Părinții victimelor de la Colectiv: ”Ne-ați furat suficient 25 de ani, gata, lăsați-ne să trăim!”

Azi, peste 100 de rude ale victimelor au fondat Asociația Colectiv GTG 3010 și au venit pentru prima dată în fața presei. Mesajul lor e întâmpinat cu tăcere

duminică, 27 martie 2016, 7:12

UPDATE: Departamentul pentru Situații de Urgență a publicat pe propriul site răspunsul la raportul Corpului de Control al Guvernului, cel pe care Raed Arafat i l-a trimis lui Dacian Cioloș. 

de Mirela Neag și Cătălin Tolontan

Așa i-a spus.

„Tată, mai stau două, trei săptămâni pe aici și apoi ies și îi distrugem pe toți!”.

Bărbatul flutură mâinile din spatele zidului format de camerele de luat vederi, își ridică brațele, le încrucișează cu simbolismul cătușelor și le arată celorlalți părinți care vorbesc de la pupitru.

Pe patul de spital

Bărbatul este „Jean”, tatăl lui Alexandru Chelba, unul dintre cei 64 de morți la „Colectiv”. ”

Mai stau două, trei săptămâni aici, ies și îi distrugem pe toți”, i-a spus fiul său, Alex, pe patul de spital. „Alex era supărat pentru că observase haosul operațiunii de salvare, era supărat pentru că deși ajunsese la spital pe picioare, starea lui se degrada”, explică tatăl.

Băiatul a murit și tatăl a venit astăzi, duminică, 27 martie 2016, ca să vorbească.

Cinci luni de tăcere. Și prima întâlnire cu presa a părinților celor morți și răniți la „Colectiv”.

În ciuda gesturilor apăsate ale bărbatului, în ciuda hotărârii surorii lui Alex, Irina a mers în față, traversând peretele de microfoane, nici familia Chelba și nici familiile Iancu, Hogea, Golu sau Istrate nu arată ca și cum ar dori să distrugă pe cineva.

Despre ei, psihologii ar spune că vor doar să-și găsească liniștea. Care vine doar odată cu adevărul.

Un avion în ocean

„Datoria noastră e să căutăm acest avion până când îl vom găsi pentru că altfel familiile nu vor avea liniște. Malaiezia nu poate și nu va abandona familiile”, a spus un oficial al guvernului de la Kuala Lumpur pe parcursul chinuitoarei căutări a cursei MH 370.

După doi ani, căutările continuă fără succes și fără liniște.

Avem și noi un avion dispărut prin Oceanul Indian de sud.

Avem un avion și numele său este „Colectiv”.

Azi, zeci de familii s-au strâns la hotelul Ibis – Parlament din Capitală. În fața presei au vorbit câțiva dintre părinți, răniți și rude. Zeci dintre ei au stat în sala alăturată, cu ochii pe un perete luminat de imagini.

A doua blocadă a informației?

Pe cine să distrugă acești oameni? Haida, de!

Sunt trași la față, vulnerabili, împuținați în durerea lor, cu atât de multe povești pe care atât de puțini pot să le ducă mai departe. Sunt tați, mame, frați. Sunt tineri care au reușit să iasă mai repede din clubul incendiat.

Priviți imaginea excelent surprinsă de Alex Tudor de la Agerpres, singura fotografie care există! Înșirați, stingheri și neobișnuiți în fața camerelor, în timp ce oamenii pe care-i amintesc și pe care-i acuză au un antrenament feroce, pe cine pot ei să distrugă, serios?

La două ore după ce părinții terminaseră de vorbit, pe internet era tăcere. Pe televiziuni, tăcere.

Doar poza aceasta pe Agerpres. Ei, oamenii care privesc pierduți, undeva către centrul lumii care tocmai le-a fost luată. Ei, înșirații de azi, sunt cei care au crezut „săptămâni în șir tot ce ne-au spus autoritățile” și sunt cei pe care, într-un mod interesant, cineva sau ceva îi blochează pentru a doua oară.

Sau, poate, pur și simplu, nu mai sunt relevanți.

„Nu ne-a căutat nimeni de la autorități”

Vreme de cinci luni, familiile au tăcut, adunând documente, dosare medicale și fapte.

Întrebare: „Cunoașteți vreun caz din asociația dumneavoastră de 100 de membri care să nu fi fost infectat cu bacterii intraspitalicești?”.

Răspuns: „Nu. Toate analizele pe care le știm arată că atunci când au fost transportați în străinătate, copiii noștri erau infectați”.

Întrebare: „În cele cinci luni v-a contactat cineva dintre autorități ca să vă spună că ar fi putut face mai mult sau că au greșit?”

Răspuns: „Nu”. Își plimbă privirea de la unul la celălalt și toți dau din cap, spunând: „Nu”.

„În afară de coroanele de flori pe care ni le-au trimis la înmormântare nu am fost contactați de autorități. Unii dintre mesageri nici nu s-au prezentat, au venit și au lăsat coroanele” Eugen Iancu, tatăl lui Alexandru, 22 de ani

Vorbitori în numele morților

Vreme de cinci luni, cazul Colectiv a fost formulat pe „se spune”, „surse din familii susțin” și „unele dintre rudele victimelor”.

Acum, familiile vorbesc.

Irina Chelba povestește cum „domnul ministru Bănicioiu mi-a spus personal că au de toate și, în acest timp, aflam că spitalele primesc donații, dar fără știrea managerilor, care raportau în bloc că au de toate”.

Narcis Hogea spune că „fiul meu Alexandru a fost evaluat la un grad de ars de peste 50% zi de zi și, abia la plecarea în străinătate, în fișă apare că avea doar puțin peste 30% arsură. Vom afla în tribunal de ce au făcut asta”.

Laurențiu Istrate spune că „20 de ani mi-am văzut de treaba mea, dar așa nu se mai poate! Băiatul meu a murit de infecție și noi n-am știut nimic. Am hotărât să nu mai stau deoparte, să tac, pentru că vreau să nu se mai întâmple aşa ceva în România. Vreau să văd o schimbare în bine. Vreau ca fetiţei mele să nu-i fie frică atunci când va creşte şi va merge să se distreze”.

Eugen Iancu dezvăluie că „raportul Corpului de Control al Guvernului a beneficiat și de relatările, și de probele a zeci dintre familii și acum se spune că acel raport, care nu e complet, dar e cel mai corect dintre toate de până acum, ar fi, de fapt, politic și că vrea să-l dea jos pe Raed Arafat”.

Întrebat, Iancu neagă faptul că au ieșit sincronizându-se cu acel raport, devastator pentru Ministerul Sănătății, ISU, DSU și, mai ales, numele rostit repetat de el, negativ la adresa lui Raed Arafat.

„Când Tudor a murit la Birmingham, cei din spital nu ne-au lăsat să stăm lângă el după ce a murit. Îl închiseseră deja în sicriu sigilat și ne-au spus că era prea periculos pentru spital să-l lase deschis, din cauza atâtor bacterii” Ane Marie Golu, mama lui Tudor, 28 de ani

„Avem de toate”

Toți insistă, povestind că „în toate acele zile am fost mințiți sistematic. Ni s-a spus că totul e sub control, că pompierii au acționat organizat, că medicii își fac impecabil treaba, că fiii și fiicele noastre sunt îngrijiți la nivel de Germania, așa ni se spunea”.

Rândul ziariștilor tresare ca lovit de un bici invizibil.

„La nivel de Germania” este exact expresia pe care autoritățile au folosit-o și în comunicarea publică.

Cu o viteză și o forță remarcabile, în noaptea de 30 octombrie 2015 autoritățile au lansat masiv o tactică de Public Relations. Impecabil! Pe de o parte populația și presa și, pe de altă parte, familiile au primit asigurări că totul e sub control și că nimic mai mult nu se poate face.

Și când au devenit evidente erorile?

Părinții povestesc că au urcat pe net fragmentul dintr-o conferință de presă a lui Raed Arafat, când, întrebat despre deplasarea lui Alex Hogea, acesta răspunde, cu un ton agresiv: „S-a greşit. Şi care-i problema?”.

„Mi-aş dori ca medicii să nu mai mintă din orgoliu rudele pacientului spunând «Şi noi îi putem îngriji aici ca afară!» sau «Ce vreţi, să ne facem de râs că nu-i putem trata?». Mi-aş dori ca atunci când e în joc viaţa unui copil, cei responsabili să nu mai îndrăznească să spună «S-a greşit. Şi care-i problema?»” Narcis Hogea, tatăl lui Alexandru, 19 ani

 

„La incendiul de la Colectiv nu a fost vorba de greşeli, ci de incompetenţă, de iresponsabilitate” Laurențiu Istrate, tatăl lui Bogdan, 22 de ani

Tânărul care s-a certat cu Arafat

Alături de Ema Bărăscu, una dintre cele mai implicate dintre supraviețuitoare, Alin Pandaru, băiatul cu barbă care a apărut la TVR1 ca să se certe cu Raed Arafat la două zile după incident, se uită la presă: „V-am zis că aveam dreptate atunci!”.

L-am văzut, atunci, în studioul TVR, de la un metru distanță. Era tulburat și apucat. Dar fiecare dintre anxietățile lui s-a confirmat, pe puncte.

”Știm că v-a fost greu să scrieți pentru că v-au acuzat de cancanistică”, ne spune un părinte.

Luni în șir, ISU și SMURD au refuzat să comunice orele exacte de sosire ale echipajelor lor.

Când și-a alcătuit propriul raport, „Lecții învățate”, ISU a recunoscut că, spre deosebire de Ambulanța București, cei de la SMURD au așteptat să ajungă primul echipaj acolo și, abia când au primit confirmarea gravității de la fața locului, au trimis pe teren tot ce aveau disponibil.

„Asta explică, nu-i așa?, de ce SMURD n-a vrut să spună câte echipaje au ajuns și când. Au furnizat doar date amestecate cu cei de la Ambulanță”, spune Pandaru.

„Ne-ați furat suficient 25 de ani, gata, lăsați-ne să trăim!”, se aude, la microfon, Eugen Iancu.

 

Posted by Iancu Eugen on Tuesday, March 22, 2016

Aveau să treacă patru ore până când să apară prima știre pe o singură agenție: news.ro.

„Să lupte și bolnavul puțin!”

„Medicii ne comunicau că ei au făcut tot ce se putea face și că de acum e rândul celor arși să lupte”, povestește Irina Chelba, sora lui Alexandru, 33 de ani.

Pentru generații de români, replica „Să lupte și bolnavul!” este expresia comună și implacabilă a unui fel de a privi relația cu autoritățile și viața. Primele nu sunt niciodată responsabile, iar viața e posibilă în măsura în care metabolizezi sentimentul vinovăției că n-ai luptat suficient.

N-ai făcut suficient nici măcar atunci când arzi de viu într-un club, ajungi într-un spital lipsit de protocoale, te infestezi cu bacterii unice în Europa prin intensitatea efectului lor negativ și, apoi, ți se transmite, prin ai tăi, că e timpul să te lupți.

Să tragi, Dumnezeului, și tu, nițel de tine!

Cu febră din ce în ce mai mare, deschizi ochii și printre ultimele lucruri pe care le spui tatălui e că o să-i spargi pe cei care ți-au făcut asta. Că o să ieși tu de acolo, din apa care se pune pe răni, te acoperă, până când devii amintirea unui avion sigilat în tăcerea oceanului.

Comentarii (110)Adaugă comentariu

FĂRĂDEBARBĂ  •  28 martie 2016, 7:44

Dumnezeu să-i ierte pe toți! Pe părinții iresponsabili, care-și aduc aminte că au copii atunci când mor, dar un barbă, pe copii crescuți pe facebook, care merg în cocine și să vaită că-i mănâncă porcii, dar au barbă, pe proprietarii iresponsabili care au amenajat un spațiu de cocină și a ieșit un ”CLUB”, pe chiriașii care au făcut ce au vrut pentru a câștiga pe seama ”PROȘTILOR INDOLENȚI”, pe cei care GESTIONEAZĂ cartea construcției și i-au cotă parte din investiție și se numește INSPECTORATUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, de care nu amintește nimeni, pe cei de la ”servicii” care au supravegheat totul și și-au dat doctoratul pe incendiul de la ”COLECTIV”, pe cei doi pompieri care-i ajutau pe chiriași să-și facă dosarul de autorizare, dar care putea *** să oprească funcționarea cocinei (!!!!), pe polițistul de proximitate, care probabil este un agent imobiliar de zonă ȘI NU ȘTIA NIMIC, dar mai ales, să-i ierte pe toți aceia care cred că o autorizație pentru 80 de persoane putea să oprească 400 de proști să intre în cocină, să ne ierte Dumnezeu pe toți, căci suntem proști și crescuți din cultura ziaristică, fără de știință, de fapt fără nimic! Iartă-ne Doamne, căci suntem mulți și proști!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

ciprian  •  28 martie 2016, 7:50

Nu avem nici un viitor.plecati,plecam ,etc Totul e putred în tara asta,de la ziariști pana la "Iohannis,salvatoru' luminii"!atât timp cât se continuă construcția la "catedrala neamului idiot",cat timp avem agenți ANAF cu 10 clase,cat timp exista studii de fezabilitate dar ne rupem masiniile în gropi,cat timp votează toti ***cat timp suntem plini de "bășini" dar în buzunare bate vântu,cat timp exista Romani...vom fii de rasul tuturor! Bine ca avem instituții care *** -avem un viitor strălucit!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Gino  •  28 martie 2016, 7:53

Ush, dar pt bebelusii ăștia de mor acum de e-coli sau ce-o fi si guvernul tehnocrat o da din colț in colț de ce nu se iasa in strada? Acum nu mai sunt picături care sa umple paharul? Da, guvernul Ponta a fost execrabil, dar ăștia cum sunt??? Ne dau exemple Africa si India? Deci suntem norocoși si bine ingrijiti ca nu pătrunde vreun leu sau leopard in spital sa ne mănânce???Sunt ironic, da, dar nu se mai poate!Acum se fac declarații impresionabil de nesimțite si neadevărate aproape in fiecare zi, dar nu vad niște tineri sau adulti in putere demonstrând :( Guvernului de tehnocrati i se permite orice, dar lui Arafat gata, a fost neinspirat intr-o declarație poate o data sau a gresit o data, sa-l dam afara, sau poate sa-l crucificam de Paste??? Sunt revoltat acum! Cu cine credeți ca il vom înlocui cu succes ? Stau la coada 50 mai meseriasi in asta ca dansul, cel care a inventat la noi asta? Nu cred! Atunci sa lăsam ipocrizia si daca ne pasa, pai sa ne pese de toti, nu doar de "picăturile care umplu paharul"! O zi buna doresc tuturor!

lili  •  28 martie 2016, 8:21

Raed Arafat a juns la fel de arogant ca toti cei aflati in functii inalte in statul roman, ca Ponta, ca Basescu, ca Johannis.... Mai mult, Raed Arafat NU are copii, omul asta NU poate intelege durerea unui parinte care-si vede copilul in suferinta. NU POATE intelege nimic din toate astea. Am un baiat de 35 de ani si a avut si inca are probleme de sanatate(are o imunitate foarte scazuta in urma tratamentelor cu citostatice din copilarie cand a fost salvat la Fundeni de un cancer la rinichi, stadiu incepator). Ani de zile de atunci si chiar si acum, la 35 de ani MA DOARE sa nu-l pot ajuta, sa NU POT face nimic cand il vad suferind. MA DOARE ca mama, este o DURERE uriasa pentru o mama(si pentru un tata) sa-si vada copilul in suferinta si sa nu-l poata ajuta. Nu mai vorbesc de pierderea unui copil, Doamne fereste.... Raed Arafat e cu cifrele senzationale de la Smurd, atata spune el, uitati-va la el cand vorbeste, el NU vorbeste despre OAMENI, despre acei COPII(pentru parintii lor acesti tineri morti sunt si vor fi COPIII lor) morti . Raed Arafat trebuie sa plece, sistemul pe care el il coordoneaza din 2014 ca sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta NU si-a facut treaba si este RESPONSABIL pentru moartea acestor tineri nevinovati. Raed Arafat NU intelege ce inseamna RESPONSABILITATEA iar LEGEA romaneasca nu-i scoate la lumina pe cei care trebuie sa plateasca, ci pe acarii Paun, eventual.

drako  •  28 martie 2016, 8:33

cladim biserici si catedrale,platim regeste studii de fezabilitate nepuse in practica,platim imparateste asfaltatori care nu asfalteaza nimic,cumparam avioane militare scoase de altii la reforma,cumparam avioane pentru Presedinte si Guvern,masini noi pentru Parlament,platim pensii speciale rusinoase pentru cine nu merita nici o cepa degerata,dar spitale nu construim,scoli nu construim,o tara decenta cu un trai decent nu construim ! victimele Colectiv au fost pretextul inlaturarii unui guvern si ,in curand, a unui secretar de stat !!! e suficient ? s-a starpit,cumva raul din societate ? a incercat,macar,cineva ? miscarile de starada s-au ofilit urgent,ONG-urile ,numite pompos si mincinos,societate civila,au intors macazul asa cum li s-a ordonat de catre stapani,tinerii numiti,pe nedrept,frumosi si,mai ales,liberi,s-au plictisit,brusc,dupa ce Ponta a dat bir cu fugitii si am ramas,pe mai departe,cu Blaga,Dragnea,si altii ca ei ! pot striga parintii victimelor mult si bine,vor striga in pustiu ! mortii si-au facut "datoria"...

Octav Ganea  •  28 martie 2016, 8:52

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

ion_mutu  •  28 martie 2016, 9:02

Stiti ceva...mie, mi-e acru deja de "colectiv" de "revolutie", "revolutionari" si asociatiile lor! Treziti-va mai oameni la realitate! In cele doua razboaie mondiale, au murit oameni pe capete, multi, foarte multi, au ramas veterani de razboi invalizi, comunismul a bagat in temnite oamnei nevinovati, doar pentru ideile lor de libertate, si de ei nu mai auzim azi nimic.... Si voi umblati toata ziua cu jalba in protzap si agitati atmosfera!

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 9:25

lili: daca raed arafat nu are copil asta nu are, sa fiti convins, nici o relevanta. Nu inseamna ca daca nu are copil este lipsit de compasiune. Nu despre asta discutam, iertati-ma.

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 9:30

@ciprian: Dvs spuneti ca "Nu avem nici un viitor.plecati,plecam ,etc Totul e putred în tara asta...". Am inteles ce credeti, dar asta e ca si cum am ceda tot, nu doar viitor, ci si prezent si trecut. Si nici macar nu e adevarat. Tarile nu au viitor, tarile isi fac un viitor. Si sint o groaza de oameni buni aici, o sumedenie de tineri inalt calificati care merita o sansa. Dupa ce ne vom face fiecare meseria mai vedem cum e cu viitorul.

Ramon  •  28 martie 2016, 9:35

Alegeți oameni care să facă ceva pentru români, nu pentru partide. Toate partidele, ONG urile, canalele media sunt structurate pentru îmbogățirea membrilor, nu a populației.

Divort Rapid  •  28 martie 2016, 9:36

Nimanui nu i-a pasat cu adevarat de acea tragedie! Toate autoritatile au incercat sa isi obtina castigul electoral, de simpatie, autoritate, sau de alta natura din eveniment!

Matei  •  28 martie 2016, 9:46

devine prea mult protectia pentru arafat, chiar e intangibil? altfel, in curand o sa avem alegeri. daca or sa castige tot banditii din marile partide, inseamna ca, intr-adevar, asta meritam - oprea, banicioiu, oprescu, ponta, piedone, pompierii spagari s.a. sanatosi sa fim, ca daca ajungem in spitale e cam tarziu sa mai facem ceva.

Octav Ganea  •  28 martie 2016, 9:48

" Priviți imaginea excelent surprinsă de Alex Tudor de la Agerpres, singura fotografie care există! " E doar corect sa mentionam ca exista o seama de imagini trase de George Calin, pe inquamphotos.com , usor de vazut si pe news.ro, pe care il mentionati. Multumesc.

ion_mutu  •  28 martie 2016, 10:07

Raed Arafat, nu trebuia sa se bage in cloaca romaneasca, numita "politica"! Cand te bagi in cotet, te mananca porcii.

chiar nu conteaza  •  28 martie 2016, 10:22

Foarte dubioasa„intamplarea”, mai ales daca nr-ul mortilor se vor opri la 66. Si nu numai asta ma preocupa. Un imbecil a spus la un moment dat, la tv., ca si la altii s-au intamplat astfel de catastrofe(in sensul de „asa,si?„) a amintit el de America, Brazilia...(exemple ce, obligatoriu trebuia sa-i puna pe ganduri foarte serios, ca doar de-asta sunt platiti), ieri am vazut un documentar realizat de americani , in Brasilia, unde copiii sunt exploatati sexual si D-zeu stie mai cum sunt ei exploatati, la ce sa ne asteptam, domnule imbecil? Noua, romanilor, ne place treaba „pe repede inainte„ durabila si pe degeaba. adica tot la Manole am ramas. Ups! Manole, victime, biserica....cred ca-mi vine ***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Amariei Cristi  •  28 martie 2016, 10:33

Cred că Arafat nu poate exercita funcții de coordonare și conducere, ar fi bine să fie limitat la o funcție de consilier, este evident că toți se uită ca la moaște când spune ce e de făcut, nu există și alte păreri și nu se acționează după sisteme verificate deja, descoperim "apa caldă" la fiecare tragedie și niciodată nu tragem concluzii care să aibă drept scop îmbunătățirea sistemului!

ion_mutu  •  28 martie 2016, 10:55

"COLECTIV" voua ma adresez, mai ales ca v-ati si organizat (imediat o sa aud ca va faceti partid) daca tot sunteti asa "pe faza" de ce naiba nu ati iesit in strada cand parlamentarii si-au votat pensiile speciale, la doua saptamani dupa tragicul eveniment? De ce nu protestati contra ploii de biserici construite din bani publici -bani cu care s-ar putea construi si utila spitale?

lord belial  •  28 martie 2016, 11:08

*** clasei guvernului romaniei am dus pansamente la spital si apa oxigenata. asistentele multumeau pentru pachete, apoi ne goneau repede de pe holuri sa nu le vada superiorii ca primesc ajutoare de la civili. banicioiu i-ar filuat de urechi pe directorii spitalelor. ps: pandutu cauta dreptate pentru oamenii morti in colectiv, dar, in seara emisiunii cu pricina, badaranul de liviu mihaiu il tot intrerupea. poate ar merita sa semnalezi si asta, tolontan, doar ai fost in emisiune. nu doar statul roman are un calus la gura, ci si presa.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

lord belial  •  28 martie 2016, 11:09

@ion_mutu - a vorbit si nea ion, ca e si el om. am iesit in strada, prostovane. pt o cauza sau alta. mai e timpul sa iesiti si voi, care doar dati din taste

shpagasin  •  28 martie 2016, 11:28

@tolo: felicitari, esti tare. Ai mai scris un articol si ai mai facut niste bani. Solutii pe cand?

Mircea Ordean  •  28 martie 2016, 11:31

Părinții victimelor de la Colectiv: ”Ne-ați furat suficient 25 de ani, gata, lăsați-ne să trăim!” Mă iau deseori la șuturi că-s acritură. Da' și sumedenie de compatrioți se află șmecheri pîn' la cer! Auzi, d-aia nu trăiră ei! Ca să vezi, cine le furase 26 ani! . Doamne, sigur erai în formă, cînd te-ai apucat să ne plămădești?! . .

Alex  •  28 martie 2016, 11:32

Asta e tara pe care o meritam, asta am facut noi, eu, tu cel care scrii si totu ceea ce au citit. Eu sunt la fel de vinovat ca tine cel care ai scris acest articol si ca cei carora le au murit copii, fratii sau prietenii. Tot timpul am zis lasa ma ca merge si asa sau asta este. Nu, nu asta este in viata trebuie sa mai oei si atitudine civica, chiar daca nu te afscteaza direct si acum, ci pentru viitor sau din compasiune si grija pentru semenii tau. Vad din ce in ce mai multa ura si ini dau seama ca asta au facut pana acum, ne au dezbibat ca sa ne manipuleze mai usor. Condoleante familiilor indurerate si hai sa facem ceva pentru tara asta si sa nu mai spunem asta este!

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 11:41

@Alex: nu, nu am facut toti aceleasi lucruri. Faptul ca sintem egali ca oameni si ca avem aceleasi drepturi fundamentale nu inseamna ca am facut aceleasi lucruri in acesti ani. Unii au muncit, altii au furat. Unii au invatat si s-au ridicat pe ei, altii s-au multumit sa nu aiba incredere in nimic. Asa ca nu sintem la fel, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne urim. Unii stiu sa organizeze, altii, printre care se numara din pacate multi dintre cei care ne-au condus, nu stiu. Sint de acord cu tine ca dezbinarea nu functioneaza, dar nu functioneaza nici sa aceptam incompetenta. Ca sa fie clar, in ceea ce ma priveste nu ma refer la Raed Arafat, spun asta ca e un subiect sensibil.

Mircea Ordean  •  28 martie 2016, 12:06

Site-ul ne pune în gardă asupra moderării comentariilor. Dar pre panglicari cine-i moderează?

lili  •  28 martie 2016, 12:21

@Catalin Tolontan: scuzati-ma, nu despre compasiune e vorba. E cu totul altceva cand pierzi un copil pe de-o parte si cand manifesti compasiune fata de acesti parinti care si-au pierdut copiii, pe de alta parte. Am un var de peste 60 de ani, pensionar acum, el si sotia au pierdut unicul copil, un baiat de 32 de ani in 2012. Intelectuali, oameni realizati profesional si personal, au ajuns o umbra a ceea ce au fost: nu mai traiesc decat pentru a merge la cimitir. Durerea lor nu o poate intelege nimeni, cu toata compasiunea din lumea asta. Despre asta-i vorba, parintii acestia care au albit peste noapte, care si-au pierdut copiii(copii mari, la varsta cand aveau sau erau pe cale de a avea familiile lor) traiesc ceva ce noi, ceilalti, NU putem trai. Despre asta-i vorba. Raed Arafat habar nu are habar ce inseamna sa fii parinte, sa te doara suferinta copilului tau si neputinta de a-l ajuta si mai ales DUREREA, fara sfarsit, ca l-ai pierdut. Si eu simt compasiune fata de acesti parinti, dar eu imi vad mai departe de ale mele ca si dl Raed Arafat, in timp ce acesti parinti TRAIESC altfel dupa moartea copiilor lor nevinovati.

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 12:22

@Mircea ordean: nu moderam neseriozitatea. De ce? Sa fii neserios in opinii e dreptul tau, dar cind imprastii discriminarea ii afectezi pe ceilalti.

Matei  •  28 martie 2016, 12:29

de ce e asa sensibil subiectul arafat? "care e problema", ca sa-l citez.

Emilian  •  28 martie 2016, 12:31

Cu tot respectul pentru victimele de la Colectiv si rudele acestora cred ca se pune prea mult lumina asupra autoritatilor. Sistemul de urgenta nu e decat o veriga din mecanismul institutiillor statului, iar functionarea proasta a acestora nu e doar o chestiune ce tine de persoana X sau Y, ci o problema a noastra , a tuturor. Arafat e un functionar care a incercat in ultimii 20 de ani sa-si faca treaba cat a putut de bine si cred ca realizarile lui sunt mai mari decat nerealizarile. Noi criticam astazi un sistem de urgenta, care fara Arafat n-ar fi existat sau ar fi aratat probabil mult mai prost. Ce ma mai surpinde este faptul ca rudele victimelor nu mentioneaza nimic de organizatorii concertului (inclusiv trupa)care au bagat cateva sute de oameni intr-o hruba captusita cu material inflamabil si i-au dat foc! In schimb, sistemul si Arafat si ..."ei" sunt cei care le-au luat vietile! S-o punem pe seama durerii, caci ce-i drept, e mare.

raducu  •  28 martie 2016, 12:44

Daca au murit Vadim si Paunescu, s-a retras Lucian Avramescu, trambitatorii epocii, vom naste noi Cenacluri Flacara-Serbarile Scanteii Tineretului-Totusi Iubirea, numite Generatia Pro-Atomic, Colectiv sau Tinerimea ? Cam penibil...Nu cu argumente advocatesti, spunea Iancu...Nu cu medalii-spunea Horea...ci cu preoti morali si implicati social. Dupa mine un preot paroh ar trebui sa fie un cadrist de CV-uri nu un *** oficial mintind ca pt un departat si nedoveditor azil cere, dar ...cate sume ajung la azilul respectiv in timp ce masinile lui se inmultesc...? Parohia de CVuri ar rezolava durerile COLECTIV si alte dureri...BOR este vinovata, caci ea e apolitica teoretic si ar fi credibila sa ajute pana la rezolvare. HRISTOS ZICE PT PREOTI: CEEA CE VRETI SA VA FACA OAMENII VOUA FACETI-LE SI VOI ASEMENEA LOR...adica daca preotii vor bani de la oameni si ei trebuie sa le dea oamenilor insutit mai mult decat suma primita. Colectiv se rezolva in trei zile, daca preotimea misuna in spitale si la autoritati. Ce fac preotii din spitale ??? Se ascund de pacienti si dau telefonul sa fie cjhemati, sa astepte acasa necazul omului de la pat...NU ASA, ci Spitalul este parohia pacientilor-medicilor-personalului medical-preotilor de spital, ultimii din lista trebuie sa aibe CVul pacientilor adica diagnosticile si nevoile lor...PREOTII DE SPITAL DACA AR FI INGERII COPIILOR-ADULTILOR ca doctorul ALEXANDRU PESAMOSCA nu ar fi fost nevoie de Asociatii romane de propovaduire a medicinei sau ale pacientilor....N-AVETI LA DVS IN FARMACIE/MEDICAMENTE BOALA SA-MI LUATI/ UN SINGUR LEAC IMI TREBUIESTE MIE/ SA POT VEDEA PE CEILALTI VINDECATI (Pacient-a.paunescu). Amin !!!!!!!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Georgescu Viorel  •  28 martie 2016, 12:49

mai intai sa se interzica "hallowen" ..o "sarbatoare" satanista...daca erau la biblioteca nu se intampla nenorocirea...cand intri intr-o locatie te orientezi ce hram poarta..e de bine..e de rau..conditii...aerisire..etc...ce sa cauti intr-o groapa cu zeci de decibeli..alcool..fum...etc..?? dezmat? desfrau...decadenta....decadere umana..astea sant valorile generatiei tinere? parintii indurerati nu isi pun intrebarea ce cautau copii lor intr-un asemenea loc? Si patronii acelei locatii si organizatorii cum si-au permis sa desfasoare activitate de "concert" intr-un spatiu cu destinatie de bar, de cafenea?? inteleg durerea familiilor, dar nu inteleg cum pot fi atat de agresivi cu cei care au incercat tot ce era posibil pentru a -i salva pe cei cazuti victime lacomiei 'potonilor acelui bar..(am citit bine si asta era autorizarea primita ..activitate de BAR...ori intr-un BAR nu se tin concerte...

flavian  •  28 martie 2016, 12:55

Suntem definiti de toleranta, iar cea mai mare greseala pe care am facut-o a fost sa nu luam atitudine mergand pe ideea ca oricum nu se schimba nimic. Fara educatie si-n saracie ai parte de o mare catedrala a neamului, am inteles gresit capitalismul si acum dupa aproape 30 de ani am reusit sa construim complexe rezidentiale fara canalizare, pacanele si farmacii ...etc, ne meritam soarta.

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 13:04

@Emilian: de acord ca nu de la oameni indoliati putem astepta solutii. Dar exprimarea dvs, "cred ca se pune prea mult lumina asupra autoritatilor", e una care nu functioneaza in democratie. Doar punind in lumina ce fac autoritatile le poti ajuta sa-si faca treaba mai bine.

Mama – tata bum!  •  28 martie 2016, 14:07

Saracii oameni, daca i-ar interesa adevarul si n-ar cauta doar o iesire din impasul sufletesc (si ceva compensatii), ar trebui sa angajeze experti straini, care sa faca o ancheta independenta. Este stranio-comic cum, dupa ce un expert din sistemul securist trimite la un anumit tip de dispozitive explozive care actioneaza in cuplu (tata-mama etc.), nimeni nu cauta sa afle ce sunt acelea si daca exista similitudini cu incendiul-explozia de la Colectiv. Tara de amatori...

ottonelu  •  28 martie 2016, 14:28

Daaa, tolo, una e sa-ti moara copilul la o zi de la naștere, alta e sa-l crești pana la 20 de ani si sa moara, daaa! Ce știi tu, tolo, daa! Esti expert. La fel doare. Dar tareeee.

ottonelu  •  28 martie 2016, 14:30

tolo, esti o comedie.

Gino  •  28 martie 2016, 14:34

Lili cand vad ce comentarii postezi...:( Doamne ferește!!! Cum crezi tu ca numai intelectualii simt adevarata durere a pierderii unui copil? Sau cum crezi tu ca cineva fara copii nu poate simți compasiunea...cine va credeți voi altii cu putin mai multa scoala in țara asta??? Sincer cei care pun asemenea comentarii sunt chiar penibili si îmi dau seama ca se cred un fel de "semi-zei",păcat , chiar ei ar trebui sa-i înțeleagă si pe cei mai modești ! Deci un țaran sau fermier cum s-or mai numi acum, nu poate simți durerea pierderii unui copil ca un intelectual.... Un lucru sa stii: sunt oameni care daca pierd un animal de companie de care s-au atasat in viata si care le-a adus bucurii si satisfacții , trec f greu peste asta si suferă enorm si nu cred ca in asta avem dreptul sa judecam sau sa punem grade de comparație a durerii! Ma dezamageste ca vad asemenea gândiri la oameni care scriu corect!:(

nikaal  •  28 martie 2016, 14:52

Tinerilor frumos si liberi cand mai intrati intr-o spluca de doi bani uitativa si voi la conditiile de acolo si nu mai asteptati sa vina arafat ,ponta sau nu mai stiu cine sa va spuna ca acolo nu sunt conditii pt concert . de organizatori nu se pomeneste nimic ,ei nu au nici-o vina? voi cand intrati intr-un grajd ce vreti sa gasiti axolo ? lapte si miere?

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 14:55

@ottonelu: deci faptul ca nu-l declar incapabil emotional si incompetent pe Raed Arafat, ci gazduiesc opiniile tuturor, ma face comic si insensibil. Asa sa fie, nu-mi schimb regulile meseriei ca sa-mi negociez imaginea! Asta e profesia mea, sa caut toate opiniile, sa incercam sa aducem in lumina faptele, indiferent pe cine deranjeaza.

Flaviu  •  28 martie 2016, 15:16

Domnule Tolontan, scrie despre sport... Datorită sportului si talentului dvs. de a-l reliefa in presa, aveți cota jurnalistica actuala.. Nu va transformati in trompeta unor interese... De exemplu : patronul care va plătește, este un fost securist, un om condamnat printr-o sentinta definitiva, o ironie sinistra a epocii post-decembriste.. Ce relevanta mai are articolul dvs.. In România exista urmasi ai celor care au murit sau au suferit in lagarele comuniste, cum pot comenta aceștia cele scrise de dvs? O nenorocire folosită ca vendeta politica... Jucati un rol sinistru , domnule Tolontan, in loc sa scrieti despre sport.. Sportul, care v-a dat multe, adică, notorietate , valoare umană si cota financiară.. Păcat.. Nea Vanea, maestrul dvs. , de altfel un favorizat al regimului de dinainte de 89, nu uita sa amestece sportul cu cultura, dând mereu impresia ca România adevarata e alta, nu cea comunista, nu e tara lui Felix sau a altora ca el.... Scrieti despre sport, lăsați așa zisa , ancheta Colectiv..

Jinx  •  28 martie 2016, 16:09

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Alex  •  28 martie 2016, 17:00

Cand am zis a toti suntem vinovati nu inseamna ca toti am facut aceleasi lucruri, dar faptul ca sa intamplat nenirocirea asta e din cauza xa toti am acceptat jumatati de masura. Toti ne laudam cu ce tari suntem ca am scapat de o amenda de o raspundere ca am mituit p cineva sau ca am cunoscut p cineva in sistem. Normal ca toti suntem vinovati intr o masura mai mare sau mai mica. Ce vreau eu sa zic prin faptul de a face ceva este sa avem reactie. Sa fim corecti sa dam exeplul personal ca se mai avem o sansa ca cei dupa noi sa mai respecte ceva. Sa mai aiba un Dumnezeu cum spun batranii. Nici un om nu este de neinlocuit, astfel nici Arafat. Conteaza ca sistemul cu ce e bun in el sa mearga mai dearte indiferent de cine e la carma si sa nu ne mi cramponam de un om.

cosu  •  28 martie 2016, 17:00

Au cautat Satanism si l-au gasit pe Satan . Asa este cand esti smecher .

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 17:01

@Flaviu: va raspund pe scurt. Nu. Vom scrie in continuare despre Colectiv pentru ca jurnalistii nu sint datori sa fie populari sau sa-si apere pielea, ci sa scoata faptele la iveala.

Octavian Stăncioiu  •  28 martie 2016, 17:11

Ajung să cred că sunteți, poate, singurul din presă care ar putea mișca lucrurile în țara asta. Domnule Tolontan, chiar vă miră ”tăcerea” mass-media despre conferința de presă a acestor oameni atât de necăjiți? Avem o presă jalnică, slabă calitativ, coruptă și slujind interese de grup. Presa este unul dintre factorii care au distrus România postdecembristă.

dan  •  28 martie 2016, 17:23

Dupa comentarii realizez ca Romania nu are prea multe sanse sa evolueze. Trist!

Cătălin Tolontan  •  28 martie 2016, 18:00

@Octavian Stancioiu: sint multi jurnalisti buni in aceasta tara si, chiar daca nu realizati asta, cititi sau vedeti faptele pe care ei le descopera

Flaviu  •  28 martie 2016, 18:40

Da, Octavian Stancioiu , ai perfecta dreptate. Domnule Tolontan, nu e vorba de a fii popular sau impopular, sau de autoaparare , nu exagerati. E vorba de afilierea la un grup de interese.. Eu va citesc de mult, de la apariția in presa , am apreciat de multe ori opiniile dvs. si am apreciat mereu forța interioară care v-a făcut sa progresati profesional.. Sigur sunteți si un bun manager de presa.. Cred ca nu sunteți total, afiliat' sau gresesc ?? Si atunci de ce, când sportul are nevoie (si) de jurnaliști de calitate, insistati atât de mult cu povestea asta, o nenorocire , o tragedie deturnata politic? Conduceti un brand , sunteti un formator de opinie ( nu precum alți colegi), de ce nu va dedicati sportului? Asta era nedumerirea mea? Sportul ( implicit fotbalul) românesc este un santier deschis si lăsat in paragină si are nevoie ( si) de opinii , de analize pertinente pt a face niște pași înainte .

Cristi Muresan  •  28 martie 2016, 18:46

Singurul OM care a făcut ceva pentru tara ăsta în ultimii 20 de ani este Arafat. Dacă nu era el nu mai aveați acum pe cine arunca vina, pentru ca aveați 2 Salvări nedotate și fără centre de urgenta. Nu venea nici dracul sa va salveze!!!!

Cristi Muresan  •  28 martie 2016, 18:53

Trist, dar oamenii mai și mor. Pentru victimele de la #Colectiv statul a cheltuit milioane de euro, s-a făcut tot ce era posibil. Mai sunt și alți tineri bolnavi de cancere sau alte boli care nu beneficiază de atâta îngrijire și resurse !!!!! Aici este circ media !

Priveste ca cioara la nuca  •  28 martie 2016, 22:14

Pe cand un articol si despre csm Bucuresti care papa bani publici ?

Comentează