratie si ai sa vezi de ce van nistelroy nu are loc in nationala olandei, in timp ce jucatori ca fl. petre sau tamas sunt titulari mereu la noi indiferent daca meriota sau nu.

bogdani  •  20 martie 2007, 12:23

Nu stiu daca am citit un pasaj dintr-o carte sau un articol de sport!Nu-i nici un compliment , nici o critica!E o constatare!

Comentează