Frustrare civilă în şosete de jandarm


Foto: Ioana Moldovan  (www.ioanamoldovan.blogspot.com
)

sâmbătă, 21 ianuarie 2012, 11:43


Foto: Ioana Moldovan  (www.ioanamoldovan.blogspot.com
)

”Ne-a venit să ne aruncăm hainele pe jos în Piață!”. Probabil sînt surd. Sigur sînt surd. Mă uit în jur. Oamenii în uniformă continuă să spună aceleași lucruri. ”Sîntem aproape nedormiți de o săptămînă, sîntem plătiți mizerabil, ni s-au tăiat sporurile, toată țara ne înjură, iar voi, presa, relatați doar ce vă convine! Pe bune acuma!”.

Replicile se rostesc în curtea jandarmeriei, nu la un miting de protest. Sînt aici, în epicentrul de beton al mîndriei acestei arme de bărbați, și alți jurnaliști aud dialogul, deci nu e iluzia mea, iar jandarmii nu se feresc. Niciodată n-am simțit asta din partea lor.

Jurnalist pe linia dintre jandarmi și suporteri

Ajungi să-i cunoști. Și pe ei, și pe suporteri. Ca microbist, înveți raporturile dintre suporteri și forțele de ordine dintotdeauna. Stadionul, stadionul tulburat și entuziast, stadionul scăpat de sub control sau doar deziluzionat, stadionul este cea mai bună lecție de viață despre mulțime. Ajungi să simți suflul masei, să poți adulmeca distanța dintre înjurăturile care descarcă și cele din care pornește furtuna. Te obișnuiești cu diversitatea umană și cu muchiile întunecate din fiecare dintre noi. Și, peste toate, afli că totul e incomplet cînd crezi că ai cunoscut mulțimea.

Ca  jurnalist sportiv, scrii de peste 20 de ani de pe linia subțire, înșelătoare și plină de iluzii civilizatoare dintre ultrași și jandarmi. În timp, ți-o încasezi de la ambele tabere. Și, tot în timp, oamenii încep să-ți înțeleagă profesia și să prindă încredere în tine, fără ca asta să fie o garanție că nu te poți întoarce oricînd la punctul 1.

Cum ajungi să-i cunoști? Sportul este primul care unește. Glumele pe cine va cîștiga titlul. Jucătorii favoriți. Ratările, de la Răducioiu, la Adrian Ilie și Pancu sau echilibristica lui Messi. Dar nu numai.

Jandarmii au aceleași preocupări ca orice tînăr sau ca orice părinte. ”Ai văzut că ăștia au pus olimpiadele pe județ la matematică și la informatică în aceeași zi?! Incredibil, nu le-a trecut prin cap că unii copii vor să meargă la amîndouă?!”. Nu le-a trecut prin cap, mai zice o dată omul în uniformă, stingîndu-și țigara în întunericul străzii de lîngă Universitate.

Cîștigă între 1.200 și 1.500 de lei pe lună ca subofițeri în forțele de ordine publică. Sînt cei pe care îi vedeți în stradă. Acum un an și jumătate, cei mai buni dintre ei cîștigau dublu. ”Da, dublu! Adică am pierdut jumate din bani. Asta cu 25% mai puțin la salarii a fost o păcăleală în ceea ce ne privește”, povestesc ei. Și e doar începutul poveștii.

”Apăr statul pentru 300 de euro pe lună”

Ca militari, aveau soldă. Plus sporuri de intervenție. Le-au fost incluse în salarii. ”Și salut!”, spun jandarmii. Pînă în 2010, șefii de unitate puteau să acorde bani în plus oamenilor lor merituoși. Salut și cu asta.

Cumulate, pierderile lor sînt mult mai mari de un sfert din venituri. Cei din medie aveau undeva la 500 de euro pe lună, au ajuns la 300. Iar frustrarea maximă este la cei buni.

În conferința de presă din primăvara lui 2010 în care a anunțat tăierile de salarii la bugetari, Traian Băsescu a fost întrebat dacă diminuarea de-a valma nu va fi o penalizare pentru cei competenți. Bun, rău, pierzi 25% din salariu.

Președintele s-a oprit o secundă asupra întrebării, încă se străduia să înțeleagă ce vrea să spună celălalt, în sală s-a simțit frustrarea sa, și a răspuns că nu ar fi timp să se facă o evaluare a personalului bugetar, dar că pînă la finalul anului se va face și evaluarea. Și că, pe baza restructurărilor, cei capabili vor putea cîștiga chiar mai mult decît acum.

S-a terminat 2010, a trecut și 2011. Guvernul n-a pomenit nimic despre o evaluare care să repare nedreptatea la adresa angajaților valoroși.

Cît despre restructurare, după doi ani în care s-a străduit epopeic să afle cîți oameni are aparatul de stat și cîți au fost restructurați în mod real, obținînd de la autorități cifre care nu se pupă, Ziarul Financiar nu mai are decît să-și pună xanax în loc de leu pe capul ziarului.

Pile politice la Jandarmerie

Banii nu sînt singura nemulțumire a jandarmilor. Încă de acum un an, ei au acuzat, atunci în surdină, politizarea instituției. ”Noi avem o onoare a armei, o reputație și o carieră. E incredibil cum au ajuns să fie promovați în conducere oameni fără pregătire. Doamne ferește să avem probleme mari sociale în țară!”. Între timp, au apărut și problemele. Și încă nu atît de mari.

”În toată această săptămînă de proteste, au fost ceva erori la comandă, nu vitale, dar se simte cum crește nemulțumirea trupei”, povestesc cei din stradă.

Episodul prezenței vineri, 20 ianuarie, a maiorului Claudiu Gogu la sediul PD-L, demonstrat cu imagini de Antena 3, s-a răspîndit ca un gînd rău printre jandarmi. Din bucătar, Gogu a ajuns șef al Serviciului de Cercetare-Documentare, zona jandarmeriei unde se adună informațiile despre sindicatele violențelor urbane, aceeași zonă căreia i s-au tăiat fondurile pentru a-și plăti sursele din rîndurile grupurilor radicale de pe stadioane.

”Niciodată, dar niciodată, nu a existat o asemenea senzație ca în ultima perioadă că prestigiul instituției a ajuns să fie pătat de oameni sprijiniți politic” spun jandarmii.

Lupte de stradă transmise live

Colonelul Aurel Moise, șeful de la ordine publică și cel care s-a expus public în toate aceste zile, este, potrivit subordonaților, ”un om de birou, un tip civilizat și citit”. În definiția respectuoasă a jandarmilor se citește și nevoia unei comenzi mai ferme, cerința oricărui grup uman solicitat de o presiune pe multe planuri.

”Nimeni nu se gîndește, de pildă, că noi ne aflăm pentru prima oară acum în situația de a gestiona lupte de stradă transmise live pe televizor”, spune unul dintre cei plasaţi mai sus în ierarhie. E o schimbare fundamentală în intervenția jandarmilor și ei simt nevoia unei analize inteligente, făcute la un nivel mai înalt.

”Sincer, transmisia în direct la TV are și un sens OK, pentru că-i potolește pe cei mai brutali dintre noi, dar, în același timp, trebuie modificate niște tactici de intervenție, mai ales că românii trebuie să înțeleagă faptul că alte forțe de ordine din lume intervin mult mai tare decît noi”, zic ei.

Varianta e confirmată de Marius Militaru, fost om în operativul jandarmeriei, ajuns azi purtătorul de cuvînt la ”Interne” al lui Traian Igaș. ”În Germania, de pildă, forțele de stradă intervin cu o duritate care la noi n-a existat”, zice el. E greu, însă, să explici nemulțumiților că ei sînt altoiți cu mai mult discernămînt decît alții. Jandarmii știu că reprezintă, indirect, regimul și că nimeni nu-i iubește. Riscurile meseriei.

”De acord, dar gîndiți-vă cum ar fi ca cei de la criminalistică să fie puși să culeagă probe sub reflectoarele camerelor TV. Se schimbă ceva în profesia noastră”, contrează un alt om din jandarmerie.

Între două lumi

În unele nopți, cei peste 1.000 de jandarmi din București merg acasă. Celelalte mii, aduse în regim de urgență din provincie, îi invidiază, dar bucureștenii au propria problemă. ”Ajungem acasă și familiile ne povestesc ce au văzut la televizor, cum ne detestă oamenii și ce nemulțumire e în toată țara”.

Oscilează între două lumi și pînă și ironiile de pe bannerele din Piață ale revoltaților ”Mai ușor cu gazele lacrimogene, n-avem bani să le plătim!” au început să sape în mințile lor. Clipesc cînd văd fotografia impresionantă a Ioanei Moldovan, cu o fetiță oferind o inimă de balon unui jandarm, imagine care face carieră pe rețelele de socializare.

Altădată, era mai simplu. Se luptau doar cu cei de pe stadioane și cu clanurile de infractori. În privința suporterilor, după atîția ani de coabitare, uneori obraz lîngă obraz la 30 de centimetri, ajunseseră precum Tom și Jerry, cei mai buni dușmani.

De aici a apărut și acea primă declarație, de duminică 15 ianuarie, cînd au spus că suporterii sînt miezul violențelor. Îi recunoscuseră, erau adversarii de serviciu. Între timp, lucrurile s-au complicat, pentru că toate statisticile plasează ultrașii la o pondere de cel mult 10% dintre cei violenți, reținuți sau arestați.

Restul sînt  gherilă urbană puștească, infractorii nopții, exlcușii Capitalei sau oameni picați pur și simplu la mijloc. Dar asta nu-l consolează pe jandarmul lovit în cap cu o bordură sîmbătă seară, a cărui cască a cedat și care e încă în spital. ”Starea e încă destul de gravă, dar i se îmbunătățește, se mișcă, vorbește, să sperăm că nu va rămîne cu nici o urmare”, spune purtătorul de cuvînt al MI, Marius Militaru.

În cealaltă navetă Apollo s-au urcat cei 4 jandarmi care sînt cercetați penal pentru brutalizarea manifestanților.

Lovitură de stat urît mirositoare

Adevărul e că nu procentul suporterilor îi apasă pe ei. Ci faptul că, după o săptămînă de proteste naționale în care doar 2 la mie din manifestanți au creat probleme penale, ceilalți 998 dintr-o mie ”strigă multe lucruri cu care sîntem de acord și noi, jandarmii”.

Pe 18 ianuarie, Cătălin Tache, jurnalist cu surse îndelung exersate în zona forțelor de ordine, scria în ziarul Național că serviciile secrete sînt alertate de ipoteza unei lovituri  paramilitare, în care foști polițiști, jandarmi sau alte cadre, eliberate recent din funcții sau doar trase pe linie moartă, ar dori să răstoarne regimul mînă în mînă cu protestatarii.

Dacă asta fac serviciile, atunci după ce vor termina de ascultat și de filmat totul, vor constata că au nevoie de o reîmprospătare a tehnicii în stilul iMax și chiar mai mult decît atît!

Pentru că doar o cameră 3D, prevăzută cu un senzor olfactiv și plasată discret în mașinile de intervenție, ar putea descoperi complotul: iată cum șosetele protestatare de civili s-au insinuat printre cele aproape putrezite de atîta purtare ale jandarmilor! Austeritatea a redus salariul, fondurile, mîndria și șosetele trupei. Iar acum, ciorapii civili au fraternizat cu cei militari. Sîntem aproape de insurecția șosetelor!

Și unele dintre ele, trase degrabă pe picioare în diminețile reci, nici măcar nu sînt împerecheate. O fi un semn al complotiștilor.

 

Comentarii (64)Adaugă comentariu

Frustrare civilă în șosete de jandarm | Critic Atac  •  21 ianuarie 2012, 12:34

[…] Catalin Tolontan pe tolo.ro (fragmente) […]

IONESCU  •  21 ianuarie 2012, 12:54

FELICITARI.PENTRU ACESTE RANDURI.IN ACESTE MOMENTE AVEM NEVOIE DE ASTFEL DE CUVINTE DAR MULT MAI BINE ETALATE SI PE CANALELE TV.OPINIA PUBLICA ARE NEVOIE SA ISI FACA O PARERE REALA FATA DE ,,FORTELE,, DE ORDINE.DOMENIU UNDE SUNT MARI PROBLEME.APROPO PE 27 SE ANUNTA SI UN ,,MEETING,, DIN PARTEA POLITISTILOR.

Silviu  •  21 ianuarie 2012, 12:55

Ma bucur ca in presa romaneasca, plina de pseudo-ziaristi agramati si avizi de senzational, au mai ramas si oameni care au curajul sa spuna lucrurilor pe nume. Am fost in fiecare seara in Piata Universitatii si am apucat sa discut cu unii dintre jandarmi…acelasi lucru mi-l spuneau toti: ca avem dreptate cu ceea ce strigam, ca si ei ar striga langa noi daca nu si-ar pierde painea.
Cat despre violentele jandarmilor, cu mici exceptii, toti cei care au au luat-o pe cocoasa erau oameni de tipul carora, in viata, trebuie sa te feresti. Adica niste frustrati, niste complexati, animale cu doua picioare care nu viseaza altceva decat violenta. Si tot presa este cea care incearca sa transforme imaginea acestor bestii, a acestor huligani, in portretul revolutionarilor nedreptatiti.

Elyahu  •  21 ianuarie 2012, 12:57

Bun articol, documentat si obiectiv. Numai in pielea unui jandarm cu constiinta sa nu fii! O vor lasa si ei mai moale, daca sefii sunt nemultumiti.

kel  •  21 ianuarie 2012, 12:59

o meserie nu au invatat…
majoritatea s-au dus acolo pentru ca pot da cu pumnul legal

STEAUA.LIBERA  •  21 ianuarie 2012, 13:00

Imi pastrez parerea despre jandarmi ca au foarte putin creier. De la Comandant in jos. (am vazut raspunsurile aiuritoare ale Cmdt Moise ieri la Realitatea la intrebarile lui Tolo) Pai ei se plang de taierea salariilor, dar ne bat mai abitir ca niciodata! Un articol de nota 20! Esti singurul jurnalist cu coloana vertebrala din Romania! Iti multumim Catalin Tolontan!

papyno2002  •  21 ianuarie 2012, 13:04

Cred ca ti-ai gresit cariera de jurnalist. De ce nu te transferi la Jurnalul National sau la Antene? Scrie despre sport daca tot esti la un ziar sportiv dar ca la armata,ordinele nu se comenteaza se executa in ograda lui Felix. Nu -mi aduc aminte sa fi fost la fel de indignat cand se construiau salile de sport pe vremea lui Nastase. Mai folosesti si tactici securiste,te duci la Realitatea ca si cum Antena 3 nu te putea gazdui.

roman  •  21 ianuarie 2012, 13:06

Penibil! Nu contest ca au salarii mici, ci doar ma enervati voi astia care aveti impresia ca daca erati la guvernare, nu ati fi luat masuri de austeritate. In orice tara democratica exista discrepante intre veniturile unora si altora.

donald  •  21 ianuarie 2012, 13:07

Frumos scris, ca mai mereu, dar doar atat. Politia si Jandarmeria de la noi au fost intotdeauna instrumente de represiune in mainile clasei politice. De aceea, in toate sondajele de opinie se afla pe ultimele locuri in ceea ce priveste increderea oamenilor.

Cand au intrat in sistem, toti politistii si jandarmii au stiut foarte bine in ce se baga si ce vor face. Adica vor trebui sa bata oameni nevinovati, mutilandu-i pe unii pe viata, sa intimideze, sa fabrice probe (nu sa le gaseasca), sa initieze actiuni de diversiune si multe altele. Adica sa faca mai mult rau decat bine. Toate la ordinul superiorilor si impotriva unor oameni care ar putea sa le fie rude, prieteni sau macar cunoscuti.

Ca cetateanul de rand sa-i priveasca cu intelegere si simpatie pe acesti tortionari, e deja prea mult, mai ales ca politistul si jandarmul nu nutresc aceleasi sentimente fata de victimele lor. Dimpotriva, parca au o placere diabolica in a distruge, indiferent ce.

gruia  •  21 ianuarie 2012, 13:15

Multumesc pentru ceea ce ai scris

Cristi  •  21 ianuarie 2012, 13:29

BRAVO domnule Tolontan.
Sunt printre jandarmi si lichele care trebuie eliminate cat mai repede, dar marea majoritate sunt oameni de calitate.
Pentru kel : sunt peste 50% oameni cu studii superioare dintre jandarmi, nu mai judeca tu un sistem pe care nu il cunosti.

sorex  •  21 ianuarie 2012, 13:34

Da, iti meriti felicitarile pentru acest articol. Problema e ca cu o floare nu se face primavara. Intr-un ocean de dezinformare e buna o picatura de luciditate. Macar de ar intelege si colegii tai cum stau lucrurile…ceea ce nu prea cred.

Crsti  •  21 ianuarie 2012, 13:34

Pentru donald : Nu toti jandarmii si politistii stiu in ce se baga cand intra in sistem. Cei care au intrat pe la vreo 20 ani,habar nu aveau ce ii asteapta, dupa cativa ani regreta ca au facut acel pas in zilele astea te asigur.
Pe de alta parte cand ii vezi carand saci de nisip pe la inundatii si in alte situatii, iar cetatenii se uita la ei fara sa puna mana sa-i ajute cum comentezi ?

ovidiu  •  21 ianuarie 2012, 13:35

Catalin, de acord, in alte tari fortele de ordine intervin mult mai brutal, mai in forta. Dar in alte tari si protestantii sunt mult mai violenti. Nu poti compara cei cativa bolovani si cele cateva garduri aruncate de protestantii violenti in jandarmi cu violentele din Grecia, de exemplu. E disproportionat.
Cu toate acestea sunt jandarmi care urmareau tineri si in scarile de bloc sau jandarmi care au ridicat oameni pasnici neuitand sa-i si altoiasca bine pana pe drumul spre duba.
Intervii in forta, ok. Dar contra celor care sunt violenti in mod direct. La noi s-au alergat oamenii la gramada. Nu existau tinte clare catre care jandarmii alergau. Ei au intervenit in forta impotriva tuturor celor care le-au aparut in cale. Chiar si impotriva acelui cos de gunoi. :))

Parasutistul  •  21 ianuarie 2012, 13:36

Mi se pare un articol foarte bun.Foarte bine subliniat faza cu politizarea si mai era un aspect,cel al nepotismelor.ROMANIA a renuntat la multi soldati foarte buni datorita acestor nepotisme!!!

MM  •  21 ianuarie 2012, 13:38

http://www.youtube.com/watch?v=0BlqUWqMH2w

vb  •  21 ianuarie 2012, 13:44

Daca nu le ajunge salariul,nu-i tine nimeni cu forta acolo.Sunt liberi sa redevina civili,sa vada ce bine e ,numai lapte si miere.De bine de rau,au salariul asigurat,ies la pensie la 45-50 de ani maxim,cu pensii bune,pana acum cativa ani,incasau si niste salarii compensatorii babane,la iesirea la pensie.Au pretentia ca cetatenii sa respecte legea,foarte bine,asa este normal,cum la fel de normal este sa o respecte si ei.I-am vazut foarte bine cum se comporta la meciuri,cum te bruscheaza,cum te provoaca,cum incearca sa te umileasca fara motiv,inca de la intrarea pe stadion,acum odata cu violentele prezentate la tv,lumea incepe sa-si dea seama ca poate suporterii de la fotbal,nu sunt mereu vinovati si deseori,o incaseaza degeaba.

e.t  •  21 ianuarie 2012, 13:46

@kel…iti garantez eu ca majoritatea jandarmilor sunt cu mult mai inteligenti ca tine, si lucreaza acolo la fel cum poate vinzi tu ziare, adica pentru a supravietui.

woodstock69  •  21 ianuarie 2012, 13:50

E foarte greu sa fi echidistant in aceasta disputa eterna civili vs jandarmi.Tolo reuseste, in mare masura, sa fie. Iar faptul ca s-a luptat zilele acestea pentru delimitarea clara in mentalul perceptiei generale a notiunilor de suporter si cea de huligan, nu poate decat sa ma bucure.
Tot aud expresia: ” Libertate pentru suporteri”. Merg de peste 30 de ani pe stadioane si m-am simtit intotdeauna liber sa-mi incurajez echipa,chiar sa huidui sau sa injur condamnand hotia arbitrilor sau noncombatul echipelor.Liber pentru ce ? sa te bati cu jandarmii, iar apoi chiar si cei cu abonamente sa vada meciurile la televizor? Sa arunci cu petarde aiurea si sa arzi fata unei fete care venise pe stadion ca la spectacol? Sa intri pe teren si sa lovesti miseleste un jucator advers, ruinand prin gestul tau investitia financiara si morala a unui intreg oras in construirea unui stadion modern?
Sa nu confundam! Respectul si civilizatia pe stadioane nu le-a inventat Mitica Dragomir.Ele au existat inca de la inceputurile fotbalului.

Cristi  •  21 ianuarie 2012, 13:53

Catalin, multumesc ptr articol, imi maseaza creierul si inima in perioada asta.

Teodor- Hurdugi  •  21 ianuarie 2012, 13:54

Da,munca de jandarm este – mai totdeauna ingrata-vrand ne vrand intra in conflict cu populatia cum ar fi cei care incalca normele de convetuire dar si cu protestaterii indreptatiti. Ei ce sa faca,sunt platiti sa actioneze (cu cat zel,numai ei stiu si cand). Cred ca ei sunt ultimii vinovati. Vinovatii sunt la Cotroceni si la Palatul victoria. O solutie ar fi: sa fraternizeze cu cei care au DREPTATE , dreptate care e si a lor si a majoritatii. Asa s-ar putea „rupe pisica”

nicky_ghimpele  •  21 ianuarie 2012, 14:10

ESTE CEL MAI BUN ARTICOL PE CARE L-AM CITIT DESPRE EVENIMENTE SI PRIMUL ARTICOL AL LUI TOLUNTAN IN CARE NU AM GASIT MINCIUNA ASA CUM OBISNUIESTE , POATE ESTE MAI BUN CA GAZETAR DE STRADA DECAT DE SPORT, SAU AR FI SI DE SPORT DACA AR FI IMPARTIAL,EU TE FELICIT PENTRU ACEST ARTICOL , NU CREDEAM CA O SA AJUNG SA TE FELICIT VREO DATA, DAR ASTA ESTE CEI AL TAU EAL TAU, SPER SA MAI AM OCAZIA ASTA SI LA SPORT

viorel  •  21 ianuarie 2012, 14:12

ce facem acum?incepem sa le plangem de mila jandarmilor ca ne-au batut cu prea multa blandete sau chiar cu tandrete? cititi-le cartile de identitate si vedeti de prin ce vagauni provin si de unde au vrut sa scape de munca campului care era si grea si paguboasa si o sa ii intelegeti mai bine !

Alexandru Vasia  •  21 ianuarie 2012, 14:17

De vreo 3 zile, prin piete, pe la televiziuni, mai mult sau mai putin independente, obiective, neutre si corecte, toata „floarea” opozitiei, puterrii, jurnalistilor, sindicalistilor vorbetilor, analistilor – politici, economici, militari, super-secreti… nu stiu, or mai fi?, caci nu doresc sa-i supar daca nu-i amintesc – fac spume la gura comentand bataliile din piata…Mama-mama … Sa vezi ce priceputi, sa vezi ce planificatori… ce de mai stat-majoristi, ce mai sefi de operatii, ce mai disecatori de situatii… Unde ati stat expertilor pana acum? Ca plange NATO dupa voi sa va trimita in AFGANISTAN sa zdrobiti teroristii cu cunostintele voastre de specialitate….

Hai sa va spun eu, asa ca cetateanul de pe zebra, care nu e nici general de jandarmi, nici super-analist, nici comandant de trupe de interventii, nici presedinte de partid, nici jurnalist, asa ca un om care crede ca are o vaga urma de bun simt dupa 6 ani si 2 luni de educatie acasa
Caci, sigur ca daca va spune un jandar, nu il credeti, ca o sa spuneti ca are part-pris-uri…
Haideti sa va spun cam cum se mangaie in alte tari cand dai cu piatra in organ, in autoritatea publica… Pai te mangaie de te gandesti muuuuuuult, dar mult de tot…… daca sa mai dai vreodata…Si sa vedeti nemtii ce caini dresati si rai scot la manifestatiii… Sa nu mai vorbim de francezi… He, heeeee…..
Pai sa strigam, sa protestam… OK! Sa injuram! Si mai OK! Ca aia de murira, de aia murira acum 22 de ani… Sa injuram noi… pe toate vocile… OK! Asa e in democratie…
Dar tine-ti bibicule mainile pe: steag, pe pancarte, pe poze, pe ce vrei tu… dar nu pe piatra, pe sticla incendiara, nu in gatul altuia, nu pe ciomag, … nu pe par, nu in gura altuia… ca… asta e… Te risti… si ti-o tragi…
Democratia inceteaza acolo unde atingi dreptul altui cetatean! Democratia inceteaza in momentul in care te crezi mai presus de ea, de lege si de dreptul celui de langa tine…. De viata lui, de integritatea lui…. De acolo incepe haosul, bunul plac… debandad… Neantul… Jungla…. Pai, suntem animale?
Daca guvernantii ne-au atins drepturile, LA URNE fratilor!
Dar fara foc, sange , morti si raniti… Fara distrugeri…
Da, au facut abuzuri unii jandarmi… Ia auzi … azi s-au deschis 4 dosare penale impotriva lor… Corect… Dar si impotriva celor care mi-au dat foc la oras…. Care au spart, vandalizat, ars, distrus, scos caldaramul…
Pai asta e demonstratie pasnica bibicilor…??!! Pai asa e democratic?! Pai, asa e civilizat si frumos?
Si, in ultimul rand, pai ce ai face tu, cel care dai din clanta pe ecran, care te infoi de mila, care esti ultragiat fara sa stii de fapt despre ce vorbesti, doar asa…. fiindca trebuie sa iti injuri adversarul, sau asta care scrii de acasa, uitandu-te la televizor – sau ma rog doar la ce selecteaza ziaristii si dau pe post (de ce, crede cineva in IMPARTIALITATEA PRESEI DIN ROMANIA?! ALO!) daca unul ar veni la tine si ti-ar da o piatra in cap, peste picioare etc, sau cu o sticla incendiara, sau te-ar umple de scuipati din 2 in 2 minute…
Ia zi-i mai democratule model … Pai stii ca acolo, in piata, un demonstrant de asta pasnic a aruncat o piatra din caldaram (atunci in noaptea cand au dat foc centrului, la Unirii) si piatra aia i-a distrus un ochi … adica l-a orbit pe un jandarm de 27 de ani.. ? S-a scris asa, in trecere, pe agentiile on-line… ca nu dadea bine la publicul iubitor de manifestatii pasnice? Dar amaratul ala care a ramas chior, dar familia lui, dar copiii lui? Pai el venise acolo la DATORIE, la servici adica…. Chiar daca avea cu 25% mai putin… Ca era sub juramant… Ce, el l-a rugat pe cercopitec sa il ologeasca?
Haideti, fratilor sa fim seriosi…. Haideti sa nu mai fim patimasi… Haideti sa fim civilizati si haideti sa protestam…
Prin VOT?! O fi greu?! Protest pasniuc pana ajungem la URNE…. Apoi om vedea ce va fi…. Cum ne vom asterne de data asta, asa vom dormi 4 ani de acum inainte…
Dar, pana atunci…… Pai numai pentru unii respect.. pai ailalti nu sunt si ei oameni…
Alooooooo? RESPECT pentru toti ROMANIII, ca altfel devenim animale… Si nu frumos…

presacaopra(v)da  •  21 ianuarie 2012, 14:22

În timp ce-i îmbăta cu apă rece pe ambasadorii acreditaţi la Bucureşti, Mitocanul recunoştea, pe bună dreptate, că a fost „euforic” faţă cu „primăvara arabă”. Ba, a dat semne certe că nu s-a trezit nici acum din euforie, în plină iarnă românească, din moment ce n-a suflat niciun cuvânt despre protestele din toată ţara, proteste ce-l vizează în mod direct. Precis din aceeaşi euforie, Băsescu a relansat ideea desfiinţării judeţelor. Gaz pe foc, pentru o naţiune care deja s-a aprins! Domnul Preşedinte îi invită astfel pe „ciumpalaci” la noi proteste-„regionale”, în fiecare judeţ! Această ultimă aroganţă a Mitocanului naşte o grea dilemă: ori „băieţii cu ochii albaştrii” îi măsluiesc rapoartele cu privire la starea de spirit a naţiunii, ori a rămas acelaşi Chior, într-o ţară în care nu mai poţi orbi pe nimeni. Dacă pun la socoteală şi atitudinea liderilor europeni faţă de Preşedintele României, înclin să cred că Mitocanului i se pregăteşte ceva: o primăvară arabă de toată frumuseţea!

mihai  •  21 ianuarie 2012, 14:27

Putin si oarecum de tarziu……oricum mare curaj din partea dumitale domnule Tolontan sa navighezi contra curentului. Multumesc pentru articol.

bogdan  •  21 ianuarie 2012, 14:34

majoritatea jandarmilor au acelasi coeficient scazut de inteligenta, ca si cei care au facut dezastrul din piata unirii… si daca va intrebati de ce spun asta… nu pentru ca au batut si amendat oameni nevinovati si nici pentru ca stau in piata si fac filtre si controale corporale… ci pentru asta: dupa ce un regim sau in fine un for superior, iti taie salariul, sporurile si bla bla, ce le-a mai taiat lor acolo… tu ca OM???! esti in contiuare idiot si il sprijini???! cum adica, ei sint de acord cu ceea ce oamenii cer in piata, dar isi fac in continuare treaba… cauta compasiune pt faptul ca nu au coloana vertebrala si acum se comporta ca un caine credincios care dupa ce a fost batut, vine sa linga mana stapanului… sa iasa si ei in strada daca sint nenultumiti, sau daca ei cred ca asta inseamna fraternizarea cu „dusmanul”, sa-si prezinte demisiile sau sa intre in greva… dar in schimb… NU! ei rezista cu stoicism si isi fac datoria in pofida tuturor neajunsurilor… datoria cui??? fata de cine??? pentru asta sint jandarmii dobitoci si mai ales indobitociti ca o turma de vite!!! si pentru asta isi merita soarta, injuraturile si imaginea pe care o au… sa-si priveasca familiile in fata si mai ales copii si sa inteleaga ca de fapt mergand la munca, nu aduc paine pe masa ci le fac un deserviciu, pt ca lumea pe care ei o protejeaza si o reprezinta este murdara… nu ma intereseaza politica, nu am fost in piata si nici nu o sa merg… unul din motive fiind prezenta jandarmilor… eu de ei ma tem… nu de vreo piatra in cap…

Adi  •  21 ianuarie 2012, 14:36

[quote]
kel Says:
January 21st, 2012 at 12:59 pm
o meserie nu au invatat…
majoritatea s-au dus acolo pentru ca pot da cu pumnul legal

STEAUA.LIBERA Says:
January 21st, 2012 at 1:00 pm
Imi pastrez parerea despre jandarmi ca au foarte putin creier. De la Comandant in jos. (am vazut raspunsurile aiuritoare ale Cmdt Moise ieri la Realitatea la intrebarile lui Tolo) Pai ei se plang de taierea salariilor, dar ne bat mai abitir ca niciodata! Un articol de nota 20! Esti singurul jurnalist cu coloana vertebrala din Romania! Iti multumim Catalin Tolontan!
[/quote]

Cata minte trebuie sa (nu) ai, sa poti gandi in felul asta? Mult mai multa decat jandarmii pe care-i desconsideri oricum…
Imi place totusi finalul apoteotic din care autorul iese curat la fund…

Despre articol: Nu prea multe noutati. As vrea totusi sa-l aud citit la A3. Ptiu drace ce-am zis!

darvvin  •  21 ianuarie 2012, 14:46

daca spun ca nu sunt toti la fel de ce nu-i elimina dintre ei pe cei fac asemenea gesturi?

balanush  •  21 ianuarie 2012, 14:47

1990-minerii=mineriada,2012-jandarmii=landarmeriada,ultrasii-se vad numai ochii.jandarmii-se vad numai ochii.vedeti vreo diferenta

donald  •  21 ianuarie 2012, 15:09

Pentru Cristi: Imi pare tare rau, dar la inundatii si la alte situatii nu pe jandarmi sau pe politisti ii vezi, ci pe militarii de la MApN, ceea ce e cu totul altceva. Asa a fost mereu, si la marile inundatii din anii’70 si la cutremurul din 1977 si la toate catastrofele naturale de dupa Revolutie.

Cătălin Tolontan  •  21 ianuarie 2012, 15:11

papyno2002Ș vrei articole scrise de mine in perioada guvernului nastase sau cind dan voiculescu (PC) facuse alianta electorala cu PSD? Uite doua aici:
https://www.tolo.ro/2011/09/07/asta-scriam-in-2003-despre-gazonul-aceluiasi-oprisan/

Noi am lansat investigatia cu cele 400 de sali de sport.

Si acu. Daca nu stiai si erai furios, e ok, iti astept scuzele. Daca stiai, e de notorietate, si ai aruncat-o sa fie, nu ma intereseaza nici o reactie de la tine.

Salut, o zi buna!

Daniel  •  21 ianuarie 2012, 15:45

Când s-au făcut jandarmi ştiau că, pe lângă multele zile de stat degeaba, în care nu vor avea intervenţii, vor fi şi timpuri în care nu vor dormi câte 5 nopţi la rând.

Şi, oricât de frustrat ai fi, cum se poate să iei un om care se duce acasă şi să-l bagi în dubă? Cum se poate să baţi un om până îl schilodeşti, ca pe cel cu gamba făcută varză? Javrele care i-au nenorocit piciorul acelui om în ce fel vor plăti? Ei, personal! şi nu jandarmeria ca instituţie, adică noi toţi!

Cum se poate să-i dai cu gaze la nas când el se tăvăleşte la pământ de durere şi apoi să-i mai dai şi apoi să vii din avânt şi să-l loveşti cu bocancul în cap ca pe minge? Cum se poate să baţi un om cu mânerul tonfei?

vasco  •  21 ianuarie 2012, 16:00

D-le Tolontan nu fi suparat pe indivizi care intra aici doar pentru diversiune.Asa cum stim cu totii ai luat atitudine si „atunci” si iei si „acum”.Trist este ca noi,romanii nu prea mai avem incredere in politicieni,pe buna dreptate,dar uitam ca ei sun din rindurile noastre,noi i-am produs,noi i-am votat de fiecare data si ne plingem de parca ne-au fost adusi din cosmos de catre altii.Din pacata asta „producem „in materie de politica si nu numai,noi poporul roman.Reactionam instinctiv,nu incercam sa anticipam consecintele actelor noastre si apoi ajungem in situatii extreme.E prea multa incultura si prea putin civism.Ultima diversiune,a securitatii ,pe care o ingurgiteaza repede o mare parte a lumii ,este ideea ca sa facem o guvernare fara politicieni.Pai unde s-a mai vazut asa ceva?Este lucrul care i-ar conveni cel mai mult dictatorului de mahala si clicii lui,haosul creat atfel permitindu-le sa supravietuiasca politic.Nu sunt absolut deloc nici macar simpatizant USL,dar tara trebuie totusi guvernata,iar asa ca si in ultimii sapte ani NU SE MAI POATE!Felicitari pentru articol si verticalitate.

Alin  •  21 ianuarie 2012, 16:06

Sa povestesc si eu o intamplare cu niste jandarmi de acum 2 ani. Dupa o oarecare altercatie si dupa ce am fost certat ca am burta si mi s-a aratat o poza pe telefon cu abdomenul, citez, de barbat adevarat, domnul jandarm mi-a dat o replica ce m-a marcat: „Daca iese vre-o revolta noi o sa fim in prima linie si o sa aparam tara”. Li s-au spalat creerele si ei chiar cred ca e bine ce fac, probabil se viseaza si eroi, nestiind de fapt ca lovesc frati, parinti, mame si copii (care pot fi chiar ale lor).

Immanuel Kant  •  21 ianuarie 2012, 16:07

Sa inteleg ca un jandarm castiga mai mult decat un profesor de liceu ? Misto asa.

vlad  •  21 ianuarie 2012, 16:19

Am vazut prea multe abuzuri ale jandarmeriei si mult prea multa incompetenta ca sa le plang de mila!!! Stiu ca s-a vorbit mult la televizor ca luptele de la Unirea au fost o inscenare sa se discrediteze protestatarii pasnici…. prostii, cunoscatorii stiu, ca totul putea fi explicat pe lipsa de instruire a jandarmeriei romane, a conducatorilor lor. Si cand in ultimii 20 de ani, nu au fost conducatorii Jandarmeriei implicati politic??? sa fim seriosi.

Nu a existat niciodata o interventie a Jandarmeriei care sa nu se lase cu abuzuri!!! Si de fiecare data cand au fost probleme, nu au facut fata… au reusit sa opreasca vreo mineriada?? De ce au fost izgoniti din Kosovo, dupa ce au omorat un protestatar cu gloantele „neleltale”??? Nu, nu am niciun fel de compasiune pentru ei!!!

Suman Negru  •  21 ianuarie 2012, 16:23

Pe ei ii asteapta familiile acasa dupa o zi in frig si le spun ca la tv se zice despre ei ca sunt bestii?Dar pe noi nu ne asteapta acasa o mama, o sotie, un copil si ei ne duc la sectii si ne tin pana la 2-3 noaptea?nu ne intreaba nimeni dc avem coaste rupte?nu plange nimeni pt noi?sa intelegem ce?ca ei, cei platiti sa bata oameni, se plang?ne-am saturat toti de lucrurile de kkt din tara asta!ce nu intelegeti?noi suntem considerati infractori ca dam cu o torta pe stadion?cate victime au facut tortele in Romania?eu tre’sa stau la puscarie ani de zile daca bag o petarda pe stadion si altu’ care violeaza, talhareste, face infractiuni economice are aproape aceeasi pedeapsa?pt ce ma?ca nu ne suporta niste relicve ale comunismului?mitici si dragomir si sclavii aia de patroni care au facut bani si politica pe spatele fotbalului?i se rupe lu’ jiji ca o torta il arde pe un spectator la meci…deranju’ e vocea noastra!asa cum e si-n piata!sambata seara au dat gaze pt ca s-a intrat pe strada, joi cand au venit uslasii si au blocat toata piata 2-3 ore bravii jandarmi s-au retras si au asteptat sa sarim noi la bataie cu oameni adusi din ilfov si platiti ca sa vina la miting.chiar cretini ne credeti?daca vroiam scandla nu faceam cand eram 1000, ci faceam cand mai eraa 50 de oameni?

papyno2002  •  21 ianuarie 2012, 16:28

Imi cer scuze pentru salile de sport.Dar nu pot sa-mi cer scuze pentru restul celor spuse de mine.Poate nu ma duce pe mine mintea nefiind versat in ale politicii,dar tot nu inteleg de ce dati asemenea importanta unor manifestari care nu aduna nici macar 0.001% din populatia tarii,decat daca faceti parte dintre cei care au pus la cale aceasta marsavie si nu intelegeti ca nu o sa atingeti masa critica pentru a desavarsi aceasta lovitura de stat.Presedintii se schimba prin vot iar guvernele in parlament,asta inseamna democratie.Eu nu doresc sa traiesc intr-o tara bananiera.

george  •  21 ianuarie 2012, 16:28

……si la sfarsit…traiasca Basescu trebuia sa scrii…..mi-e scarba

ion  •  21 ianuarie 2012, 16:53

din punctul meu de vedere jandarmii nu au nici o vina, I-a sa dai tu peste un politist calare britanic candprotestezi sa vedem ce ti se intampla?!

Adi  •  21 ianuarie 2012, 17:03

As dori, daca se poate, dupa ce povestesc „intamplarile care le-au marcat toata viata”, sa ne spuna cum arata in opinia lor „JANDARMUL IDEAL”. Cum ar fi trebuit sa actioneze Jandarmeria?

Pe mine, ca si telespectator imaginile m-au intrigat. Aruncau cu borduri in jandarmi si apoi cand erau prinsi strigau fara violenta…S-a vazut la TV un pusti cu jacheta in dungi albe, rosii si albastre cu gluga si fular pe ochi cum arunca pietre. Cand a fost prins „mieuna” ca nu a facut nimic si e minor.
Daca as fi putut, credeti-ma v-as fi batut mai rau…

Cetatean  •  21 ianuarie 2012, 17:32

Totusi, domnule Tolontan, sa iesi cu copiii la demonstratie, sa-i pui sa strige impotriva jandarmilor, chiar sa le oferi cerculete de plastic, inseamna sa-i provoci inutil. Si inseamna sa-i abuzezi pe acei copii. Mie mi se pare ca trecem prea usor peste toate acestea.

ambra blu  •  21 ianuarie 2012, 18:34

la oricare jandarm ok, cum ii cinti tu aici, sint zece alti purtatori ordinari de baston

kel  •  21 ianuarie 2012, 20:11

pentru e.t si Cristi
dragii mei, daca aveau o bruma de creier invatau ceva
studiile alea superioare de care ziceti voi banuiesc sunt „realizate” pe la Spiru Haret

ps. nu mai vand ziare acuma ca nu se mai cumpara 🙂

Immanuel Kant Says:
January 21st, 2012 at 4:07 pm

Sa inteleg ca un jandarm castiga mai mult decat un profesor de liceu ? Misto asa.

sau decat un medic rezident? …

kel  •  21 ianuarie 2012, 20:50

MM Says:
January 21st, 2012 at 1:38 pm

http://www.youtube.com/watch?v=0BlqUWqMH2w

multumesc pentru video, imi maseaza creierul si inima in perioada asta

Razvan  •  21 ianuarie 2012, 22:08

Cataline, te-as ruga sa comentezi filmuletul asta http://ultras.sportlocal.ro/demascarea.html

cezi  •  21 ianuarie 2012, 22:13

http://www.youtube.com/watch?v=0BlqUWqMH2w
Uite-te aici,apoi spune daca tu crezi ca macar unul din acesti jandarmi a primit o singura lovitura in acest mod barbar!!!Lasa prostiile astea si scrie despre ceea ce se intampla,nu derspre ceea ce crezi tu ca e in m intea lor! Mai mult de 50 la suta dintre jandarmi,sunt golani notorii,smardoi rapanosi care s au ascuns sub hainele militare,fara pic de creier!Care e diferenta intre astia care bat oameni fara aparare in acest mod si batausii mafiei din filmele americane?Nici una! Am apreciat multe post-uri ale dvoastra insa acesta nu l pot aprecia!!! Parerea mea este ca unii dintre jandarmi,repet,minim 50%,ar face pe jandarmii si pe gratis,daramite pe 300 de euro!Doar pentru a-si descarca frustrarile pe cei fara aparare!!!
Si inca o intrebare in incheiere!Ce crezi ca s ar spune ,daca patru persoane ar prinde un jandarm si l ar bate cu batele?Animale,da?Astia insa nu,pentru ca au haine albastre?!
De data asta ai nota 4!!!

xxx  •  22 ianuarie 2012, 1:07

Da sunt prost platiti ca 90 la suta din populatie.Nu le place sa schimbe jobul,simplu.
Dar atata timp cat fac parte din Jandarmerie,reprezinta staul,statul care ne reprezinta pe noi. Sau nu !?
Ca orice reprezentant al autoritatii si jandarmii trebuiesc sa fie tinuti la un standard ridicat.La fel ca politicienii, jurnalisti sau orice persoane publice, comportamentul lor trebuie sa fie ireprosabil.
In alte tari sunt mai brutali…bull shit. Care tari? Iran,Cuba, Corea de nord? Da sunt brute si in tarile civilizate dar sunt dati afara din sistem cand gresesc. La noi sunt „anchetati” si transferati.Asa da pedeapsa…

gogu berlogea stufan  •  22 ianuarie 2012, 8:01

nu sunt vinovati jandarmi ci sefii lor,in integralitate deoarece au avut formatori de cariera.acestia iau pregatit si ii asmut asupra socitetii.comandantii au studiii superioare in pshihopupu de conducere.este inadmisibil ca profesorii lor sa le prezinte ca model de studiu al societatii<>.socitatea dlor lectori de politai nu se rezuma la o ferma de animale a unui american.Responsabilitatea actiunilor asupra populatiei prin maxima violenta (modelul fermei)revine si asupra voastra a tuturor profesorilor care iati indobidocit pe comandantii de jandarmi

Comentează