Cum au procedat altii pe muchia democratiei

UPDATE2: PSD anunta ca va contesta rezultatul alegerilor pentru ca in unele  sectii de votare cheile cifrice de control ale buletinelor nu se inchid, ceea ce poate indica eroare sau frauda. Ca si in cazul Gore – Bush, pe care il aveti descris mai jos, exista un punct de plecare valabil in orice democratie si agreat atit de tabara care contesta, cit si de cealalta. Alegerile sint un bun public a caror credibilitate e construita cu greu si merita aparata. Ramine de vazut:

luni, 7 decembrie 2009, 12:42

UPDATE2: PSD anunta ca va contesta rezultatul alegerilor pentru ca in unele  sectii de votare cheile cifrice de control ale buletinelor nu se inchid, ceea ce poate indica eroare sau frauda. Ca si in cazul Gore – Bush, pe care il aveti descris mai jos, exista un punct de plecare valabil in orice democratie si agreat atit de tabara care contesta, cit si de cealalta. Alegerile sint un bun public a caror credibilitate e construita cu greu si merita aparata. Ramine de vazut:

1. Cum se va derula legal si practic  actiunea normala de a apara vointa cetatenilor prin verificarea voturilor lor (si in America s-a renumarat si judecat timp de o luna).
2. Unde incepe riscul ca, prelungind verificarea, sa transformi rezultatul, indiferent care va fi acesta, intr-unul necredibil pentru cetatean, afectind chiar principiul de la care porneste nevoia de a renumara.

De fapt, simplificind, chiar asta au spus si judecatorii Curtii Supreme a Statelor Unite. 5 dintre ei au decis ca renumararea fiecarui vot e imposibila, indelungata, cu o consecinta oricum neclara si ca va duce la umbrirea rezultatelor alegerilor, iar 4 au spus ca tocmai nenumararea va duce la decredibilizarea rezultatelor.

Rasturnarea de situatie electorala din Romania, Geoana – presedinte pe exit-poll si Basescu – presedinte  la numaratoarea oficiala, s-a produs si in sisteme democratice mult mai sofisticate, cu acelasi dramatism, cu aceleasi implicari emotionale, cu aceeasi teorie a conspiratiei care plutea deasupra si cu o miza mult mai mare!

Aseara, la RTV, am amintit, la ideea lui Emil Hurezeanu, cazul alegerilor din Florida, dar am facut o confuzie si vreau sa o rectific, cu scuzele de rigoare pentru telespectatori. Cistigatorul anuntat in 2000 de televiziuni la exit-poll-uri si invins dupa numaratoare era Al Gore si nu John Kerry, asa cum gresit am spus.

In rest, exemplul sta in picioare si este pilduitor pentru puterea de rezistenta a unei democratii. Pe 12 noiembrie 2000, la aproximativ ora 8 seara, televiziunile l-au indicat cistigator pe democratul Al Gore. Cum Gore mai avea nevoie de un singur stat ca sa cistige, si mai erau doua neanuntate, democratul a fost declarat cistigator de exit-poll-uri si de televiziuni. Dar la 2:30 dimineata, numaratoarea a aratat ca George Bush cistigase, de fapt, Florida si functia de presedinte al Americii.

Democratii au atacat in justitie si au cerut renumararea voturilor, in conditiile in care diferenta procentuala dintre candidati era la a treia zecimala, o situatie diferita fata de Romania, unde distanta  intre Basescu si Geoana este de 0,6% conform numaratorii comunicate acum de PD-L . Comunicatul BEC de la ora 11 vorbeste despre 0,75 diferenta.

Sustinatorii celor doua tabere din SUA au organizat marsuri si au pichetat tribunalele, avocatii s-au infruntat si s-au renumarat voturile in unele sectii. Al Gore se apropia vazind cu ochii! Meciul se juca la sute de voturi!  Dupa o luna, cu o decizie de 5-4, Curtea Suprema a Statelor Unite a declarat ilegala continuarea renumararii voturilor si, in acel moment, Al Gore a facut un gest pe care multi democrati i l-au reprosat, dar care a calmat spiritele.

El a spus colaboratorilor: „Ne oprim din contestari, pentru ca, chiar daca am cistiga, n-am mai avea nimic de cistigat cita vreme democratia ar pierde”.

Acesta este exemplul american. Sa vedem cum stau lucrurile la noi si daca putem invata ceva:

1. Sa respecti voturile inseamna sa le numeri pina la ultimul si sa te asiguri ca nu s-au petrecut fraude semnificative, pentru ca un sistem de fraude dilueaza sensul voturilor corecte. ProDemocratia a avansat ideea ca nu a constatat nereguli importante, dar a precizat ca va oferi un raport final. OSCE a anuntat ca va furniza azi raportul oficial. E aici si, in general,  atesta alegeri corecte.

2. In dosarul Florida 2000, mai multe televiziuni, ziare si agentii de presa si-au sindicalizat vointa de a lamuri neclaritatile si au platit aproape 1 milion de dolari unei companii specializate, pentru a afla ce s-a intimplat si, mai ales, pentru a vedea cum poate fi crescuta acuratetea sistemului la urmatoarele alegeri. Asta pare o lectie buna si pentru noi. Americanii au vorbit despre o „reforma a votului” in urma cazului Florida.

3. Desi radicalii ambelor tabere au facut din episodul Florida un Floridagate, nu doar democratia, dar si societatea americana si-a pastrat calmul si chiar umorul. David Letterman l-a ironizat pe Al Gore pentru ca-si anuntase victoria: „Bravo Al, ai tinut aseara discursul vietii tale!” si nu a ezitat sa ia peste picior intreaga situatie: „Florida, te rugam la urmatoarele alegeri stai deoparte ca ne incurci!”. Invingatorul controversat a primit si el doza de malitie de la Jay Leno: „Oamenii lui Bush zic ca e linistit. Eu cred ca mai degraba habar n-are ce se intimpla”.

PS: Colegul Cristi Roman din Irlanda: „Ai fost inspirat pentru c-ai spus aseara la televizor, inainte de exit-poll, ca voturile noastre pot decide! Dar acum o sa faca si Basescu ceva ca sa scapam de  obligatia permisului de munca aici? Ca lituanienii nu au nevoie, ei sint socotiti europeni, , iar noi si moldovenii sintem reglementati mult mai drastic!”.

UPDATE1: Mugur Isarescu premier ar fi probabil solutia care ar putea repara ceea ce este profund si visceral separat in societatea romaneasca. Si ar acorda si tabarei invinsilor o speranta. Daca ne uitam la partea de sondaje care se potriveste cu rezultatele voturilor (institutele au o marre problema!!!), sesizam ca Geoana a strins foarte multe optiuni la populatia in virsta de 35-50 de ani, grosul publicului activ si ceea ce inclusiv rapoartele comisiilor de la Cotroceni numesc „minoritatea care sustine PIB-ul, bugetul si economia romaneasca”. La observatia aceasta se adauga victoria neasteptata a lui Geoana in Bucuresti. De aceea, dincolo de declaratii de genul „Un fleac, i-am ciuruit”, invingatorul Traian Basescu poate recunoaste onest ca are nevoie sa inteleaga oamenii, chiar si pe cei pe care nu-i suporta.

Comentarii (172)Adaugă comentariu

clau_blue  •  7 decembrie 2009, 14:07

la noi nu o sa se „joace” atat. nu sunt oameni pentru asa ceva. sunt prea alunecosi. nu as vrea sa se intample asa, dar cred ca cei care au fost impotriva lui basescu, se vor da de partea lui. tipic pentru romania. chiar daca castiga geoana peste probail un an se intapla alta rupere a relatiilor.

Cătălin Tolontan  •  7 decembrie 2009, 14:09

George USA : inteleg ce spuneti, evident ca facem greseli ca jurnalisti, dar va spun cu aceeasi fermitate pe care o folositi si dvs: discursul lui babsescu a fost F SLAB. A multumit exclusiv alegatorilor sai, nu a pomenit nimic despre meritele contracandidatului, in conditiile in care au scos amindoi multi oameni din casa. Cit despre soft, am mai raspuns, dar poate k n-ati citit: eu intrebam cum functioneaza sistemul. Eram curios ca un jurnalist. Dvs nu separati jurnalistul de pasiunea politica. Eu o fac. Si sinteti selectiv in memorie. dc va aduceti aminte, am spus la RTV de multe ori DACA acestea sint rezultatele. La fel au spus si Hurezeanu si CTP. Am spus ca sint doar pina la ora 19, am spus ca nu sint inclusi cei din strainatate. Si am spus mereu ca e ff strins, am protestat toti trei cind RTV a titrat STIM PRESEDINTELE Asta nu le-ati retinut 🙂

lolo  •  7 decembrie 2009, 14:10

nu este imposibil daca lucrurile stau asa:
1. se trimite prin sms: nr. total voturi, voturi MG, voturi TB, voturi anulate
2. suma ultimelor 3 e verificata sa bata cu nr. total voturi
3. informatiile erau luate de pe PV, dar, asa cum afirmi si tu CORECT, inainte ca acestea sa fie trimise catre BEJ/BEC.
Sigur, se pune problema corectitudinii lor! Insa aici, e de discutat.
E corect si ceea ce spui tu. Un sistem informatic! Si nu e nevoie de ocr- sa stii. Ma pricept deoarece lucrez in soft. Exista (de ex. si la examenele de la Medicina) soft-ri capabile sa „interpreteze” grile. De asemenea, exista dispozitive de scanare performante (20-30 ppm – pagini pe minut).
Probabil costa destul de mult sa-l pui in aplicare acest sistem. Dar cand te gandesti ca dam 20 mil euro pe un sistem informatic la mediu….:D…

Robert  •  7 decembrie 2009, 14:15

Sper sa nu regret ca l-am votat pe Basescu, pentru buzunarul meu am pus o suma decenta pe Geoana presedinte am zis sa nu fiu foarte trist pentru ca-l vor fura sigur pe Base! Ma gandesc ca anumite posturi de televiziune ar trebui inchise, Antena 3 ar trebui desfiintata, sunt bucuros ca scapam de Becali si Mititelu, pentru fenomentul fotbalistic e un lucru mare. E momentul sa-si arate intelepciunea Basescu, sa lase mandria deoparte si sa numeasca un premier pentru tara nu pentru interesele lui Videanu, Berceanu, Cocos, oameni l-au votat e timpul sa-si intoarca fata catre NOI! Respect Nasu`, Catalin, Diaconescu, dar in primul rand RESPECT galeria Timisoarei care m-a facut sa plang ca un copil aseara!

Cristi  •  7 decembrie 2009, 14:16

Tolo, inteleg ca nu-ti mai incapi in piele de fericire si ca pe blogul tau scrii ce vrei. Ce nu inteleg insa, de ce apare pe un site de sport, articol din politica? Aaah, am uitat , traiesc in romania, cu r mic. Jegul ne inconjoara.

BELEAdeOM  •  7 decembrie 2009, 14:17

te-am urmarit mereu si te-am apreciat pana la un moment dat cand acum cativa ani mi s-a parut ca va legati gratuit de conducerea Stelei si uneori obsesiv de Steaua.nu te mai urmaream in ultimul timp , dar nu pot sa zic decat JOS PALARIA , atitudinea ta din aceasta campanie , interviurile tale , intrebarile pe care le-ai pus candidatilor.Mi-ai creat impresia cand te vedeam la televizor ca esti singurul de acolo impartial( nu independent ca asta nu se poate ) si care nu faci niciun joc decat pe cel al cetateanului. Inca odata Bravo , ai dat clasa tuturor inclusiv pseudo analistilor pe care ii vedem zi de zi pe LCD 🙂

George USA  •  7 decembrie 2009, 14:18

Domnule Tolontan,

Acum am citit comentariile de mai sus in intregime, am inteles cu soft-ul si va dau dreptate. Inteleg acum retroactiv ca ati intrebat doar din curiozitate, ca jurnalist. Aveti dreptate, imi cer scuze.

Am retinut momentul cu STIM PRESEDINTELE, dar asta a fost INAINTE de ora 21! Nu mai tineti minte? Pe ecran jonglau 52% cu 48% (fara sa stim ce si cum), atunci a aparut STIM PRESEDINTELE si toata lumea a protestat, da. Dar asta se intampla inainte de ora 21 – dupa aceasta ora, toata lumea in studio a acceptat (bineinteles, cu o oarecare rezerva) probabila victorie a domnului Geoana.

De aceea, imi mentin celelalte puncte. Da, discursul lui Basescu a fost foarte slab. Eu nu comentam acest lucru – doar faptul ca toti din studio – inclusiv dumneavoastra – l-a criticat ca nu a RECUNOSCUT INFRANGEREA. Mai mult, cateva minute mai tarziu, se culegeau opinii cand domnul Basescu va avea un discurs de infrangere, in sfarsit. Al doilea punct, ati gresit cand ati spus ca nu mai e ca in 2004. A fost EXACT ca in 2004.

Atat am comentat. Restul, aveti dreptate.

Cu simpatie,
George

BELEAdeOM  •  7 decembrie 2009, 14:22

lolo mi-e greu sa cred ca vreun reprezentant PD-L ar fi dat informatii false catre centru privind datele de pe PV , fiindca nu era in interesul lor.
Ma gandesc totusi ca Tolo a vrut doar sa se lamureasca cum functioneaza tot acest proces de numaratoare paralela ca sa realizam toti cat poate fi de veridic.
Se pare ca a fost mai veridic decat cel al PSD ului care a asteptat transmiterea copiilor de pe Procesele verbale si cand au simtit ca numaratoarea duce spre Basescu PRESEDINTE s-au oprit din numarare :))

GeorgeV  •  7 decembrie 2009, 14:24

Comparand Romania cu SUA este absolut stupid din orice punct de vedere. Ceea ce majoritatea analfabeta si indoctrinata cu smecherie si manele si redusa la un retardism maxim in istorie nu poate sa vada ca se creeaza un grav precedent in tara asta. Ce credeti ca se va intampla daca Basescu castiga? V-ati gandit ca banii de la FMI se vor duce catre „prostitutia politica”? V-ati gandit la clientela politica, la cele 220 milioane de euro varsate in lunile de criza in conturile PDL prind diferite firme ce au contracte cu statul? V-ati gandit vreo secunda la distrugerea democratiei si inlocuirea ei cu un partid stat si la reintoarcerea la comunism? In mod sigur raspunsul este nu, pentru ca intr-o tara plina ori de dobitoci ori de „clienti” ai statului n-ai de la ce sa te astepti. Oamenii aia care tin economia si care sunt loviti sistematic au votat intr-o directie. Sunteti imbecili complet daca va credeti vreun moment superiori intelectual lor.

Cătălin Tolontan  •  7 decembrie 2009, 14:26

BELEAdeOM : da, asta am vrut. Sa inteleg cum merge sistemul! In meseria asta nu ai ce cauta dc iti e rusine sa pui intrebarile care sa ti arate ignoranta. Nu stiam cum merge, am intrebat

Ovi  •  7 decembrie 2009, 14:31

Mda, stii ce d-le Tolo? Pana ieri ai reusit sa ma tii intr-o oarecare ceata facandu-ma sa cred ca esti un tip corect, neutru samd. Ieri mi-ai dovedit cu varf si indesat ca nu esti nimic altceva decat un ziarist tonomat care-l serverste (foarte smechereste, trebuie sa admit asta) pe mogulul lui. Gata. Ajunge cu pretentiile de neutralitate moralitate si nu mai stiu ce. Ajunge si cu pretentia de jurnalist sportiv. Ia si da-ti demisia si du-te si mataluta frumos la Jurnalul sau mai stiu eu ce fituica ca sa stim si noi o treaba. Nu esti decat un tonomat si idea asta nu o sa mi-o mai schimbi indiferent cate vorbe bune o sa mai spui tu despre Base sau PDL doar ca sa incerci sa induci altceva. M-ai lamurit.
O sa-ti recunosc doar atat: stii sa minti si sa faci diversiune mult mai bine decat alti tonomati. Pe unii ii citesc din prima privire. Cu tine a fost greu. Ai talent. Dar tot un manipulator si un diversionist ramai.
Si asta ti-o scrie un om care n-are nici un partipris, un om care a votat cu Crin Antonescu in primul tur si cu Basescu de nevoie in turul doi doar ca sa nu permita re-pesedizarea tarii. Nu sunt membru de partid, nici postac nici nimic. Un om educat si atat cu opiniile si perceptiile lui proprii.

Xtreme  •  7 decembrie 2009, 14:32

Domnule Tolontan, dupa campania go Ridzi go a-ti sarit gardul, parerea mea. Intrebarea mea este: de ce credeti ca aveti dreptate? Dupa cele doua interviuri foarte bune, ce parere subiectiva aveti referitor la cei doi candidati si la noul presedinte. Credeti ca au fost fraudate alegerile? Daca da, cine a fraudat „mai mult”?

Cu stima,
un cetatean din diaspora

Luke  •  7 decembrie 2009, 14:35

Ceea ce este interesant este ca in momentul in care Geoana se credea castigator – cei din staful lui sustineai 2 idei:
1. „Basescu nu stie sa isi accepte infrangerea cu demnitate”
2. (asta mai veche):”avem informatii ca se pregatesc ‘destabilizari’ dupa alegeri cand Basescu va pierde”

De ce mi se pare interesant? Pentru ca acum ca au pierdut The Hrebengiuc declara ca ia in calcul contestarea.
Deci – demnitatea este numai pt adversari? La adversari se cheama destabilizare – la noi se cheama cum?

Daca Geoana ar fi fair-play ar trebui sa faca la fel ca John Kerry – sa isi recunoasca demn infrangerea pentru a nu impinge tara (de care ii pasa) mai jos.

Cristian Alexandru  •  7 decembrie 2009, 14:43

Sa mergem inainte cu capul sus!
Catalin, e momentul unui editorial de-al tau adevarat : „Romania are o singura sansa”.
Basescu sa bage capul intr-o galeata portocalie cu apa rece ca gheata si sa inteleaga ceva din glontul care i-a trecut pe langa coaste. Trebuie sa faca curat in jurul lui, sa ramana doar cu cei care erau aseara langa el, ceilalti gen Udrea, Blaga, Berceanu, Videanu si altii ca ei sa ramana in randurile din spate la politica de partid, daca ii intereseaza cu adevarat.
Antonescu a incercat sa isi ridice partidul, a fost sansa lui.
Dupa ce s-a numit de 2 ori castigator al alegerilor, Geoana nu mai are sansa de a-si curata partidul, e randul lui sa fie curatat.
Mazare pleaca in Brazilia, singura veste buna pe litoral.
Tensiunea intre romani nu isi are rostul. Basescu sa iti dea Dumnezeu gandul cel bun pentru tara asta care nu este a ta!

val  •  7 decembrie 2009, 14:45

Domnule Tolontan, in ultima vreme semanati din ce in ce mai mult cu un Mare Inchizitor. Dar, aveti grija ! Nimic nu da un rezultat mai oribil, mai malefic decat atunci cand, sub infatisarea lui neiertatoare, Mare Inchizitor ascunde pacate urate, cu care la. altii este neiertator.
Sper sa nu descoperim asa ceva niciodata desi, in privinta acestor alegeri, pacatul subiectivitatii v-a incearcat putin. Ca si pacatul orgoliului, prin transferarea unor merite si a dreptului la respect neconditionat asupra intreguii clase careia ii apartineti.

Bucurestean  •  7 decembrie 2009, 14:48

Azi sunt foarte trist pentru ca Romania tocmai a mai pierdut 5 ani. Sunt suparat pentru ca mai exista romani care inca pun ura personala pe primul plan. Oare ei s-au gandit ca inclusiv disparitia fizica a mogulilor nu aduce Romaniei ceva pozitiv? Basescu vrea o presa care sa nu cracneasca la borduriade, la actiunile regilor asfaltului, la instalarea ministrii interlopi, et cetera. Eu vreau o Romanie, in care presedintele sa respecte toti cetatenii si nu-i sa ciuruie pe cetatenii care nu l-au votat. Sunt convins ca multi din votantii lui Basescu vor face foamea in urmatorii 5 ani. Imi pare sincer rau pentru ei.

BELEAdeOM  •  7 decembrie 2009, 14:51

Mai mult Tolo cred ca prin intrebarile tale ai facut un bine tuturor , tie ca jurnalist , telespectatorilor care aveau multi aceasta curiozitate si nu in ultimul rand PD-L ului , fiindca astfel beneficiau de o explicatia a procedurii de numarare paralela si nu se mai mai creau fel si fel de animozitati , ca fura electronic etc etc etc

don Pedro  •  7 decembrie 2009, 14:52

Sindromul Stockholm
Romanii “au ales”…
Au ales un personaj lipsit de orice morala, de cea mai mica aplecare catre democratie, care neaga separatia putrerilor in stat, al carui singur scop este subordonarea si inregimentarea acestora la remorca puterii sale personale, un personaj care nu se sfieste sa balanseze de la stanga la dreapta fara nici un fel de ideologie, dar care clameaza diferitele doctrine politice functie de interesele sale strategice de moment, sa minta, sa antagonizeze diferitele grupuri sociale si profesionale, sa speculeze innapoierea de ev mediu a celei mai mari parti a populatiei ale acestei tari, un personaj incapabil sa accepte diversitatea de opinie, si care manipuleaza fara sa clipeasca textele Constitutiei, un asa zis sef de stat care se vrea sa ne fie presedinte prin minciuna si prin frauda atat morala cat si electorala, ESTE UN DEZASTRU PTR. ROMANIA.

Nu acest om este chemat sa ia decizii ptr. noi, decizii care ne vor influenta viata ptr. foarte multi ani de aici incolo. Nu acest om este cel care va moderniza Romania. Un astfel de om nu face decat sa destructureze si sa distruga aceasta tara, nicidecum s-o modernizeze.

Si daca mai aveam cat de cat o minima speranta ptr. un viitor democratic al acestei tari, un viitor in care copii nostri sa nu mai fie o masa amorfa de manevra a unui aventurier venit de pe marile lumii ori de aiurea, astazi aceasta speranta a murit. Romanii in „marea lor intelepciune” au ales marcati de “sindromul Stockholm”.

Bravo Romania! Acum poti sa intri din nou in hibernare. Conducatorul pe care ti l-ai ales, vegheaza sa nu te trezesti prea curand.

Somn usor Romania oriunde te-ai afla…

Lolo  •  7 decembrie 2009, 14:52

BELEAdeOM: nu am spus ca ar fi avut interes, sau ca nu erau corecte. Tolo insa (si altii mai sus) spuneau ca exista posibilitatea ca informatiile sa fie „alterate” fara intentie. Cand mai scrii un SMS mai si gresesti…
Insa daca se tine cont ca se transmit mai multe numere, care se pot verifica (prin insumare), si nu doar voturile lui X sau Y, tind sa cred ca nu se poate gresi. Sau daca e gresit, se cer retrimiterea lor (adica atunci cand vezi ca suma lor nu bate cu nr. total voturi).
In rest, unii merg la mana, altii, utilizeaza tehnica.
Daca-mi pare rau de ceva, este de imaginea PNL, partid care se putea „descotorosi” de cei care-l incetinesc. Ar fi fost o alternativa, poate nu pentru 2009, dar cu siguranta pentru 2012 si 2013. Asa insa, o sa avem iarasi o batalie intre PSD si PD-L. Va fi exact ca la scoala! Elevii vor sa invete mai mult, si lucruri noi, dar profesorii sunt depasiti (pregatire, varsta etc.).
Din pacate nu cred ca unul din cele 2 (rosu/portocaliu) poate sa spuna ca pana la urmatoarele alegeri s-a „insanatosit”.
Din ceea ce s-a votat, asa cum se spunea si aseara, nu s-a dat un vot de incredere, ci unul din „scarba”. Intre 2 rele (pt. ca sa fim seriosi, nici unul din cei 2 nu este „salvatore de la Patria”) probabil s-a ales raul cel mai mic (sper!).
In rest nu ne ramane decat speranta pentru putin bine (mai bine n-are cum sa fie, deoarece trebuia sa fi trait bine pana acum – ordinea fiind putin bine, bine, mai bine – daca admitem grad de comparatie).

John Doe  •  7 decembrie 2009, 14:58

Sper ca tota lumea sa primeasca ceea ce merita. suntem un popor care ne meritam soarta. lipsiti de educatie, ignoranti de oameni falsi, naivi si superficiali. ne vindem pe 2 lei viitorul, familia si sufletul.
Avem un presedinte ales pe cozonaci, faina, ulei si cativa arginti. Nu am vazut 2 cuvinte scrise de tine despre asta tolo…de ce?
Avem un presedinte ales de cei care au plecat din tara si culmea din motivele pentru care noi astazi simtim ca ne sufocam…coruptie…saracie…ipocrizie. Cei care sunt bine mersi acolo…nu platesc impozite aici…nu simt foamea in stomac…nu aud cum plang copii dupa o bomboana au decis pentru noi si cel mai grav cei care sunt cetateni romani desi n-au calcat in tara niciodata dar au avut bunici sau strabunici si e la moda sa ai cat mai multe cetatenii.
Avem un presedinte ales in special de cei care au impresia ca un cozonac sau 50 de lei, ca o cizma sau o geaca, tin de foame si de cald 5 ani de zile.
Nu, domnilor, nu va grabiti sa-mi aratati cu degetul raul din cealalta tabara, el exista si nu il contest dar e mai mic si are destui muguri de speranta. Comparati numele si veti vedea.
imi doresc o Romanie normala in care sa traim intradevar bine, iar daca pentru asta va trebui sa mai avem o dictatura, atunci asa sa fie, inseamna ca ne meritam soarta.

Cristi C.  •  7 decembrie 2009, 15:00

Salut Catalin,

Sunt perfect de acord in ceea ce priveste numirea lui Isarescu, insa ce ne facem cu BNR-ul? Ca nu prea exista o persoana cu abilitatile lui, capabila sa duca mai departe ceea ce a facut el pana acum.

vali x  •  7 decembrie 2009, 15:00

Nu ma gandeam la clasa inchizitorilor, ci la aceea a ziaristilor, care contine doar cativa inchizitori. Printre ei, dintre cei mari, in ordinea crescatoare a cuprinderii de pacat: CT Popescu, Adrian Ursu, Corneliu Nistorescu, Bogdan Chireac, Sorin Rosca Stanescu.

PS Probabil, din cauza pacatului solidaritatii, imi veti cenzura mesajul.

valentin  •  7 decembrie 2009, 15:00

Cataline,te stiam jurnalist sportiv,in schimb vad ca ai tras si Gazeta in luptele tale! Iar colegul,Cristi din Irlanda,pare mai preocupat de permisul de munca decit de faptul ca a fost nevoit sa plece din tara la munca afara…Nu-i ciudat ca cineva care a ales sa traiasca si sa plateasca taxe in alta tara,sa-mi voteze MIE presedintele!?!

nicu  •  7 decembrie 2009, 15:01

acum ar fi de dorit ca presa, impreuna cu electoratul, sa ceara cu insistenta probarea afirmatiilor dure facute in precampania si in campania electorala, precum si bilantul sanctionarii fraudelor (mici sau mari) electorale. acum cinci ani s-au mai facut astfel de afirmatii care au ramas uitate deindata ce acuzatorii si-au „vazut sacii in caruta”. daca cerem respectarea principiilor democratice, atunci sa o cerem echidistant si insistent! Oamenii politici trebuie responsabilizati pentru afirmatiile pe care le fac si altfel decat cu amenintarea pierderii alegerilor.

florin  •  7 decembrie 2009, 15:10

@ GeorgeV: chiar e nevoie sa jignesti cand iti exprimi frustrarile? chiar e nevoie sa continui sistemul stalinist de propaganda, aplicand etichete jugnitoare celor care gandesc altfel? eu am studii superioare, vorbesc si vreo doua limbi straine, nu imi plac manelele, insa am votat cu convingere pentru Basescu si am facut-o fiindca m-am saturat sa vad umbra lui iliescu asupra deciziilor majore din tara asta, un iliescu care isi ascunde crimele de la Revolutie, care a actionat anti-democratic si marsav aducand minerii sa omoare oameni in Bucuresti si care, asa ca tine, nu se sfieste sa pune etichete jignitoare. M-am saturat si ca tara asta sa fie condusa prin interpusi de Moscova si de hotii care au furat prin Caritas, FNI si devalizarea bancilor miliarde, in timp ce au tinut in intuneric invatamantul si sanatatea, fiindca si asta e o actiune necesara pentru a pastra controlul asupra maselor. Dispretul lor fata de oameni ca indivizi s-a vazut prin actiunea recenta de la Timisoara, prin tranzactionarea voturilor, de parca ar fi averea lor personala, prin pozitia lor fata de alocatiile copiilor (diferentiat in functie de venituri, un preambul pentru schimbarea sistemului de impozitare si o masura izvorata din esenta lor comunista). Singura lor platforma a fost „aducem liniste”, ca sa poata fura in liniste asa cum au facut-o si in trecut. Nu uita ca alianta DA s-a rupt din cauza ca Basescu si Macovei s-au opus interventiei in justitie in favoarea lui Patriciu. Solutia liberala a fost sa excluda PD-ul de la guvernare pentru a o elimina pe Macovei si a avea linistea mult dorita si acum. A fost inlocuita cu Chiuariu, o gluma dispretuitoare la adresa justitiei. Mai cauta si informatii despre miliardele folosite de Nastase si Tariceanu pentru a acoperi datoriile catre buget a firmelor de stat si private pe care „ei” le controlau si foloseau, inclusiv in 2008. Si se mai numesc „liberali”… Nu vreau liniste, vreau oameni cu „balls” care sa schimbe ceva in istoria „mioritica” si obedienta a romanilor. Nu mai puneti etichete celorlalti, analizati calm faptele si istoria.

Luca  •  7 decembrie 2009, 15:12

Apropos de categoria populatiei 30-35 de ani care „a migrat de la Basescu spre Geoana”. Un aspect pe care l-am constatat personal: e pe acolo, si inca vine din urma, o categorie aparte, a celor care la Revolutie + Mineriade erau inca prea mici ca sa le pese si sa voteze azi anti-Iliescu & Co

Pacuiul lui Soare  •  7 decembrie 2009, 15:13

draga Catalin, de ce dai lectii de calm in fata exit-poll-urilor cint chiar tu, in direct la ceva televiziune jenanta il dascaleai pe Basescu; sa fie sportiv si sa-si recunoasca infringerea. Intrebarea mea este nu de ce, ca este clar, ci cit? :)))
Si te rog sa ne scutesti cu minoritatea productiva, nu ai vazut ca 76% din diaspora a votat cu Base, ti se pare ca aia s-au dus la plaja acolo? Ca cele mai productive judete din tara au votat tot cu Basescu? Si apoi pt tine chiar nu conteaza memoria istorica? Chiar m-ai dezamagit de data asta.

Cristian Alexandru  •  7 decembrie 2009, 15:13

@Bucurestean

Inteleg ca esti dintre cei care l-au votat pe Oprescu si esti foarte multumit probabil de prestatia lui demagogica. Asta ar fi facut si Geoana, asta va face si Basescu. A face foamea nu poate fi numai vina unui presedinte. In legatura cu ciuruitul, ai inteles foarte bine ca Basescu nu s-a referit la votanti, ci la clasa politica aliata contra lui. Stii foarte bine ca expresia originala era: „Un fleac m-au ciuruit” folosita de comisar singur in lupta contra tuturor. Daca Romania intr-adevar ar putea pierde 5 ani sa nu uiti niciodata ca deja a pierdut anii 1990-1996 si partial 200-2004.
Cand spui ca esti bucurestean inseamna ca traiesti in Bucuresti sau te-ai nascut in Bucuresti?

Vlad Ionescu  •  7 decembrie 2009, 15:20

Draga Catalin,
Asa cum stii, fiindca ti-au mai spus-o si altii, esti un idealist. Nu cred ca ceea ce s-a intamplat in Florida este chiar un exemplu de corectitudine, democratie si de stat de drept. Dar nu la sta vreau sa ma refer, ci la acuzatiile de frauda. Frauda exista si se manifesta in diferite forme. Ea se realizeaza prin structura organizatiilor de partid. Cu cat organizatia e mai mare si mai bine „organizata” reuseste sa influenteze, ilicit, mai multe voturi. Problema care se pune este ca cine nu fura pierde. Aici nu exista dubii. Din pacate asta e realitatea. Iar singurii „paznici” reali sunt doar adversarii politici. Deci fiecare fura cat poate si pe unde poate. Se vede ca la diferente mici aceste furturi conteaza. Ori le acceptam si nu mai facem atata caz, ori le incriminam si aici trebuie sa avem in vedere responsabilitatea enorma a principalelor doua organizatii mari , PD-L si PSD. De aici vine si politizarea structurilor administrative, care sunt populate cu activisti de partid pentru a putea sustine si intari aceste structufi organizatorice fidele si „eficiente” la nevoie.

luter  •  7 decembrie 2009, 15:22

DIN NOU AU APARUT INSI CARE SPUN LUCRURI TRASNITE GEN ;CEI CE AU VOTAT BASESCU PRESEDINTE VOR FACE FOAMEA IN URMATORII 5 ANI ;BRAVO MAI FASOLE BATUTA ,DUPA CE ANALIZE FACI TU ASEMENEA REMARCI ESTI CUMVA MESIA SI NOI NU STIM .DE UNDE AI DEDUS TU CA PRESEDINTELE DORESTE O PRESA SERVILA LUI .SPUNEI TOLO CA TU AI DESCOPERIT SINGUR SINGUREL MANARIILE LUI RIZZI SI MARINARUL NU TI-A PERMIS SA LE FACI PUBLICE.CHESTIA CU CIURUITI A FOST O REPLICA DE FILM ,DAR TU SARACUTUL NU PREA ESTI CU FILMELE CA VEZI DOAR ROSU IN FATA CU TOATE CA ECRANUL TAU ESTE VERDE.POATE PRICEPI SI TU CEVA DA LA ACESTIA CARE VOR FACE FOAMEA .

raul  •  7 decembrie 2009, 15:24

Democratia este dura.Nu ma pricep la politica.

Pacuiul lui Soare  •  7 decembrie 2009, 15:26

scuze Catalin, m-a luat valul de euforie; de fapt daca stau sa ma gindesc virsta votantilor lui Geoana nu e lipsita d eimportanta, desi eu nu o inteleg. Si imi retrag acuza :)))

anti_turnator  •  7 decembrie 2009, 15:28

Hrebenciuc, Vanghelie, Becali, Fenechiu, Patriciu, Orban … suficient ca sa fiu multumit ca a castigat Basescu. Optiunea mea am considerat-o corecta mai ales cand l-am vazut pe Becali triumfator la sediul psd! Cred ca as fi vomitat sa-l vad pe nesimtit triumfator si dupa rezultatul oficial. Ar fi fost insuportabil: Becali triumfand alaturi de Vanghelie si Hrebenciuc!

Cristi  •  7 decembrie 2009, 15:34

@Valentin,
Locuiesc in Irlanda, insa sint platit cu bani romanesti si platesc taxe si impozite statului roman 🙂 .

Lereter  •  7 decembrie 2009, 15:37

Draga Tolo. Trecand de la sport (unde esti bun)la Realitatea (unde esti „ne”bun) trebuie sa recunosc ca m-ai dezamagit. Sigur „cazul Rizzi” era cam dubios,dar fiind (ea) Ministru la Sport,te-am crezut doar ziarist cinstit si nepartizan. Acum am vazut ca ai trecut in
„categoria”: CT Popescu,Hurezeanu,Dinescu,Tanase ,adica vorbitori de politici platite.Pariez ,te vei clasifica la „10 pentru ROMANIA”,pacat ca te-ai discreditat in fata celor ce te voiau ziarist sportiv,adica ceva mai bun ca „Nea Ovidiu”.Parerea mea esta sa lasi politica,sau daca nu poti, cauta sa fii corect,priveste-te in oglinda ,intreaba-te „Tin eu cu cineva?”apoi actioneaza. Altfel vei deveni unul, pe care eu cel putin, nu o sa-l mai apreciez.Dar ce asta doare ? Romanii sint multi,doar jumatate prosti,asa ca socotind ca cei ce l-au sustinut pe Geoana sint 80% peste 60 de ani,e clar vor scadea in sondaje (biologic vorbild) Dumneata ai insa circumvolutiuni adanci si de calitate,,doar trebuie sa o folosesti corect in scop nobil. Salutari.

ion  •  7 decembrie 2009, 15:38

Basescu cu ai lui vor impune un regim mai ceva ca in vremea lui Ceausescu. Romani care l-ati votat va meritati soarta!!!!

GeorgeV  •  7 decembrie 2009, 15:40

Vlad Ionescu,
Nu stiu cati oameni sunt din provincie si daca ei vad cum arata asa zisul „partid” PDL. Voi chiar nu vedeti ca mizeria asta de masinarie electorala nu este in stare nici macar sa gaseasca alti 10 oameni cu un CV cat de cat atragator sa-i propuna ministri? Nu vedeti ca sunt scosi in fata aceeasi slugarnici incompetenti. Beliti ochii sa vedeti ce fel de oameni reprezinta masinaria la nivel de judet. Cei care au votat, cica anti-PSD, foarte bine pentru ca au facut destul rau in tara, dar acum uita-ti-va ce ati votat pentru ca orice PSD este mai bun decat un PARTID COMUNIST 100% care se joaca cu ideologiile politice. Ne scufundam intr-o prostie infinita si n-aveti idee in momentul acesta ce inseamna exact precedentul care s-a creat azi.

Toti oamenii care au aparut pe bloguri sau in orice fel de media si au condamnat comunismul, si care acum incurajeaza frauda, fix asta au votat. O sa va treziti cu copiii retardati pentru ca numai asa poti crea o masa controlabila si din dorinta infinita de scandal, pentru ca romanul numai atat apreciaza, o sa promovati exact toata lucrurile care tin tara asta in lumea a 3-a.

Probabil daca Geoana si Crin ar fi aparut beti la televizor si-ar fi facut scandal prin vreun bar sau restaurant acum altul ar fi fost rezultatul alegerilor, ca deh asta e nivelul la care ne place sa fim.
Chiar aseara dupa exit-poll, un prieten, votant Basescu spune : „Stai linistit ca Basescu nu stie sa piarda, o sa faca ce trebuie in seara asta si maine castiga”. Am ras … dar el stia mai bine ce zice.

ciupi  •  7 decembrie 2009, 15:40

important este ca s-a votat si CONTRA VANTULUI!

andrei  •  7 decembrie 2009, 15:45

Catalin tot ce ai scris mai sus e corect. ce mi se pare de-a dreptul nesimtire e faptul ca PSD se pregateste sa conteste rezultatele, desi aseara ziceau ca nici vorba. eu cred ca e un scenariu bine pus la punct. pai ce rezultate sa conteste cand cel mai mare numar de sesizari comunicat de MAI sunt in Teleorman (condus de Dragnea), Vrancea(condus de oprisan), dolj, arges si olt(conduse de psd). La fel sa nu uitam ca intreaga moldova e fief psd(fara suceava) si cred ca acolo e si mai usor de furat. ca au umblat la voturi si cei din psd, da cu siguranta, dar in cel mai concret caz voturile furate de unii sunt „taiate” de furtul celoralalti-asa ca nu prea vad unde e fraudarea care a dus la castigare. iar turismul electoral la voturile din diaspora e cea mai buna gluma. ca sa nu mai ziceam ca la sibiu de exemplu Basescu a avut peste 60%. 35-55 y.o e corect, doar ca mare parte din ei sunt din mediul rural conf datelor ceea ce mai diminueaza din sustinerea de catre aceasta categorie a economiei tarii.

andrei  •  7 decembrie 2009, 15:49

si inca ceva: sa te lupti practic de unul singur contra televiziunilor, presei scrise(unei mari parti a lor), „mogulilor”, aliantelor politice si sa castigi e chiar o mare realizare-indiferent de comentarii. exista expresia ca „nimeni nu a castigat un razboi cu presa”, mitul asta a cazut astazi. stiu ca nu esti de acord cu pozitia lui Basescu fata de presa si dintr-un anumit pdv ai dreptate, dar nici nu poate sa taca atunci cand e injurat non stop cam peste tot.

XANDER  •  7 decembrie 2009, 15:50

Toata dezinformarea a fost posibila datorita celor 2 tvuri, antena3 si reality care sunt teveuri „vandute”,impotriva lui basescu de ani de zile.ANtena3 a lui vantu si realitateatv au pus exit-pollul cu 1,2% peste real pt ca stiau ca basescu va recupera si acum au motiv sa strige frauda.E incredibil cum un post de tv poate face campanie electorala si spune nu votati basescu in timp ce alegerile se desfasoara!Niste oameni care isi salariu de la vantu cum ar putea sa fie obiectivi? Sper sa falimenteze aceste 2 posturi pt minciunile lor penibiile,pt manipularea cetatenilor tarii prin informatii false,de fapt ceea ce ei doreau si pe cine doreau, asta mediatizau.

Bogdan  •  7 decembrie 2009, 15:57

Vezi linkul pentru a vedea de ce au aparut aseara rezultate la sondaje atat de diferite: http://www.revista22.ro/memoriu.pdf

Dinny  •  7 decembrie 2009, 15:57

Dar tu cu cine ai votat Tolo ?
Sper sa nu recurgi la unul din urmatoarele raspunsuri:
-Votul este secret…
-Am anulat votul…
-N-am fost la vot…
Eu inclin sa cred ca ai facut-o cu cel caruia i-ati facut publicitate.
Eu am votat cu Crin Antonescu-adica cu Geoana.

d  •  7 decembrie 2009, 16:02

tolo, am si eu o curiozitate, daca nu e aici locul de intrebat imi cer scuze; ce s-a mai intamplat cu marea ancheta ridzi? unde au mers de fapt banii aia? ale cui erau firmele alea? ca s-a cam fasait povestea, s-a oprit totul la demiterea femeii si cam atit…

ciprian blidaru  •  7 decembrie 2009, 16:05

Cred ca mai degraba decat sa conteste alegerile, PSD-ul va incepe sa-l conteste pe Mircea Geoana.

alex  •  7 decembrie 2009, 16:06

Am un mesaj pt antena3,realitatea si chiar tvr…v-a ciuruit 🙂 urmeaza sa va ingroape in scurt timp ca sa numai dezinformati lumea cu ce vreti voi sau ce vrea vantu…

Dinny  •  7 decembrie 2009, 16:14

@XANDER
Suntem de pareri diferite,dar hai sa incercam sa discutam civilizat.
1.Realitatea TV este un canal echidistant-tot timpul,la acest canal au fost prezenti si reprezentanti ai PD-L.
2.La Antena 3,prezenta celor de la PD-L este rara,aproape nesemnificativa,dar acolo,cei care-l iau in balon pe Basescu sunt totusi oameni de o anumita calitate.
3.La B 1,Radu Moraru este la limita penibilului,mai ales atunci cand spune ca in lumea „talk-swou-rilor”,lumea acestora se imparte in :”Radu Moraru si ceilalti”…amuzant,nu ?
La B 1 prezenta „celorlalti” este egala cu cea a PD-L-istilor la Antena 3.
Daca Vantu si Voiculescu sunt niste moguli ai Tv…atunci patronul de la B1-Paunescu,ghici ce este ?!?..ca nu prea arata a fata mare…nici acum si nici inainte de ’89.
4.Sa nu uitam OTV-ul…”televiziunea poporului”..ca sa nu zic…a „boborului”..aceasta televiziune de prost gust..la care s-au mai alaturat si altele din aceeasi categorie…Favorit sau Etno…chestii din astea ,specializate in manele si alte acte…culturale.

Oscar  •  7 decembrie 2009, 16:16

Este comica intentia staff-ului PSD de a contesta alegerile, dupa toate ilegalitatile comise de sustinatorii lor. Filmul trucat, minciuna cu Haisam, cu flota, manipularile vulgare facute de televiziunile partizane, fuga de confruntari cu adversarul. Poate ca daca dl Geoana ar fi venit mai mult la confruntari, pe TVR, pe Realitatea, pe Antena 3, pe B1 Tv, dovedind ca e barbat si ca nu este asa cum il crede lumea (prost) si ar fi vorbit despre ce vrea sa faca el ca presedinte, cu mintea lui, nu cu a altora (Cine e Iohannis?)ar fi reusit sa convinga electoratul ca merita sa il aleaga. Mai ales ca era mai tanar si mai aratos decat adversarul sau. A mers pe mintea si mai putina a lui Hrebenciuc si acum incearca ultima umilinta: conetstarea alegerilor.

ciine  •  7 decembrie 2009, 16:22

pupi… sa te dea afara voiculescu

oldman  •  7 decembrie 2009, 16:32

NU IES CHEILE (ADICA NISTE SUME DE CONTROL) SI AUTOMAT TREBUIE PRESUPUS CA ASTA SE INTAMPLA DIN CAUZA VOTURILOR PROBASESCU SAU A CELOR ANULATE? DAR NU POATE FI GRESITA CHIAR SI NUMARAREA VOTURILOR PRO GEOANA? IN 20.000 DE SECTII AVEM PROBLEME DE CHEI D-ASTEA NUMAI CA VOTURILE PRO BASESCU SUNT MASLUITE? ABSURD. DACA NU-TI ESE O CHEIE, EXISTA O PROBLEMA DE NUMARARE. SAU, CINEVA, PRO X SAU PRO Y A BAGAT VOTURI IN PLUS? CUM DEMONSTREZI CA SUNT IN PLUS PENTRU X SAU PENTRU Y?

Comentează